درمان سندرم متابولیک با ایجاد مدل‌های حیوانی در پژوهشکده رویان اصفهان

پژوهشگر پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان مطالعات زیادی با محوریت بیماری‌های ناشی از غذا به خصوص چاقی، سندرم متابولیک، کبد چرب، دیابت و ایجاد مدل‌های حیوانی آن انجام داده و سعی کرده است بهترین فرمولاسیون مقابله‌ای ممکن را بر اساس منابع علمی تولید کند.

مهرانگیز پیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نگاه اجمالی به جوامع بشری نشان می‌دهد که بسیاری از انسان‌ها اضافه وزن دارند و این چاقی در جوامع توسعه یافته در حال همه‌گیری است، اظهار کرد: چاقی می‌تواند منشأ بروز بیماری‌هایی از قبیل مقاومت به انسولین، سطح غیرطبیعی چربی‌های خون مانند افزایش تری گلیسرید و کاهش لیپوپروتئن‌هایی با چگالی بالا و فشار خون باشد.

وی با اشاره به اینکه اصطلاح سندرم متابولیک برای توصیف وقوع هم زمان این بیماری‌هاست، تصریح کرد: افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، سرطان و کبد چرب غیرالکلی قرار دارند.

این پژوهشگر پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان خاطرنشان کرد: در روی دیگر سکه هزینه‌های صعودی درمانی ناشی از سندرم متابولیک است و تعجبی ندارد که جامعه پزشکی دنبال مدل‌های حیوانی شبیه‌سازی شده برای ابتلای این بیماری در انسان باشد تا درمان‌های بالقوه در انسان را روی آن‌ها آزمایش کند.

وی اظهار کرد: مدل‌های حیوانی سیستم‌هایی است که به منظور ایجاد شرایط قابل مطالعه در گونه دیگر به وجود می‌آید و به دلیل نقش محوری رژیم غذایی در ایجاد این عارضه در انسان، اکثر مدل‌های بیماری در حیوانات از رژیم غذایی برای شبیه سازی این شرایط استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: به همین منظور پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان مطالعات زیادی با محوریت بروز بیماری‌های ناشی از غذا به خصوص چاقی، سندرم متابولیک، کبد چرب، دیابت و ایجاد مدل‌های حیوانی آن انجام داده و سعی کرده است تا بهترین فرمولاسیون ممکن را بر اساس منابع علمی تولید و به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پزشکی عرضه کند.

پیری با اشاره به اینکه خوراک‌های تولید شده در این مجموعه کاملاً با نوع وارداتی آن برابری کرده و با هزینه بسیار پایین‌تر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، تاکید کرد: این خوراک‌ها انواع مختلفی داشته و برای ایجاد مدل‌های گوناگون در دامنه زمانی تعیین شده طراحی شده است.

وی گفت: هرکدام از این خوراک‌ها بنا بر نیاز متقاضی و نوع مدل بیماری تولید شده و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. پژوهشکده زیست فناوری رویان اولین مرکز منسجم تولید این خوراک‌ها در سراسر کشور است که در این زمینه طرح‌های گوناگونی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پزشکی سراسر کشور انجام داده و نتایج موفقیت آمیزی کسب کرده است.

کد خبر 455685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.