چرا مردم ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند؟  

یک رفتارشناس اجتماعی گفت: وضعیت مالی، تحصیلی، اجتماعی، هیچ مصونیتی از حمله ویروس ایجاد نمی‌کند. جدی نگرفتن این بیماری ناشی از مسئولیت گریزی بعضی از شهروندان است و جدی نگرفتن آن نیز به همین علت منطقی است.

مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گسترش بیماری همه گیر کرونا باعث بروز رفتارهای متفاوت از سوی هموطنان و مردم دیگر کشورها شد، بعضی از رفتارها در چارچوب قوانین و اصول بهداشتی بوده و برخی از آن‌ها درست برعکس معیارها و موازین منطقی حاکم بر اصول بهداشتی است، این در حالی است که در حال حاضر ۴۵ درصد از افراد جامعه، قوانین بهداشتی را رعایت می‌کنند یعنی زدن ماسک و فاصله اجتماعی را انجام می‌دهند و آمار مبتلایان به کرونا ساعت به ساعت افزایش می‌یابد، با توجه به آموزش‌ها و تجربه‌های موجود در حال حاضر باید در سراشیب نزولی این ویروس قرار گرفته باشیم نه اینکه شاهد سربالایی طغیان این ویروس و مضاعف شدن مبتلایان باشیم.

وی در خصوص علت بی‌تفاوتی هموطنان به رعایت کامل پروتکل‌ها، افزود: برخی تصور می‌کنند تنها همسایه و یا افراد دیگر به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، در حالی که اینطور نیست و وضعیت مالی، تحصیلی، اجتماعی هیچ مصونیتی را از حمله ویروس ایجاد نمی‌کند. جدی نگرفتن این بیماری ناشی از مسئولیت گریزی بعضی از شهروندان است.

نیازمند حکم قانونی در برخورد با هنجارشکنان هستیم

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: دولت نیز با قانون شکنان و هنجار ستیزان مقابله نمی‌کند، وقتی قرار است افراد از شهرها خارج نشوند یا اینکه در قرنطینه خانگی بمانند نیازمند یک حکم قانونی است تا افراد هنجارپذیر شوند چنان که هجوم مردم به شهرهای شمالی باعث نقل و انتقال ویروس و آلوده سازی شهرهای پاک یا نیمه پاک می‌شود.

ابهری با اشاره به نقش مهم خانواده‌ها و نهادهای متولی در این خصوص، افزود: پیشگیری باید از سوی خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی انجام شده و برای هنجارشکنان مجازات‌هایی در نظر گرفته شود، چراکه آن‌ها نه تنها با جان خود بلکه جان و زندگی افراد بی‌گناه دیگر نیز بازی می‌کنند، همانطور که در رسانه‌ها شاهد آن بودید عده‌ای به خاطر حراج یک کفش فروشی به مغازه وی هجوم می‌برند، باید مغازه دار بداند که در شرایط فعلی نباید طرح‌های حراج خود را برگزار کند و این طرح‌ها باید به زمان دیگری موکول شوند، در واقع باید این گونه افراد خسارت‌های ناشی از ابتلای بیماران را بپردازند تا جامعه این بیماری خطرناک را جدی بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی کشورها در مهار شیوع کرونا موفق بوده‌اند، اظهار کرد: در چین و دیگر کشورهای اروپایی گسترش ویروس به صفر رسیده، مطمئناً علت آن پیشگیری و خودداری از ارتباطات اجتماعی و بکار بستن اصول بهداشتی از سوی مردم و دولت بوده است.

مسئولیت اجتماعی از خانه و خانواده شروع می‌شود

این رفتارشناس اجتماعی با اشاره به مسئولیت اجتماعی افراد نسبت به پیشگیری از همه‌گیری ویروس، افزود: نقش فرد در جامعه و احساس مسئولیت اجتماعی، موجب خودداری از ارتکاب برخی رفتارها و بکار گرفتن اصول بهداشتی می‌شود، بنابراین آموزش مسئولیت اجتماعی باید از خانه و خانواده شروع شده و در مدرسه، دانشگاه و جامعه ادامه پیدا کند، گفتنی است نقش سلبریتی‌ها و کسانی که در جامعه الگو هستند بسیار پررنگ و مهم است.

وی در پایان در خصوص نقش دولت‌ها در حمایت از مردم، اظهار کرد: ذکر این نکته ضروری است که احساس مسئولیت تنها از ناحیه افراد نیست، نبود مداخله بهنگام دولت در خصوص کنترل بیماری نیز بسیار قابل توجه است، صاحبان شغل‌هایی که ناچار به حضور در جامعه هستند و نمی‌توانند در خانه بمانند باید در چتر حمایتی دولت قرار گیرند، قطعاً بدون کمک‌های حمایتی نمی‌توان قرنطینه را به طور کامل اعمال کرد، بنابراین مردم تا به حال در حد توان خود به یکدیگر کمک کرده‌اند و در حال حاضر لزوم حضور حداکثری دولت در رفتارهای مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

کد خبر 455684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صحرا US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    همیشه مردم رو مقصر جلوه ندید، بی اعتمادی مردم ب دولت سبب میشه کرونا رو یه دروغ یا بازی جدید تلقی کنند! اینکه چرا مردم جدی نمی گیرن ریشه در بی اعتمادی دارد اگر پای حرف دل مردم بنشینید بهتر از یه رفتارشناس علت ها رو خواهند گفت