۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
چگونه آسم را کنترل کنیم؟

روش‌های طبیعی مانند ورزش کردن، مصرف سبزیجات رنگارنگ، مصرف ویتامین D، نفس کشیدن عمیق، چک کردن وضعیت آب و هوا و کاهش وزن می‌تواند به کنترل بیماری آسم کمک شایانی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون علت دقیق بیماری آسم مشخص نشده است، اما آلرژی، آلودگی هوا، عفونت‌های تنفسی، شرایط آب و هوایی، مصرف بعضی مواد غذایی و داروهای خاص می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. علائم شایع بیماری آسم شامل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شود. در ادامه به برسی روش‌های طبیعی برای کنترل این بیماری می‌پردازیم:

ورزش کردن

ورزش کردن به تقویت ریه‌های افراد کمک می‌کند. البته اگر افراد در هوای سرد ورزش کنند، ممکن است باعث تحریک این بیماری شوند. مبتلایان به آسم باید به منظور حفظ سلامتی خود با پزشک مشورت کنند تا در صورت لزوم پیش از ورزش کردن، دارو مصرف کنند. همچنین این افراد باید سرعت ورزش خود را به تدریج افزایش دهند و اگر هوا سرد است، دهان و بینی خود را بپوشانند یا حتی در صورت امکان در منزل ورزش کنند.

مصرف سبزیجات رنگارنگ

سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که با التهاب بدن، به ویژه التهاب موجود در ریه‌ها مقابله می‌کند. البته افراد باید آگاه باشند که سولفیت موجود در بعضی مواد غذایی مانند میوه‌های خشک، ترشی و میگو ممکن است علائم مربوط به بیماری آسم را وخیم‌تر کند. بنابراین بیماران مبتلا به آسم باید به رژیم غذایی خود توجه کنند.

مصرف ویتامین D

بسیاری از افراد از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. مبتلایان به آسم بیشتر از دیگران با این مشکل رو به رو هستند. به منظور مشخص شدن میزان ویتامین D موجود در بدن بهتر است آزمایش دهید و در صورتی که کمبود ویتامین D داشتید از مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و ماهی استفاده کنید. علاوه بر این هنگامی که بدن افراد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند ویتامین D تولید کند. فقط به یاد داشته باشید که از ضدآفتاب استفاده کنید و مدت زیادی در معرض آفتاب قرار نگیرید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش کند.

نفس کشیدن عمیق

تمرینات تنفسی ویژه می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک کند. نفس کشیدن با لب‌های جمع شده یکی از این تمرینات است. تنفس در این حالت هوای گیر افتاده شده در ریه‌ها را خارج می‌کند. برای انجام این تمرین هوا را با دو شماره در حالی که دهان بسته است وارد بینی کنید، سپس لب‌ها را به هم فشار دهید و به آرامی هوا را از طریق لب‌های غنچه شده به بیرون بفرستید. تنفس دیافراگم یا تنفس شکمی نیز تکنیک مفید دیگر برای بهبود عملکرد ریه است. در این نوع تنفس باید هوا را از طریق بینی وارد شکم خود کنید و پس از چند لحظه کوتاه آن را از طریق دهان به آرامی خارج کنید.

چک کردن وضعیت آب و هوا

هوای سرد یا خشک باعث وخیم‌تر شدن علائم فرد مبتلا به آسم می‌شود. وقتی دما کاهش پیدا می‌کند، بهتر است دهان و بینی خود را با شال بپوشانید تا راحت‌تر نفس بکشید. در نظر گرفتن هوای داخل منزل نیز مهم است، با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی افراد، یک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند به کنترل رطوبت منزل کمک شایانی کند. علاوه بر این افراد باید در فصل بروز آلرژی، پنجره‌ها را ببندند و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنند تا مانع ورود ذرات آلرژی‌زا به داخل منزل شوند.

کاهش وزن

چربی اضافی دور شکم و قفسه سینه باعث می‌شود افراد سخت‌تر نفس بکشند، سلول‌های چربی منجر به التهابی می‌شود که می‌تواند مجاری تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل کم کردن کالری و چربی دریافتی در هر وعده غذایی و همچنین پیاده‌روی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود.

کد خبر 455677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.