چرا مصرف میوه خشک برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود؟

زمانی که میوه خشک شود، آب موجود در آن تبخیر شده و در تنیجه قند آن باقی می‌ماند. به همین دلیل به بیماران دیابتی توصیه می‌شود از مصرف میوه خشک پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف میوه، آبمیوه‌های طبیعی، میوه خشک و کمپوت میوه به دلیل داشتن فیبر بالا، ویتامین‌های C ، A و مواد معدنی از ارزش خاصی در رژیم غذایی روزانه برخوردار هستند که در مصرف آن‌ها باید اصول رعایت شده و زیاده روی نشود. در همین ارتباط با سمیرا حاجتی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهمیت مصرف میوه چیست و آیا در مصرف آن محدودیت وجود دارد؟

میوه‌ها علاوه بر داشتن فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها در حفظ سلامتی بدن و شادابی پوست و کاهش روند پیری نقش اساسی دارند. از مهمترین ویژگی‌های آنتی اکسیدان‌ها خاصیت ضد سرطان بودن آن‌ها است. با آنکه میوه‌ها از لحاظ ارزش غذایی اهمیت زیادی در حفظ سلامتی انسان دارند، اما مصرف آن‌ها باید اصولی باشد. هر فرد مجاز به مصرف حداقل دو واحد میوه و حداکثر چهار واحد میوه در روز است.

یک میوه متوسط (١٠٠ گرم) معادل یک واحد، میوه‌های ریز مانند انگور و انار، نصف لیوان، معادل یک واحد است. همچنین یک واحد میوه معادل نصف لیوان میوه پخته به صورت کمپوت، نصف لیوان میوه خشک مانند برگ زردآلود و سه چهارم از آبمیوه‌های طبیعی است، اما مصرف میوه‌های خشک به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود، زیرا آب موجود در میوه خشک تبخیر شده و قند آن باقی می‌ماند.

آیا روش مصرف میوه در حفظ ویتامین‌های آن نقش دارد؟

میوه‌های خام مانند سبزیجات، مقادیر ویتامین بالاتری دارند. بهتر است به جای مصرف آبمیوه از خود میوه استفاده شود. به دلیل وجود قند در برندهای مختلف آبمیوه‌های صنعتی، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود و جایگزینی برای میوه محسوب نمی‌شود.

بهترین روش استفاده از میوه این است که در زمان مصرف، میوه از پوست خارج شود و همان موقع میل شود. میوه را باید سالم نگهداری کنیم. برش میوه و نگهداری آن در یخچال باعث می‌شود محتوای ویتامینی میوه از دست برود. همچنین توصیه می‌شود در طول روز از انواع میوه‌ها استفاده شود تا ویتامین‌های مختلف به بدن برسد.

چگونه می‌توانیم در مصرف میوه فرهنگ‌سازی کنیم؟

مصرف میوه و سبزیجات باید از زمان کودکی آموزش داده شود. الگوسازی صحیح مصرف میوه در کودکی باعث تمایل بیشتر افراد به خوردن میوه در بزرگسالی می‌شود. یکی از مهمترین اقدامات در زمینه فرهنگ سازی مصرف میوه، قرار دادن انواع میوه به عنوان میان وعده سالم در تغذیه مدارس است. همچنین در دسترس بودن میوه‌ها در منزل برای ترغیب مصرف در راستای حفظ سلامت خانواده نقش بسزایی دارد.

بهترین زمان مصرف میوه چه موقع است و چه نقشی در کنترل وزن افراد دارد؟

بهترین روش مصرف میوه برای همه افراد به عنوان میان وعده است. زمانی که افراد چاق میوه را به صورت میان وعده مصرف کنند، وعده غذایی بعدی را با اشتهای کنترل شده آغاز می‌کنند و اشتهای کمتری برای غذا خوردن خواهند داشت. بنابراین مصرف میوه به عنوان میان وعده، به دلیل حفظ تعادل قند خون جذب بهتری دارد و در کنترل اشتها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

کد خبر 455662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.