ارزیابی، انتخاب و زمان‌بندی ساخت خیابان‌های شهری با رویکرد یکپارچه

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در این پژوهش یکپارچه‌سازی، انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌های ساخت خیابان‌های شهری که در ذات خود یک مسئله طراحی شبکه چند هدف بوده، مورد بررسی قرار گرفته و یک مدل ریاضی جدید برای فرمول بندی این مسئله پیشنهاد شده است.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار با اهمیت در حوزه برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری، ارزیابی و انتخاب پروژه‌های ساخت خیابان‌های جدید است.

وی افزود: موضوع دیگری که در کنار انتخاب پروژه‌ها باید به آن توجه شود، زمان‌بندی احداث خیابان‌ها در طول دوره برنامه‌ریزی است؛ به عبارت دیگر باید مشخص شود که پروژه‌های انتخاب شده در چه زمانی از دوره برنامه‌ریزی به اجرا درآید.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: یکپارچه‌سازی انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌ها در قالب یک مدل تصمیم‌گیری موجب افزایش صحت نتایج آن خواهد شد، اما به دلیل پیچیده‌تر شدن مسئله، کمتر در ادبیات موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این پژوهش یکپارچه‌سازی انتخاب و زمان‌بندی پروژه‌های ساخت خیابان‌های شهری که در ذات خود یک مسئله طراحی شبکه چند هدف است، مورد بررسی قرار گرفته و یک مدل ریاضی جدید برای فرمول بندی این مسئله پیشنهاد شده است، گفت: یکی از ویژگی‌های خاص مدل پیشنهادی که آن را از سایر مدل‌های ارائه شده متمایز می‌کند، انعطاف‌پذیری زیاد در زمان‌بندی پروژه‌ها و شیوه تخصیص بودجه به آن‌هاست.

نصوحی ادامه داد: در مدل پیشنهادی فرض می‌شود که مدت زمان ساخت یک خیابان در ابتدا مشخص نیست که با رفع نواقص آن و با توجه همزمان به محدودیت‌های فنی و شیوه تخصیص بودجه به مدل تعیین می‌شود؛ بر این اساس در مدل پیشنهادی علاوه بر تعیین اینکه چه خیابان‌هایی برای اضافه شدن به شبکه انتخاب شوند و ساخت هر یک از این خیابان‌ها در چه سال‌هایی از دوره برنامه‌ریزی باشد، میزان پیشبرد پروژه‌ها در هر سال و بودجه‌ای که باید به آن تخصیص داده شود تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه در این پژوهش دو شاخص جدید «عدالت فضایی» و «رضایتمندی استفاده کنندگان» برای ارزیابی پروژه‌های خیابانی توسعه داده شده است، گفت: این دو شاخص در کنار شاخص «مجموع زمان سفر در شبکه» می‌تواند ارزیابی مناسبی از اثرات احداث خیابان‌های جدید بر وضعیت شبکه حمل و نقل ارائه دهد، از این رو سه شاخص یاد شده، به عنوان توابع هدف در مدل پیشنهادی استفاده شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: به منظور رفع موانع مدل طراحی شبکه چند هدف پیشنهادی، ابتدا یک چارچوب رفع نوآورانه پیشنهاد شده و سپس بر پایه آن سه رویکرد رفع پیشین، تبادلی و پسین توسعه داده شده است که هر کدام از این رویکردها ترکیبی نوآورانه از چندین الگوریتم مختلف را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: از آنجا که رفع نواقص مدل مورد نظر مستلزم رفع پیاپی مسئله تخصیص ترافیک در شبکه است، رویه‌ای پیشنهاد شد که از طریق آن یک جواب اولیه نزدیک به بهینه برای مسئله تخصیص ترافیک در هر دوره به دست می‌آید.

نصوحی خاطرنشان کرد: نتایج نشان داد که با استفاده از رویه پیشنهادی، زمان رفع مسئله تخصیص ترافیک کاهش قابل توجهی می‌یابد؛ البته برای سنجش عملکرد رویکردهای پیشنهادی، شبکه حمل و نقل شهری «سوفالز» در نظر گرفته شده و در این راستا از آزمون متعددی در ابعاد مختلف استفاده می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: نتایج رفع این مسائل نشان‌ دهنده آن است که هر سه رویکرد پیشنهادی، چه از جنبه کیفیت جواب و چه از جنبه زمان رفع، عملکرد قابل قبولی داشته است؛ همچنین به منظور نشان دادن قابلیت کاربرد مدل، شاخص‌ها، و رویکردهای رفع پیشنهادی در شبکه‌های شهری بزرگ، مدل چند هدف پیشنهادی برای شبکه خیابانی شهر اصفهان پیاده‌سازی و رفع شده و در نهایت، نتایج به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفته است.

کد خبر 455592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.