واکنش وزارت بهداشت به ویدیوی آثار آرد نامرغوب بر دستان نانوا

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به عوارض پوستی افزودنی‌های غیرمجاز به آرد، گفت: علاوه بر مشکلات پوستی که می‌تواند پوست دست نانوا را تحت تأثیر قرار دهد، برای مصرف کننده نان تهیه شده از آرد با افزودنی غیرمجاز نیز ممکن است مشکلات گوارشی و سوءهاضمه اتفاق افتد.

به گزارش ایمنا، دکتر زهرا عبداللهی، در واکنش به ویدئو منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حساسیت پوستی دست یک نانوا به دلیل استفاده از آرد نامرغوب، گفت: فیلم‌های اینچنینی و پخش شدن آنها در فضای مجازی موضوع جدیدی نیست، این بحث مربوط به مشکلاتی است که در زنجیره تأمین آرد، نان و گندم وجود دارد.

وی افزود: یکی چالش‌های موجود در این زمینه بحث کیفیت گندم به لحاظ میزان گلوتن است که این موضوع به جهاد کشاورزی بازمی‌گردد و این سازمان مسئولیت کار بر گندم را دارد تا گلوتن آن در حد استاندارد باشد. در مرحله بعد، آرد باید متناسب با استانداردهایی تولید شود که این مسئولیت بر عهده وزارت صمت است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به استاندارهای تعریف شده در سنجش کیفیت آرد، اظهار کرد: بر این اساس مشخص شده است که در صورتی که آرد ضعیف باشد، برخی مواد افزودنی و یا بهبود دهنده به آن اضافه شود، این مواد مانند اسید اسکوربیک می‌تواند در حد تعریف شده‌ای به آرد اضافه شود.

وی بروز حساسیت پوستی در فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی را اینگونه تشریح کرد: ممکن است از افزودنی‌های غیرمجاز برای آرد در کارخانه استفاده شود که این موضوع به پایش و نظارت آرد در کارخانه‌ها بازمی گردد و وزارت صمت باید به آن بپردازد. اگر بهبود دهنده‌ای که قرار است به آرد اضافه شود استاندارد نباشد طبعاً عوارضی را درپی خواهد داشت.

عبداللهی ادامه داد: گاهی نیز مشکلات اینچنینی آرد را به بحث غنی‌سازی آن با آهن و اسیدفولیک ربط می‌دادند که سخن علمی نیست و حساسیت پوستی ایجاد شده در دست نانواها به دلیل وجود افزودنی‌های غیرمجازی است که در کارخانه‌ها به آرد اضافه می‌شود.

وی به ایسنا گفت: ممکن است اختلالات گوارشی و سوءهاضمه نیز برای مصرف کنندگان این نان به وجود آید؛ اینکه به جای اسید اسکوربیک از ماده غیرمجازی مانند اسید سیتریک استفاده شود می‌تواند اختلالات گوارشی هم برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

کد خبر 455480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.