شهرها در پساکرونا تغییر می‌کند؟

شیوع بیماری کووید-۱۹ بسیاری از جنبه‌های زندگی شهری را تحت تاثیر قرار داده است؛ خیابان‌ها عاری از شلوغی‌های سابق است، مردم از ترس دیدن آشنایان خود هنگام راه رفتن در خیابان‌ها، سر به گریبان می‌برند و کاربران فضاهای عمومی با فاصله معین از یکدیگر به انجام امورشان می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی تغییراتی که شیوع ویروس کرونا در زندگی کنونی شهرها به وجود آورده است، بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که ویروس کرونا رد پای خود را تا ابد در شهرها بر جای بگذارد. از آنجا که شیوع این بیماری پرده از چالش‌ها و مشکلات زیادی از طراحی‌های شهری برداشته است انتظار می‌رود تغییرات مثبتی در شهرنشینی به وجود آورد. در واقع، برنامه‌ریزان شهری پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ از اشتباهات بیشمار خود در طراحی شهری آگاه شده و در تلاش بوده‌اند در همین دوران سخت نیز آن‌ها را بتدریج از میان ببرند. بر همین اساس دنیایی که پیش روی شهرنشینان است متفاوت با دوران ماقبل کرونا خواهد بود، اما پرسشی که ممکن است ذهن همه را با خود درگیر کند، اینکه شهر و بافت شهری در آینده چگونه خواهد بود؟

افزایش تحرک فعال

مرحله اول تغییرات حمل و نقل شهری در پی رعایت فاصله اجتماعی اتفاق افتاده است؛ خیابان‌ها و کوچه‌ها اغلب خالی از تردد است، تقاضای وسایل حمل و نقل عمومی به یک چهارم کاهش یافته است، مسیرهای عبور و مرور این وسایل به حداقل رسیده و مردم اغلب به کار در منزل مشغول شده‌اند. با وجود این تغییرات، هنوز هم بسیاری از مردم برای تردد در شهرهای خود با مشکل مواجه هستند و گاهی حتی کارکنان مراکز درمانی نیز نمی‌توانند خود را در زمان معین به محل کارشان برسانند. از سوی دیگر کاهش بی‌سابقه درآمدهای وسایل حمل و نقل عمومی، مشکلات مالی بسیاری را برای اپراتورها به وجود آورده است. مقامات رسمی در کشورهای مختلف به روش‌های گوناگون سعی کرده‌اند این گونه زیان‌های مالی را جبران کنند و برخی نیز همچنان بی‌تفاوت به رویداد فوق، فعالیت در سیستم‌های حمل و نقل عمومی را ادامه داده‌اند.

شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از مردم به دورکاری روی آورند که همین زمینه را برای گسترش فضاهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و سایر وسایل حمل و نقل غیرموتوری در شهرها فراهم آورده است. پیاده‌روها وسیع‌تر شده و خیابان‌ها در بسیاری از شهرهای جهان روی تردد خودروها بسته شده است. این در حالی است که در بعضی از خیابان‌ها نیز فقط خودروهایی حق تردد دارند که محصولات سفارش‌ داده شده اینتترنتی یا تلفنی را به مشتری‌ها تحویل می‌دهند.

در پی تردد کمتر خودروهای موتوری در خیابان‌های شهرها، تراکم ترافیک و به تبع تصادفات جاده‌ای به حداقل رسیده است و طی این مدت، کمتر کسی بر اثر سوانح جاده‌ای در بیمارستان‌ها بستری شده است. جالب است بدانید که ترویج پیاده‌روی و کاهش ترافیک خودرویی دو عامل مرگبارتر از کرونا، یعنی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را که بیش از این جان بسیاری از مردم را تهدید می‌کرد به طور قابل توجهی کاهش داده است.

سازگاری سیستم‌های شهری با شرایط کرونایی

مقامات رسمی در سراسر دنیا از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا تلاش کرده‌اند بیشترین سازگاری را بین سیستم‌های شهری و وضعیت امروزی به وجود آروند. به عنوان مثال دورکاری به روندی رایج و حتی در بسیاری از موارد دائمی تبدیل شده است، دانش‌آموزان و دانشجویان در اغلب شهرهای جهان به طور مجازی، مطالب آموزشی خود را فرا می‌گیرند و بیشتر مردم خریدهای خود را اینترنتی انجام می‌دهند.

در زمینه وسایل حمل و نقل عمومی، دیگر ساعات اوج تردد این وسایل در شهرها معنی ندارد و تعداد خودروهای عمومی در مناطق شهری به طور قابل توجهی کاهش یافته است. مردم بیش از گذشته قدردان محل سکونت خود هستند و تلاش می‌کنند تمام نیازهایشان را با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری از نزدیکی خانه خود برطرف کنند. شهرنشینان با اشتیاق تمام، رسیدن به بسیاری از مسیرهایی را که تا پیش از انتشار ویروس کرونا فکر می‌کردند مستلزم وسایل حمل و نقل است، از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر می‌کنند.

مقامات رسمی در شهرهای در حال توسعه از اهمیت فضاهای عمومی باخبر شده و در گسترش آن‌ها کوشیده‌اند. مسیرهای تردد خودروها باریک شده و فضاهای بیشتری در اختیار دوچرخه‌سواران و عابران پیاده قرار گرفته است. فضاهای سبز در مناطق مختلف شهری گسترش یافته است و افراد بیشتری به این مکان‌ها در نزدیکی محل سکونت خود دسترسی پیدا کرده‌اند.  

کد خبر 455474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.