چشم‌انداز آینده پاریس؛ دوچرخه‌های بیشتر، سرعت کم‌تر و شهری زیست‌پذیرتر

آنه ایلداگو، شهردار پاریس در فرانسه، پس از برگزیده شدن خود برای دوره دوم تصمیم گرفت مسیر اهداف بلندپروازانه خود جهت گسترش حمل و نقل پایدار در پایتخت را ادامه دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنه ایلداگو طی ۶ سال اخیر برای به حداقل رساندن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی اقدامات زیادی در پیش گرفته بود که انتخاب وی برای دومین بار به عنوان شهردار، او را به ادامه مسیر برای تحقق اهداف پایداری خود سوق داده است. ایلداگو از طرح‌های بلندپروازانه خود برای گسترش فضاهای پیاده‌روی، پویایی پایدار و ایجاد شهری سبزتر، ایمن‌تر و سالم‌تر، تنها تا چند سال آینده خبر داده است. هدف ایلداگو از ایجاد شهر ۱۵ دقیقه‌ای بسیار مشابه با شهرسازی مدرن به سبک گذشته است چرا که در زمان‌های گذشته نیز امکان دسترسی شهروندان به تمام خدمات عمومی تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی وجود داشت. او قصد دارد از مناطق شهری پاریس، محله‌هایی چندمنظوره بسازد که در آن مردم می‌توانند به محل کار خود، مراکز تفریحی، فرهنگی، اداری، فروشگاه‌ها و سایر فضاهای عمومی دسترسی داشته باشند.

ایجاد پیاده‌راه‌های دائمی در اطراف رودخانه سن

در سال ۲۰۰۲ یعنی زمانی که برتران دولانوئه شهردار پاریس بود، نیمکت‌هایی دائمی در ساحل غربی رودخانه سن نصب شد و مراکز تفریحی در این ساحل به طور قابل توجهی افزایش یافت. این اقدام شهردار، اتفاقی بسیار مهم برای شهروندان و گردشگران پاریس بشمار می‌رفت چرا که بدون تردد خودروها و در ایمنی کامل می‌توانستند به تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر رودخانه معروف سن بپردازند. زمانی که آنه ایلداگو در سال ۲۰۱۴ مدیریت پایتخت فرانسه را در دست گرفت اعلام کرد که قصد دارد ساحل غربی رود سن را به پیاده‌راهی همیشگی تبدیل کند که در آن تنها عابران پیاده و دوچرخه‌سواران حق تردد دارند. این اقدام نماد تحول شهری در دوران حکومت ایلداگو بشمار می‌رود که البته در زمان طرح آن با مخالفت‌های زیادی از سوی مدیران سیستم‌های حمل و نقل شهری مواجه شد اما در نهایت در سال ۲۰۱۸ به مرحله اجرا درآمد.

ایلداگو پس از مشاهده پیامدهای مثبت طرح فوق از گسترش پیاده‌راه‌ها در سراسر اطراف رودخانه خبر داد و اعلام کرد به زودی پاریس را به شهرک‌هایی خودکفا تقسیم خواهد کرد که در آن مردم در نزدیکی محل زندگی خود به تمام امکانات عمومی دسترسی خواهند داشت.

ایجاد مسیرهایی ایمن‌تر برای دوچرخه‌سواران

پاریس بر خلاف سایر شهرهای شمال اروپا، پیوند عمیقی با دوچرخه‌سواری ندارد به طوری که در سال ۲۰۱۰ تنها سه درصد از مردم با دوچرخه‌هایشان در داخل شهر رفت و آمد می‌کردند. این در حالی است که در سایر کشورهای اروپایی، دوچرخه‌سواری سنتی دیرینه است که با روند زندگی شهرنشینان گره خورده است به طوری که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۷ درصد مردم کپنهاگ دانمارک و ۳۳ درصد مردم آمستردام در هلند، با دوچرخه مسیرهای شهری را طی می‌کردند. البته با روی کار آمدن ایلداگو هر روز بر تعداد دوچرخه‌سواران، ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌های اشتراکی افزوده شد و تردد از این طریق به روندی عادی در میان ساکنان پایتخت فرانسه تبدیل شده است.

آنه ایلداگو در پی ترویج دوچرخه‌سواری هر روز تلاش کرده است زیرساخت‌های لازم برای تردد ایمن مردم از این طریق را بهبود بخشد و به همین منظور، مسیرهایی اختصاصی برای دوچرخه‌سواران شهر ایجاد کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹، شهردار پایتخت فرانسه به مردم قول داد تا پایان سال مسیری به طول هزار کیلومتر برای دوچرخه‌سواری ایجاد کند که تا سپتامبر همان سال، نیمی از پروژه تکمیل شد. در پی انتشار ویروس کرونا، ایلداگو تصمیم گرفت برای ایجاد فاصله اجتماعی، به تحقق اهداف خود برای ترویج دوچرخه‌سواری شدت بخشد و به همین دلیل، در مدت زمانی بسیار کوتاه و باورنکردنی، یک مسیر ۵۰ کیلومتری برای دوچرخه‌سواران شهر احداث کرد.

کاهش سرعت خودروسواران تا پایان سال ۲۰۲۰

مقامات رسمی پاریس اعلام کرده‌اند که قانون کاهش سرعت وسایل نقلیه موتوری به ۳۰ کیلومتر در ساعت تا پایان سال ۲۰۲۰ در حدود ۸۵ درصد خیابان‌های شهر اعمال خواهد شد و رانندگانی که با سرعت بیشتر در خیابان‌ها تردد کنند با پیگرد قانونی ماموران راهنمایی و رانندگی مواجه خواهند شد. در کمربندی‌های شهر نیز که تا پیش از این، رانندگان مجاز بودند با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند سرعت بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت ممنوع خواهد بود. کاهش سرعت وسایل حمل و نقل موتوری در سراسر شهر باعث شده است عابران پیاده و دوچرخه‌سواران با ایمنی بیشتری در خیابان‌های باز حرکت کنند در نتیجه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از اقبال بیشتری در میان شهروندان پاریسی برخوردار شده است.

کد خبر 455469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.