۵ حقیقت در مورد واکسن کرونای فایزر/ شرایط نگهداری واکسن چگونه است؟

شرکت فایزر اخیرا اعلام کرد که واکسن تولید شده این شرکت تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر عمل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسن شرکت فایزر شامل یک ماده ژنتیکی به نام mRNA است که درون ذرات ریز قرار گرفته است و به سلول‌های انسان منتقل می‌شود. بدین ترتیب، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود و به منظور محافظت از بدن در برابر ویروس، آنتی بادی تولید می‌کند. در ادامه به بررسی سوالات احتمالی در مورد این نوع واکسن و میزان محافظت‌کنندگی آن در برابر ویروس کرونا می‌پردازیم:

واکسن شرکت فایزر تا چه مدت از افراد محافظت می‌کند؟

شرکت فایزر اعلام کرده است که تا هفته گذشته ۹۴ نفر از ۴۰ هزار فردی که مورد آزمایش قرار گرفتند، به ویروس کووید -۱۹ مبتلا شدند. با وجود اینکه به طور دقیق مشخص نشده است که چه تعداد از بیماران واکسینه شده‌اند، اما کارآیی ۹۰ درصدی واکسن فایزر نشان داده است که افراد بسیار کمی به بیماری کرونا مبتلا شدند. هنوز مشخص نشده است که فرد واکسینه شده تا چه مدت در برابر ابتلای ویروس کرونا ایمن است و چه زمانی باید دوباره واکسن را دریافت کند. معمولاً زمانی واکسن‌ها مجوز دریافت می‌کنند که ایمنی لازم به مدت حداقل یک یا دو سال را در بدن فرد به وجود بیاورند. هنوز در کارآزمایی‌های بالینی واکسن شرکت فایزر هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است، بیشتر عوارض مربوط به واکسیناسیون در ۶ ماه اولیه پس از دریافت واکسن رخ می‌دهد.

واکسن شرکت فایزر از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت می‌کند؟

شرکت فایزر اعلام نکرده است که چند درصد از داوطلبان مورد آزمایش جزو گروه آسیب‌پذیر مانند افراد بالای ۶۵ سال و بیماران مبتلا به دیابت و چاقی هستند. توجه به این موضوع بسیار مهم است، زیرا واکسن آنفلوآنزا معمولاً نمی‌تواند به اندازه کافی از افراد مسن محافظت کند. آکادمی ملی پزشکی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده‌اند که افراد مسن باید جزو اولین کسانی باشند که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. محققان معتقد هستند واکسن‌های تولید شده شرکت‌های Novavax و Sanofi که در حال طی کردن مراحل آخر آزمایشات بالینی هستند، به احتمال زیاد برای افراد مسن بهتر است، زیرا این واکسن‌ها مانند واکسن شینگریکس دارای ذرات محرک ایمنی است که می‌تواند به طور مؤثری از افراد مسن در برابر ابتلای بیماری محافظت کند.

شرایط نگهداری واکسن فایزر چگونه است؟

واکسن فایزر بر خلاف دیگر واکسن‌های مورد آزمایش باید از زمان تولید تا چند روز پیش از تزریق در دمای ۱۰۰ درجه زیر صفر روی یخ خشک نگهداری شود، زیرا mRNA این واکسن در دمای بالاتر به سرعت از بین می‌رود. شرکت فایزر برای انتقال واکسن به مکان‌های انجام واکسیناسیون، یک سیستم پیچیده طراحی کرده است.

آیا ممکن است اعلام زودهنگام واکسن فایزر در روند ساخت واکسن‌های آینده این بیماری آسیب وارد کند؟

در حال حاضر هنوز کاملاً مشخص نشده است که آیا واکسن فایزر بهترین واکسن تولید شده است یا برای گروه سنی خاصی مؤثر عمل می‌کند یا خیر، اما در صورتی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این واکسن را به سرعت تأیید کند، مراحل آزمایش و مطالعه برای دیگر تولید کنندگان واکسن دشوارتر خواهد شد. اگر افراد بدانند که یک واکسن مؤثر وجود دارد، تمایلی به شرکت در آزمایشات بالینی دیگر نخواهند داشت، زیرا ممکن است این افراد دارونما دریافت کنند و در برابر ویروس ایمن نشوند. ممکن است استفاده از دارونما در چنین آزمایشاتی غیراخلاقی باشد. از آنجایی که به منظور ایمن کردن افراد در سراسر دنیا، به واکسن‌های زیادی نیاز است باید مطالعات مربوط به تولیدات واکسن‌های دیگر ادامه پیدا کند.

واکسن فایزر می‌تواند باعث تسریع روند تولید واکسن‌های آینده شود؟

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا میزان آنتی بادی تولید شده در بدن افرادی که واکسن فایزر دریافت کردند و به بیماری کرونا مبتلا شدند کمتر از کسانی بود که واکسینه شدند و به بیماری مبتلا نشدند یا خیر. بررسی آزمایش خون این افراد به محققان کمک می‌کند تا متوجه این موضوع شوند. زمانی که پژوهشگران دانش کافی در این مورد کسب کنند مقامات بهداشتی می‌توانند تشخیص دهند که آیا دیگر واکسن‌های در حال تولید بدون نیاز به آزمایش کردن روی هزاران فرد مؤثر واقع می‌شود.

ترجمه از: پگاه بهادران باغبادرانی، مترجم ایمنا

کد خبر 455461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.