اصلاح‌طلبان در چندراهی تصمیم‌

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

درخواست یک نماینده پارلمان عراق از الکاظمی در رابطه با پرونده ترور سردار سلیمانی

یناس المکصوصی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (شنبه ۲۴ آبان ماه) از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرد که نتایج تحقیقات در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد و ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نتایج دیگر تحقیقات در اسرع وقت به کمیسیون‌های پارلمان ارسال شود.

وی گفت: سیستم داخلی پارلمان عراق تمام وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی را ملزم می‌کند که نتایج تحقیقات را ارسال کنند.

المکصوصی خاطرنشان کرد: دولت الکاظمی علیرغم وعده‌های مداوم در رابطه با اعلام نتایج تحقیقات در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد و کشتن تظاهرکنندگان و اخراج نیروهای آمریکایی و غیره تاکنون این اقدام را انجام نداده است، این درحالی است که دولت کنونی براساس همین پرونده‌ها تشکیل شده است.

گمانه‌زنی‌ها بر سر چگونگی ورود به انتخابات ادامه دارد

چندماه بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است و اصلاح‌طلبان هنور بر سر شیوه چگونگی ورود به انتخابات به وحدت نظر نرسیده‌اند و این در حالی است که بعد از انتخابات مجلس، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عملاً از کار افتاد و رئیس و نایب‌رئیس آن، یعنی محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی‌لاری استعفا دادند و چندی بعد عارف به‌صورت مستقل اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد.

از سوی دیگر، حزب ندای ایرانیان هم اعلام کرد که نامزدش صادق خرازی است و با نامزد حزبی در انتخابات شرکت خواهد کرد. علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز چند ماه پیش گفت که حزبش نامزد حزبی خواهد داشت: «در رابطه با انتخابات آینده هم حزب اتحاد حتماً نامزد حزبی معرفی خواهد کرد که این کار فرایند دموکراتیک خود را درون خود حزب خواهد داشت و آن استفاده از خرد جمعی است. دبیرکل بودن من به معنای اینکه من بهترین هستم نیست و نامزد حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری توسط خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌شود».

حزب کارگزاران سازندگی هم بخشی از نیروهایش هنوز سیاست ائتلافی یعنی ائتلاف با یک نیروی غیراصلاح‌طلب اما معتدل را منتفی نمی‌دانند، درنهایت حسین مرعشی، سخنگوی این حزب اعلام کرد شش نامزد حزبی به نام‌های مصطفی هاشمی‌طبا، غلامسحین کرباسچی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی و رضا ملک‌زاده دارند. البته او برخلاف برخی دیگر اعضا گفت که به‌هیچ‌وجه مطلوبشان حمایت از یک نامزد غیراصلاح‌طلب نیست؛ هرچند همچنان فردی همچون محمد عطریانفر این موضوع را به‌طورکامل رد نمی‌کند.

تا احزاب نباشد رقابتی در کار نخواهد بود

مصطفی کواکبیان در دومین همایش ملی حکمرانی مطلوب که به همت مدرسه حکمرانی شهید بهشتی وابسته به دانشگاه دفاع ملی و همکاری دانشگاه علامه طباطبایی به صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر این‌که نظام حکمرانی مطلوب قطعاً نوعی نظام حزبی است، گفت: اگر نظام حزبی برای ما مطلوب نباشد نظام غیرحزبی حتماً مطلوب نخواهد بود.

وی به عنوان دبیر کارگاه آموزشی مذکور با اشاره این‌که در تجربه حکمرانی، بهترین الگوی حکومتی مبتنی بر آرای عمومی و انتخابات است، افزود: برای این‌که به این بهترین وضعیت برسیم، ناچارا باید هسته اصلی و محرک انتخابات را رقابت در نظر بگیریم. رقابت انتخاباتی لازمه حکومت دموکراتیک و هسته اصلی رقابت هم حزب است. یعنی تا حزب نباشد رقابتی در کار نخواهد بود و تا رقابتی در کار نباشد انتخابات نخواهد بود و تا انتخاباتی نباشد حکومت دموکراتیک معنا و مفهوم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال دیدیم که در انتخابات آمریکا هم مهم‌ترین عنصری که نقش ایفا کرد، دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بود. اگر بپذیریم حکمرانی مطلوب مبتنی بر آرای مردم است، این را هم باید بپذیریم که آرای مردمی از طریق صندوق رای مشخص خواهد شد و این مقدمات پذیرش یک نظام دموکراتیک و مطلوب است.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به این‌که ضعف ما در ایجاد یک نظام حزبی فقدان قانون نیست، ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۰ قانون احزاب داریم. ماده اول این قانون، وجود احزاب را یک ضرورت می‌داند که به صورت دموکراتیک در قدرت شرکت کنند. سال ۱۳۹۵ هم مجدداً مصوباتی داشتیم که در آن بحث تجمیع احزاب وجود دارد. اما سوال این است که علی‌رغم وجود قانون و تضمین آزادی احزاب در قانون‌اساسی، چرا در حال حاضر با وجود ۱۴۰ حزب، حکمرانی حزبی نداریم؟

کواکبیان با ذکر این نکته که ابتدا باید وجود مشکل را پذیرفت، گفت: ۱۱۰ سال از مشروطه می‌گذرد. از مشروطه تاکنون بر حکمرانی حزبی تاکید شده است. اما این اتفاق نمی‌افتد؟ احزاب فقط در فصل انتخابات یک لیستی معرفی می‌کنند و تمام، در نهایت اشخاص مطرح هستند. من معتقدم ابتدا باید بپذیریم که این مشکل وجود دارد. بعد می‌توانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سه مدل حکمرانی غیرحزبی گفت: اگر حکمرانی حزبی نداشته باشیم در موج‌هایی که به راه می‌افتد یک سری افراد مطرح می‌شوند، مردم هم به آن‌ها رای می‌دهند. بعد هم که موج از بین رفت، دیگر کسی پاسخگو نیست. یا در شکل دوم به صورت سازمانی مردم را به پای صندوق رای می‌کشیم. اما حالت تک حزبی دارد و رقابتی هم در بین نیست. خب این هم دوام نخواهد آورد. حالت سومی هم وجود دارد که شهید دکتر بهشتی آن را حکمرانی محفلی می‌خواند؛ یعنی باندها مردم را به انتخابات می‌کشانند و بعد به صورت باندی کشور را پیش می‌برند. متاسفانه ما گرفتار هر سه مدل بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که احزاب حتماً دارای اشکالات و آفاتی هستند تصریح کرد: بحث ما این نیست که احزاب آفاتی ندارند. بنده خودم از موسسان خانه احزاب در کشور هستم و روی این مسائل کار کرده‌ام. مسئولیت حزب جمهوری‌اسلامی در سمنان را هم در سال ۱۳۶۰ به عهده داشتم. اما با اطمینان می‌گویم که حکومت بدون حزب قطعاً دارای آفات بیشتری است.
این فعال حزبی با تاکید بر این‌که در انتخاب واژه‌ها باید دقت و توجه شود، گفت: ما باید بین جبهه، جناح، فراکسیون و حزب فرق بگذاریم. واقعیت این است که ما تا به حال حزب حاکم، به این مفهوم که حزبی اکثریت کرسی‌های مجلس را برای تعیین دولت و سیاست‌های کلان به دست بیاورد نداشته‌ایم. کدام حزب از ابتدای انقلاب تا امروز حاکم بوده است؟ ممکن است تصور کنیم که مثلاً یک جناح حاکم بوده، اما جناح که پاسخگو نیست.

سلیمی: تعطیلی مراکز استان‌ها مشکلات اصناف را تشدید می‌کند

اصغر سلیمی با اشاره به بالا رفتن آمار مبتلایان و فوت شدگان براثر کرونا، بیان کرد: به نظر می‌رسد باید محدودیت‌ها و حساسیت‌ها در سطح شهرها، معابر عمومی و ادارات با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تعطیلی مراکز استان‌ها می‌تواند مشکلات اصناف و مشاغل آزاد را تشدید کند، اظهار کرد: اکثر صنوف تحت تاثیر این ویروس خسارات جدی دیده اند و اکنون در تامین نیازهای خود با مشکل روبرو هستند. دولت نیز با توجه به منابع محدودی که دارد نمی‌تواند خلاء موجود را برای این صنوف جبران کند. بنظر می‌رسد اکنون تنها راه برای کنترل این بیماری دنبال کردن پروتکل‌ها با جدیت بیشتر است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: باید از ظرفیت صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برای آگاهی دادن به مردم استفاده شود. باید سختگیری‌های بیشتری در رعایت پروتکل‌ها اجرایی شده و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند. امروز کادر درمانی کشور نیز تحت فشار بوده و باید ساعت‌ها با لباس‌های مخصوص بر بالای سر بیماران حاضر شوند و بعضاً خود این افراد نیز مبتلا می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها را کاهش داد. اگر مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها همچنان افزایش یابد، با پر شدن تخت‌های بیمارستانی رسیدگی به بیماران اورژانسی سخت‌تر شده و نهایتاً تعداد فوت شدگان نیز بالاتر می‌رود.

سلیمی افزود: اکنون تنها راه کنترل این بیماری آگاهی مردم نسبت به مسئولیت اجتماعی خود بوده تا پروتکل‌ها با جدیت دنبال شود. باید با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد بازدارنده شود.

بانکی پور: دموکرات و جمهوری خواه برای ما تفاوتی ندارد

امیر حسین بانکی پور فرد در خصوص اینکه آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست‌های ایران تاثیری دارد یا خیر و اگر رفتار دولت جدید آمریکا تغییر کند ایران نیز در سیاست‌های خود تجدید نظر می‌کند؟ گفت: در استراتژی کلی آمریکا رویکرد دموکرات‌ها و جمهوری خواه‌ها تفاوتی ندارد ولی تاکتیک برخورد افراد در این دوحزب می‌تواند متفاوت باشد؛ یعنی جمهوری خواهان خیلی آشکار عمل می‌کنند ولی دموکرات‌ها دورو رفتار می‌کنند.

وی افزود: جمهوری خواهان یک استراتژی را با رفتاری تند و آشکار دنبال می‌کنند ولی دموکرات‌ها دقیقاً همان استراتژی را ولی به صورت نرم جلو می‌برند، پس تقاوتی در استراتژی که دنبال می‌کنند وجود نخواهد داشت و در تاکتیک‌ها صرفاً تفاوت‌هایی وجود دارد که بر این اساس سر کار آمدن دموکرات یا جمهوری خواه برای ما تفاوتی نخواهد داشت، استراتژی هر دو هم فشار حداکثری بر ایران است.

نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب از هر دو طیف ضربه‌های شدیدی یه ما وارد شد، یک طیف یعنی دموکرات‌ها با زبان نرم‌تر ولی طیف جمهوری خواه با تندی این خسارات و ضربه‌ها را به ما وارد کردند.

کد خبر 455442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.