بیماری سرطان وراثتی نیست

متخصص رادیوانکولوژی و دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: بیماری سرطان وراثتی نیست، تنها کمتر از ده درصد موارد ابتلا به این بیماری ریشه ژنتیکی دارد.

دکتر پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فاکتورهای محیطی مهمترین عامل در شیوع بیماری سرطان محسوب می‌شود و از مهترین فاکتورهای محیطی تأثیرگذار در ابتلا به بیماری سرطان می‌توان به نوع زندگی، تغذیه و آلودگی هوا اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان عوامل محیطی تأثیر گذار در افزایش میزان ابتلا به سرطان را کامل حذف کرد، گفت: با روش زندگی صحیح بسیاری از این عوامل را می‌توان کاهش داد و کنترل کرد. بدون شک هر چه از رژیم غذایی خاورمیانه و مدیترانه به سمت رژیم غذایی غربی روی آوریم، شاهد رشد و افزایش میزان سرطان در جامعه خواهیم بود؛ عواملی مانند آلودگی هوا و استفاده از کودهای شیمیایی از دیگر فاکتورهای تأثیرگذار در افزایش موارد ابتلای این بیماری است.

عادلی در زمینه نوع تغذیه بیمار سرطانی که تحت درمان است، اظهار کرد: تغذیه بیمار بسته به نوع تومور و سرطان متفاوت است و الگوی خاص تغذیه‌ای را نمی‌توان برای تمام بیماران مبتلا به سرطان توصیه کرد. با توجه به بی‌اشتهایی بیمار که از عوارض ناشی از مصرف داروهاست توصیه می‌شود حجم غذا برای این بیماران کمتر باشد و تعداد دفعات مصرف غذا بیشتر باشد و از پاکی و تمیزی مواد غذایی اطمینان حاصل شود.

وی افزود: در میان انواع ویتامین‌ها برای بیماران تحت درمان سرطان تنها مصرف ویتامین D تجویز می‌شود؛ البته در موارد استثنا با نظر پزشک انکولوژی ممکن است ویتامین‌های دیگری نیز تجویز شود، به بیماران سرطانی توصیه می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان تا حد امکان مواد غذایی سالم مصرف کنند.

کد خبر 455437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.