ثبت ۱۷.۶ میلیمتر بارش در استان تهران طی ۵ روز متوالی

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: مجموع بارندگی دومین سامانه بارشی آبان ماه سال آبی جاری استان تهران از تاریخ (۲۰ آبان ماه) تا صبح روز شنبه (۲۴ آبان ماه) ۱۷.۶ میلیمتر به ثبت رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، محمدرضا خانیکی اظهار کرد: این سامانه بارشی، بیشترین تأثیر را بر گستره شمال شرقی استان تهران داشته است به‌گونه‌ای که ایستگاه‌های باران‌سنجی مبنای مستقر در محدوده‌های مطالعاتی لواسانات، دماوند و بابل آمل، در صدر بیشترین مقادیر بارندگی‌های ثبت شده استان بوده‌اند.

وی افزود: بر همین اساس، ایستگاه‌های رودک، لتیان، چشمه اعلا و پلور با ۴۹.۵، ۳۶.۸، ۲۹.۵ و ۲۹ میلیمتر بارندگی، به ترتیب ۸.۴، ۷.۸، ۶.۴ و ۴.۸ درصد کل بارندگی درازمدت سالانه ایستگاه‌ها را تجربه کردند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه این سامانه بارشی بر شمال استان تهران متمرکز بود، خاطرنشان کرد: سامانه یادشده توانست در دوره پنج روزه، کل استان تهران را تحت تأثیر قرار دهد و از این نظر شاهد جبهه فراگیر بارندگی بودیم.

خانیکی مجموع بارندگی استان تهران تا تاریخ (۲۴ آبان ماه) در سال آبی جاری را ۳۲.۴ میلیمتر دانست و گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته تا این تاریخ ۵۴ درصد کاهش و نسبت به متوسط بلند مدت ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی از جمله نکات قابل توجه این سامانه بارشی را تغییر قابل توجه در الگوی دمایی دومین ماه پاییز عنوان کرد و گفت: باوجود انکه در ۲۰ روز نخست آبان‌ماه، دمای روزانه از افزایش قابل توجهی نسبت به دوره بلند مدت برخوردار بود، ولی این سامانه بارشی توانست با استقرار جبهه هوای سرد بر کل استان، متوسط دما را نسبت به مدت مشابه بلند مدت با کاهش روبرو سازد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: همزمانی الگوی زمستانی ریزش‌ها یعنی بارش در هوای سرد، موجب به وجود آمدن برف در ارتفاعات استان (به عنوان نمونه ایستگاه پلور در حوضه آبریز سد لار به ارتفاع تجمعی ۱۶.۵ سانتی‌متر، سیدآباد فیروزکوه به ارتفاع تجمعی هشت سانتیمتر و امامزاده داود در حوضه آبریز کن به ارتفاع تجمعی ۳.۵ سانتیمتر شد که برهمین اساس تا کنون رودخانه‌ها، سیلابی شدن را تجربه نکرده‌اند.

کد خبر 455422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.