طرح جامع زنجیره فولاد راهکاری برای کوتاه شدن دست دلالان

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: با اجرای طرح جامع زنجیره فولاد، در عین تأمین هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید تولیدکنندگان، کالاها با هزینه کمتر به دست مصرف‌کنندگان می رسد.

به گزارش ایمنا، مجتبی رضاخواه، در نشست مشترک با مدیرعامل و تنی چند از معاونان شرکت فولاد مبارکه، در خصوص طرح جامع زنجیره فولاد به تلاش‌های ارزنده تولیدکنندگان محصول نهایی و دخالت دلالان و سوداگران در فرایند تولید محصول تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اشاره کرد و ضمن ابراز تأسف از دخالت دلالان بدون ایجاد ارزش افزوده در بازار و تقبیح این امر، از تلاش نمایندگان مجلس برای دستیابی تولیدکنندگان به حاشیه سود بیشتر و درعین‌حال حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی خبر داد.

وی فرایند تدوین طرح ساماندهی زنجیره فولاد را ضروری دانست و گفت: باید با اجرای طرح مذکور، زنجیره فولاد به نحوی بهینه شود که در عین تأمین هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید تولیدکنندگان، کالاها با هزینه کمتر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

رضاخواه با تأکید بر این‌که در این جلسه مسائل کارشناسی و خوبی مطرح شد، گفت: با دریافت نظرات کارشناسی، گام‌های خوبی در تدوین طرح جامع زنجیره فولاد در مجلس شورای اسلامی برداشته می‌شود.

مازاد نیاز بازار داخل صادر شود

در همین خصوص، مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن عرض خداقوت به همه مدیران و کارکنان فولاد مبارکه گفت: در عصر حاضر هرچه در اطراف ماست، از لوازم‌خانگی گرفته تا خودرو و ساختمان، با فولاد مرتبط است و این فلز ارزشمند در همه کشورها یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود.

وی در خصوص اهمیت عملکرد فولاد مبارکه در صنعت کشور گفت: در اهمیت و ارزش وجود فولاد مبارکه همین بس که اگر امروز در این اندازه تولید داخلی فولاد نداشتیم، مشکلات بسیار بزرگی دامنگیر کشورمان می‌شد و تأمین نیاز داخلی در عرصه‌های مختلف صنعت و ارزآوری موجود محقق نمی‌شد.

وی در ادامه به طرح ساماندهی زنجیره فولاد اشاره کرد و گفت: این طرح در مرحله تدوین است. در جلسه امروز از نظرات کارشناسی مسئولان فولاد مبارکه در خصوص طرح مذکور استفاده کردیم و امیدواریم با همفکری‌های صورت‌گرفته، شاهد تدوین طرحی جامع، بدون آسیب‌های جانبی باشیم.

کل زنجیره فولاد در سامانه قابل رصد باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تأمین بازار داخل و صادرات اظهار کرد: برای صادرات در درجه اول باید محصولات در بورس عرضه شود. بخشی هم برای تولیدکنندگانی که نیاز ارزی دارند مستثنا گردد و سپس مازاد نیاز صادر شود. دوم اینکه کل زنجیره فولاد در سامانه قابل رصد باشد. میزان عرضه بر اساس نیاز واقعی و نه بر اساس تقاضای تجار باشد. همه این موارد باید با هم محقق گردد. صادرات برای تولیدکنندگان است و تجار نمی‌توانند استفاده کنند. سامانه تجارت باید کاملاً در زنجیره مشخص شود و ورود و خروج و موجودی تا انتها و زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد معین باشد.

تجزیه‌وتحلیل مباحث مربوط به نحوه قیمت‌گذاری فولاد، شرایط پیوستن به بازارهای جهانی، نقش شورای رقابت و دیگر مسائل داخلی کشور از دیگر موضوعاتی بود که طاهری به آن‌ها اشاره کرد.

کد خبر 455415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.