رابطه بین شهرهای تاب‌آور و توسعه پایدار شهری چیست؟

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به رابطه بین شهرهای تاب‌آور و توسعه پایدار شهری، گفت: شهرهای پایدار دارای ارکان متعددی همچون مدیریت زیست محیطی، توسعه اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی و حکمروایی خوب شهری هستند.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعاریف متفاوتی از تاب‌آوری شهری ارائه شده است و همانند سایر مفاهیم برنامه‌ریزی شهری و مدیریت بحران، مفهوم تاب‌آوری نیز ابعاد متعددی دارد و تاکنون تعریف مشترک پذیرفته شده‌ای از آن ارائه نشده است.

وی افزود: آنچه که میان تعاریف متعدد از تاب‌آوری شهری مشترک است شامل مفهوم مثبتی بوده است که به پایداری شهر کمک می‌کند و راه رسیدن به آن به شمار می‌رود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه تاب‌آوری شهری به طور گسترده به عنوان توانایی که نه تنها عملکردهای پایه‌ای و اساسی شهرها را حفظ می‌کند بلکه وضعیت موجود شهرها را بهبود می‌بخشد و ارتقا می‌دهد، پذیرفته شده است، تصریح کرد: شهرهای پایدار دارای ارکان متعددی همچون مدیریت زیست محیطی، توسعه اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی و حکمروایی خوب شهری هستند.

وی با تاکید بر اینکه صحبت درباره پایداری و تاب‌آوری، بحث در خصوص دو مفهوم بسیار انتزاعی و پیچیده است که هر کدام از آنها تفاسیر و تعاریف متعددی دارد، گفت: توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای نسل حاضر را بدون مصالحه و صرف نظر از توانایی نسل‌های آینده در برآوردن نیازهایشان تأمین کند.

حسینی‌نیا اظهار کرد: در تعاریف مشترک تاب‌آوری مقدار اختلالی است که سیستم قبل از تغییر ساختار به وسیله تغییر در متغیرها و فرایندهایی که رفتار آن را کنترل می‌کند، جذب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به منظور ارزیابی و نظارت بر تاب‌آوری و پایداری شهری، هرم تاب‌آوری و پایداری شهری مطرح می‌شود که شامل ابعاد سیاسی و اجتماعی، اقتصادی، تمرکززدایی، تعهد شهری و حکمروایی خوب شهری است.

کد خبر 455405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.