بازگشت به اصفهان قدیم با ساماندهی محورهای گردشگری منطقه ۳

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: عملیات زیرسازی و اجرای پوشش کاهگل دیواره‌های گذر محله‌های دردشت و هاتف انجام شد و طرفین خیابان سنبلستان در دست اقدام است و زمین موجود در این خیابان با مناسب‌سازی کف و دیواره‌ها به پاتوق شهری تبدیل خواهد شد.

حسین کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در زمان‌های گذشته و با گذر از محلات شهر شاهد برخی خانه‌های قدیمی با دیواره‌های کاهگلی بودیم که هر از گاهی با نم باران یا آب‌پاشی گذر توسط اهالی بوی خوش آن حال و هوای هر رهگذر را متحول می‌کرد که کاهگل کردن دیواره‌ها، دیگر از میان رفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای کاهگل بافت و نماهای قدیمی را احیا می‌کند، علاوه بر آن مانع از انعکاس نور خورشید و انتقال گرما به اطراف باعث می‌شد رهگذران از وجود گرمای تابستان در امان باشند و برعکس در زمستان حس گرما را به رهگذران انتقال دهد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: با احداث ساختمان‌های مدرن امروزی که مجموعه‌ای از بتن با نمای سنگ یا آجر بوده دیگر از آن حس نوستالژیک خبری نیست از طرف دیگر این نماها در تابستان باعث انعکاس نور خورشید شده و حرارت مضاعف تولید کرده و در زمستان با بوران سرما، سرمای بیشتری را به رهگذران منتقل می‌کند.

وی افزود: با توجه به انبوه اماکن تاریخی در منطقه سه مدیریت منطقه به همت اداره عمران مبادرت به زیباسازی دیواره‌های قدیمی با استفاده از پوشش کاهگل کرده است که رضایت بسیاری از شهروندان این محدوده را موجب شده و خواستار اجرایی کردن این عملیات در دیگر محله‌ها شده‌اند.

کارگر با بیان اینکه اوضاع سیمای شهری محلات و نازیبایی حاصل از ریزش دیواره‌ها باعث می‌شود برخی رهگذران نظافت را رعایت نکنند، تصریح کرد: با زیباسازی و ساماندهی کامل محلات شاهد محله‌هایی بوده‌ایم که شهروندان و رهگذران را ترغیب به رعایت نظافت می‌کند.

وی ادامه داد: عملیات ساماندهی کامل باعث می‌شود ساکنان این محله‌ها به حفظ ابنیه‌های تاریخی اهمیت بدهند و این امر با احیای بافت تاریخی یا نوسازی آن باعث شده، حجم بافت فرسوده کاهش یابد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ابنیه‌های متعدد تاریخی در محدوده منطقه سه، اظهار کرد: گذرهای منتهی به ابنیه‌های تاریخی، به جهت اهمیت این بناها نیاز به ساماندهی و زیباسازی داشته که در این خصوص ابتدا عملیات زیرسازی، بلوک یا سنگفرش انجام می‌شود و در برخی مکان‌ها به دلیل جلوگیری از ریزش ساختمان یا دیواره‌های آن، نیاز به زیرسازی دیواره داشته و به دلیل سنخیت داشتن با محیط تاریخی پیرامون آن، کاهگل خواهد شد.

وی افزود: در فاز دوم گذر گردشگری دردشت، ابنیه‌های با ارزش تاریخی همچون بازار و حمام دردشت، دو منار دردشت یا مقبره سلطان بخت آغا، حمام شیخ بهایی و عصارخانه جماله وجود داشته، عملیات مناسب سازی انجام شده و در برخی مکان‌ها که دیواره‌ها تخریب شده بود و برای تردد شهروندان ایجاد ناامنی می‌کرد، زیرسازی و عملیات کاهگل دیواره انجام شد.

کارگر با اشاره به رضایتمندی شهروندان نسبت به عملیات کاهگل دیواره‌ها، صریح کرد: به دلیل نازیبایی‌های حاصل از آزادسازی احداث خیابان سنبلستان در سال‌های گذشته، عملیات زیرسازی و اجرای کاهگل دیواره‌های دو طرف این خیابان در دست اقدام است؛ همچنین زمین موجود در این خیابان با اجرای کف سازی، سنگ‌فرش، احداث باکس‌های فضای سبز، زیرسازی دیواره‌ها و در نهایت کاهگل دیواره‌ها به پاتوق شهری تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تماس‌های تلفنی مکرر شهروندان بازخورد رضایت آنها از اقدام دیواره‌ها بوده است؛ از این رو پیشنهاداتی نیز مبنی بر معرفی گذرهای بیشتر نسبت به اجرای این عملیات داشته‌اند.

مدیر منطقه سه شهرداری خاطرنشان کرد: هزینه اجرایی عملیات پوشش کاهگل دیواره‌ها در سال‌جاری پنج میلیارد ریال شامل گذرهای دردشت، هاتف و سنبلستان بوده است و در سال آینده به اعتبارات اختصاص داده به اینگونه پروژه‌ها توجه بیشتری خواهد شد.

کد خبر 455386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.