کرونایی ها زنجبیل و دارچین نخورند/ مضرترین مواد غذایی برای دندان‌ها

موادغذایی ممنوع برای افراد مضطرب و افسرده، مضرترین مواد غذایی برای دندان‌ها، راهکارها برای کنترل قند خون و کاهش عوارض دیابت، اهمیت مصرف ویتامین A در دوران بارداری و لزوم پرهیز از خوردن زنجبیل و دارچین برای مبتلایان به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرچند هیچ رژیم غذایی برای کمک به حل مشکل اضطراب و افسردگی تضمین نشده است، اما آنچه می‌خورید می‌تواند در بهبود شما یا بدتر شدن‌تان مؤثر باشد. در حقیقت، بسیاری از جنبه‌های سلامت روان می‌توانند تحت تأثیر رژیم غذایی قرار بگیرند. ۱۰ ماده غذایی که می‌توانند بر شدت اضطراب و افسردگی افراد بیفزایند عبارتند از:

میوه‌های کامل آرام آرام به بدن انرژی می‌دهند، در حالی که آبمیوه‌ها به طور ناگهانی انرژی‌تان را بالا می‌برند و به همان سرعت هم شما را بی‌انرژی می‌کنند و عصبانی و گرسنه می‌مانید! میوه کامل بخورید و هر زمانی تشنه بودید، آب بهترین گزینه‌است. خوردن نوشابه از همه لحاظ مضر است. نوشابه هم به سرعت آبمیوه قند خون را بالا می‌برد بدون اینکه مواد مغذی داشته باشد. نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه ارتباط مستقیم با افسردگی دارند.

شاید نوشابه‌های رژیمی افت و خیز قند ایجاد نکنند، اما بیش از نوشابه‌های معمولی شما را افسرده می‌کنند. آرد سفید فرآوری‌شده بلافاصله به قند تبدیل شده و افت و خیز انرژی ایجاد می‌کند، روندی که برای افسردگی و اضطراب خوب نیست. سس کچاپ مقدار زیادی شکر دارد که سبب بدتر شدن افسردگی و اضطراب می‌شود. اگر به کافئین عادت نداشته باشید ممکن است نوشیدن قهوه شما را عصبی و دچار استرس کرده و خواب‌تان را نیز به هم بزند. در صورتی که خودتان متوجه شده‌اید که کافئین برای‌تان مشکل ایجاد می‌کند، آن را به آرامی کنار بگذارید.

نوشابه‌های انرژی‌زا سبب ریتم عجیب قلب، اضطراب و اختلالات خواب می‌شوند. این نوشیدنی‌ها علاوه بر کافئین بسیار زیادی که دارند، مملو از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم هستند. خامه سرشار از چربی ترانس است که این چربی‌ها نیز با افسردگی مرتبط هستند. اگر مقدار زیادی گوشت فرآوری‌شده، غلات تصفیه‌شده و محصولات لبنی پرچرب بخورید احتمال شدت گرفتن افسردگی و اضطراب‌تان بیشتر می‌شود.

اهمیت مصرف ویتامین A در دوران بارداری

در دوران بارداری تأمین مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز برای حفظ سلامت مادر و جنین از اهمیت بیشتری برخوردار است و ضرورت دارد در این دوران چندین نوع ویتامین از جمله ویتامین A در رژیم غذایی مادر گنجانده شود. ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که در کبد وجود دارد. این ویتامین در رشد جنین نقش حائز اهمیتی دارد. وجود ویتامین A در رژیم غذایی به رشد قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، چشم‌ها و استخوان‌های جنین و همچنین رشد سیستم تنفسی و عصبی مرکزی کمک می‌کند.

لازم نیست روزانه مقدار کافی ویتامین A در رژیم غذایی گنجانده شود، اما می‌توان این ویتامین را در عرض چند روز یا حتی به طور متوسط در یک هفته مصرف کرد. ویتامین A بیشتر در محصولات لبنی، میوه‌ها و سبزیجات و ماهیان روغنی وجود دارد. میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ حاوی بتاکاروتن است که بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

زنان می‌توانند میزان کافی از این ویتامین را از طریق رژیم غذایی تأمین کنند و نیازی به مصرف مکمل نیست. همچنین از آنجایی که این ویتامین به راحتی از طریق مصرف مواد غذایی تأمین می‌شود فقر ویتامین A شایع نیست. از جمله علائم کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به دید ضعیف در شب و ضعیف بودن سیستم ایمنی اشاره کرد. همچنین کمبود این ویتامین موجب بروز بیماری‌های مرتبط با چشم می‌شود.

راهکارها برای کنترل قند خون و کاهش عوارض دیابت

فوق تخصص بیماری‌های غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بیماری دیابت اظهار کرد: متأسفانه به دلایل مختلف، دیابت تبدیل به یک بیماری شایع شده، خصوصاً در خاورمیانه که شیوع آن بسیار بالا است و این موضوع نشان می‌دهد که باید نسبت به تأمین اقلام مورد نیاز این بیماران توجه ویژه‌ای مبدول شود.

امیر ضیایی، افزود: دیابت، یک بیماری مزمن است که با توجه به عوارضی که در دستگاه‌های مختلف بدن به جای می‌گذارد، نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند و این موضوع نیز دلیل دیگری است بر این هشدار که باید با برنامه‌ریزی و حمایت‌های لازم، کاری کرد که تأمین اقلام مورد نیاز این بیماران تسهیل شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: برای کنترل قند خون و کاهش عوارض بیماری دیابت، سه رکن اساسی وجود دارد که عبارتند از فعالیت بدنی، رژیم غذایی و استفاده از داروها که در این میان تأمین انسولین، جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا که برای همه بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و همچنین برای بخش قابل توجهی از بیماران دیابتی نوع دو، انسولین یک ماده ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: انسولین‌های نوترکیب و آنالوگ در دنیای امروز، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. چرا که توانسته‌اند رضایت بیشتری در میان پزشکان و بیماران ایجاد کنند و خوشبختانه با تولید انسولین بازالین در کشورمان، دسترسی بیماران به این دارو تسهیل شده است.

به گفته این متخصص غدد، تولید داخلی انسولین، یک‌گام رو به جلو برای رفاه بیماران است. وزارت بهداشت با ارزیابی‌هایی که داشته، آن را تأیید کرده و خوشبختانه این انسولین در دسترس بیماران قرار گرفته است و نکته قابل توجه آن است که استفاده از آن تاکنون هیچ عارضه خاصی نداشته و خوشبختانه تأثیر مناسبی هم روی تنظیم قند بیماران داشته است.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که از داروی ایرانی باکیفیت حمایت کنیم و انسولین ایرانی با توجه به اینکه مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته، برای بیماران توصیه می‌شود.

مضرترین موادغذایی برای دندان‌ها

همه ما دوست داریم دندان‌های سالمی داشته باشیم و هر چه از دست‌مان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا از این بابت مطمئن شویم. مرتب دندانپزشکی می‌رویم، از خوردن شیرینی‌جات خودداری می‌کنیم و مراقب رژیم غذایی مان هستیم. با این حال مواد غذایی ای که برای دندان‌ها بی ضرر به نظر می‌رسند در اغلب موارد برای سلامت دندانی ما بسیار مضر هستند.

چای حاوی کافئین است که آثار منفی بر بدن اما نه دندان‌ها دارد. با این حال، در چای ماده‌ای به نام فلوئور هم وجود دارد که گرچه مقدار آن بسیار کمتر از کافئین موجود در این نوشیدنی است اما برای دندان‌ها بسیار مضر است. فلوئور برای بدن انسان ضروری است اما وقتی مقدار آن زیاد باشد، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای حفظ سلامتی خود بیشتر از ۴ فنجان چای در روز ننوشید و از استفاده از چای‌های کیسه‌ای ارزان قیمت خودداری کنید.

سیب و گلابی خشک شده بسیار شیرین هستند و زردآلوی خشک شده، میوه‌های شکری و دیگر میوه‌های خشک «جویدنی» به خاطر ساختار چسبنده شأن برای دندان‌ها مضر هستند. میوه‌های خشک قند را به معنای واقعی کلمه به دندان‌ها می‌چسبانند. قند برای دندان‌ها بسیار مضر است چون باعث پوسیدگی آنها می‌شود و به مینای دندان صدمه می‌زند.

مواد غذایی‌ای که نشاسته زیادی دارند به دندان‌ها می‌چسبند و مدت طولانی در دهان می‌مانند. نشاسته زمینه را برای تشکیل پلاک‌های دندانی فراهم می‌کند. علاوه بر این، نشاسته در تماس با بزاق دهان تبدیل به قند می‌شود. این امر ممکن است به پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات جدی دندانی بیانجامد.

گوجه فرنگی مانند میوه‌های خانواده‌ی مرکبات اسیدی است. این مسأله نه تنها در مورد گوجه فرنگی تازه بلکه در مورد سس و رب گوجه هم صدق می‌کند. اسید صدمات زیادی به دندان وارد می‌کند و حساسیت دندانی را افزایش می‌دهد. سعی کنید کمتر غذاهایی درست کنید که در آنها گوجه فرنگی به کار می‌رود.

پاپکورن پای ثابت بسیاری از تفریحات ما است به خصوص تماشای فیلم که برای بعضی انگار بدون پاپکورن شدنی نیست. اما باید در این مورد تجدید نظر کنید چون در بسته همه پاپکورن‌ها دانه‌هایی هست که باز نشده‌اند. این دانه‌ها می‌توانند به تاج دندان صدمه بزنند و باعث تضعیف دندان شوند. به علاوه، این خوراکی حاوی کربوهیدرات‌های زود جذبی است که باعث تولید گلوکز مضر می‌شوند.

آدامس‌های بدون قند شاید برای دندان‌ها بی ضرر به نظر برسند. با این حال، خطر اصلی نه قند بلکه اثر مخرب آن بر پرکردگی‌ها، تاج‌ها و پل‌های دندانی است. علاوه بر این، با جویدن آدامس، بزاق بیشتری در دهان تولید می‌شود، امری که به تولید قلیا می‌انجامد. قلیا پرکردگی‌ها و مینای دندان را از بین می‌برد.

چیپس حاوی کربوهیدرات‌های زود جذبی است که در تماس با بزاق دهان تبدیل به گلوکز می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد یک پوسیدگی جزئی اما خطرناک شود. به علاوه بقایای چیپس باعث تشکیل پلاک‌های دندانی می‌شود، بنابراین بعد از خوردن آن فراموش نکنید که دهان‌تان را آب بزنید.

کرونایی‌ها زنجبیل و دارچین نخورند

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اظهار کرد: مصرف زنجبیل و دارچین برای مبتلایان به کرونا مناسب نیست اگرچه این ادویه‌ها به خاطر طبع گرمشان اثر پیشگیرانه دارد اما در زمان ابتلاء به کرونا به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود و نباید استفاده شود.

مریم جوادی با بیان اینکه تغذیه مبتلایان به کرونا در منزل، اضافه کرد: در دوران ابتلاء به کرونا سیستم ایمنی افراد مبتلا ضعیف می‌شود بنابراین با بهبود سبک زندگی و با تأکید بر تغذیه صحیح و خواب کافی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد، در این میان با توجه به این‌که برخی از افراد مبتلابه کرونا به مدت دو هفته در منزل بستری و قرنطینه هستند بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای ابتدایی ابتلاء به کرونا فرد دچار بی‌اشتهایی می‌شود و تمایل به خوردن غذا در فرد کاهش می‌یابد درنتیجه شاهد کاهش وزن وی خواهیم بود، برای جلوگیری از کاهش وزن مبتلایان، اطرافیان باید به تغذیه بیماران توجه و مبتلایان به کرونا را مانند کودکی تصور کنند که هر ساعت نیاز به خوردن تغذیه دارد.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: در طول روز باید هر ساعت، مقداری سوپ به فرد مبتلا داده شود، توجه کنیم که فرد تمایلی به خوردن ندارد بنابراین در هر وعده نمی‌تواند یک‌کاسه سوپ بخورد بلکه باید سوپ در حجم کم و در ساعت‌های متوالی به وی داده شود، همچنین در سه روز اول ابتلاء که فرد شرایط مساعدی ندارد حتماً پیشنهاد می‌شود که سوپ را با دستگاه خردکن یا مخلوط‌کن به ریزترین حالت ممکن تبدیل کنید و با نی به فرد بدهید.

وی بیان کرد: انواع سوپ مثل سبزیجات، جو، ورمیشل و سیب‌زمینی برای این افراد مفید است، آب‌گوشت، سبزی، میوه له‌شده نیز برای سه روز اول توصیه می‌شود، همچنین برای تقویت فرد مبتلا می‌توان از جوانه گندم، عدس و ماش استفاده کرد، برای تهیه جوانه مانند سبزه عید عمل کنید اما اجازه ندهید که گندم یا جو سبز شود بلکه همان جوانه را باید مصرف کرد.

جوادی تصریح کرد: اگر فرد تمایل به مصرف شیرینی دارد می‌تواند عسل و شیره انگور را همراه با آب ولرم مصرف کند، همچنین مصرف زیتون، روغن‌زیتون، نان کنجدی، پوره بادام، نان به همراه سیاه‌دانه در این ایام توصیه می‌شود، در تغذیه مبتلایان به کرونا توجه داشته باشید که مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید اما می‌توان مرغ و تخم‌مرغ مصرف کرد همچنین می‌توان ماهی را بدون روغن پخته و به همراه برنج مصرف کنید.

وی تأکید کرد: برای نوشیدنی نیز توجه داشته باشید که نوشیدنی حتماً باید ولرم باشد می‌توان از آب ولرم، چای، چای سیب، چای به و چای سبز استفاده کرد، مصرف خودسرانه دم‌نوش درست نیست فرد مبتلا به کرونا سیستم ایمنی آسیب‌دیده دارد و اگر دمنوشی بدون مشورت با پزشک استفاده شود ممکن است براثر تداخل دارویی مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند، دم‌نوش‌ها ممکن است به‌خودی‌خود تأثیر مثبتی داشته باشند اما گاهی تداخل آن با یکدیگر یا تداخل دارویی آثار سویی برای بیمار دارد.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افزود: بعد از گذشت سه روز فرد تقریباً اشتها دارد و می‌توانیم از انواع فرنی، سوپ و آش استفاده کنیم، باید توجه کنیم که مصرف زنجبیل و دارچین در این ایام مناسب نیست اگرچه این ادویه‌ها به خاطر طبع گرمشان اثر پیشگیرانه دارد اما در زمان ابتلاء به کرونا به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی مصرف آن‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود و نباید استفاده شود.

وی تصریح کرد: انجمن متخصصین غدد سال گذشته با صدور دستورالعملی تأکید کردند هر بزرگ‌سال در ماه و افراد زیر ۱۲ سال هر دو ماه یک‌بار یک مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند، می‌توان گفت این مکمل در درمان کرونا نیز تأثیر مثبت دارد.

جوادی اظهار کرد: استعمال سیگار و مصرف ادویه تند، غذاهای چرب، فست فود و شیرینی نیز در این ایام به‌شدت ممنوع است، درنهایت افراد با داشتن آرامش خاطر، استراحت و خوابی کافی در کنار تغذیه مناسب می‌توانند زودتر به بهبودی برسند.

کد خبر 455357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.