توجه به تالاب‌های مجاور شهرها چه اهمیتی دارد؟

یک کارشناس سنجش از دور گفت: در سال‌های اخیر تالاب‌های زیادی در استان‌های مختلف و در مجاورت شهرها خشک شده‌اند که کیفیت محیط زیست شهری و سلامت شهروندان را با مخاطراتی روبرو کرده است.

هادی عبدالعظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش تالاب‌ها بر محیط زیست شهری، اظهار کرد: اکوسیستم‌های تالاب‌ها تأثیر زیادی بر محیط‌های شهری دارند و وجود این تالاب‌ها موجب افزایش رطوبت و کاهش دما می‌شود، این کاهش دما کمک می‌کند تا جزایر حرارتی در شهرها کمتر شکل بگیرد.

وی افزود: از دیگر فواید تالاب‌ها برای شهرها بحث تفرجگاهی، گردشگری و تفریحی برای شهروندان و افرادی است که در نزدیکی این تالاب‌ها در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند.

این کارشناس سنجش از دور خاطرنشان کرد: خشکی تالاب‌ها علاوه بر تأثیری که بر اقلیم محیط‌های پیرامونی دارد بر روح و روان افرادی که از این محیط‌ها به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کنند نیز تأثیر خواهد گذاشت.

عبدالعظیمی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تالاب‌های زیادی در استان‌های مختلف و در مجاورت شهرها خشک شده‌اند، عنوان کرد: ذخیره کربن توسط تالاب‌ها از دیگر موضوعات مطرح است. این ذخیره کربن می‌تواند بر اقلیم محیط‌های پیرامونی از جمله شهرها و روستاها تأثیر گذار باشد.

وی تاکید کرد: تالاب‌ها می‌تواند محلی برای ذخیره آب بوده و در کاهش مخاطراتی مثل سیلاب‌های شهری مؤثر باشد تا در صورت بروز سیلاب، آب‌های سطحی از مسیرهای داخل شهر خارج شده و وارد تالاب شود.

این کارشناس سنجش از دور تصریح کرد: چنانچه تالاب خشک شود بقایای خاکی که بر روی زمین است با حرکت باد و جریان‌های همرفت جا به جا می‌شود و موادی که در داخل خاک این تالاب‌ها وجود دارد، به شهرها یا روستاهای اطراف منتقل شود.

عبدالعظیمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تالاب‌های زیادی در استان‌های مختلف و در مجاورت شهرها خشک شده‌اند که کیفیت محیط زیست شهری و سلامت شهروندان را با مخاطراتی روبرو کرده است، گفت: اگر این خاک آلوده به فلزات سنگین بوده و نمک آن زیاد باشد و سکونتگاه‌های انسان از جمله شهرها و روستاها نیز در جهت بادی باشد که از این تالاب‌های خشک برمی‌خیزد، به تدریج مشکلات تنفسی برای ساکنان و شهروندان پیرامون این تالاب‌ها ایجاد می‌کند.

کد خبر 455334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.