نیمی از  بهبودیافتگان کرونا از خستگی مزمن رنج می‌برند

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد نیمی از بهبود یافتگان بیماری کرونا تا چندین هفته پس از بهبود بیماری از خستگی مزمن رنج می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی مشکلاتی که بهبودیافتگان بیماری کرونا با آن‌ها روبرو می‌شوند، مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های سلامت ۱۲۸ فرد بهبودیافته از این بیماری را ارزیابی کردند. میزان خستگی افراد شرکت کننده در مطالعه تا ۱۰ هفته پس از بروز علائم بیماری کرونا رتبه‌بندی شد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که تقریباً ۵۲ درصد (۶۷ نفر) از شرکت کنندگان از خستگی جسمی و روحی رنج می‌بردند. به طور خاص زنان و افرادی که پیش از این به افسردگی و اضطراب مبتلا بودند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به خستگی قرار داشتند. تقریباً یک سوم افراد شرکت کننده در مطالعه به دلیل ابتلا به خستگی مزمن بر سرکار خود بازنگشته بودند.

بدون در نظر گرفتن شدت عفونت، تقریباً ۵۲ درصد افراد اعلام کردند که تا ۱۰ هفته پس از ابتلا به ویروس کووید -۱۹ هنوز احساس خستگی مفرط داشتند. خستگی مفرط مزمن کیفیت زندگی افراد را مختل می‌کند و تاثیر قابل توجهی بر زندگی افراد، کارفرمایان و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی دارد.

تقریباً نیمی از این بیماران به دلیل ابتلا به ویروس کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شدند و نیمی دیگر برای درمان این بیماری دارو مصرف کردند. طی انجام این مطالعه محققان متوجه ارتباطی بین خستگی مداوم و بستری شدن در بیمارستان یا شدت بیماری نشدند.

به گفته محققان خستگی پایدار یکی از نگرانی‌های اصلی بهبودیافتگان بیماری کرونا محسوب می‌شود. به همین دلیل توصیه شده است که بیماران کرونایی به منظور پیشگیری از بروز مشکلات خاصی چهار هفته پس از ابتلا به ویروس کووید -۱۹ بر سرکار خود بازگردند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.

کد خبر 455307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.