شروع محدویت‌های جدید کرونایی از اول آذر/تجمع مشهد مجوز نداشت

رئیس ‌جمهور از تصمیم کلی برای ایجاد محدودیت سراسری از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: از اول آذر این طرح برای کل کشور به شکل هفتگی اجرایی می‌شود و برای هر شهر مقرراتی تعیین می شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: نزدیک ۹ ماه است که با این معضل روبرو هستیم و متأسفانه موج جدیدی که این ویروس در سطح جهان ظهور و بروز پیدا کرده است، مشکلاتی را برای بسیاری از کشورها، دولت‌ها و مردم به وجود آورده است.

وی افزود: خیلی از دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند و ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر محدودیت‌های زیادی را یک بار در ۴۳ شهرستان، یک بار در ۴۶ شهرستان و سپس حدود ۹۰ شهرستان ایجاد کردیم و از هفته پیش در مراکز استان‌ها هم دو مرتبه محدودیت دیگری ایجاد کردیم که هدف از همه این محدودیت‌ها این است که مردم عزیز و بزرگوار ما کاملاً لمس کنند که شرایط، یک شرایط فوق‌العاده‌ای است و از شرایط عادی عبور کردیم و همه باید کمک و یاری کنند که بتوانیم از این مسأله با کمترین ضرر عبور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بحث آموزش در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، گفت: آنچه برای ما مهم است در مرحله اول آموزش است و باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم و مردم باید به خوبی بدانند که علائم این بیماری چه است. هنوز در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من هیچ علامتی ندارم و بعد به او می‌گویی که هیچ چیز احساس نمی‌کنی، می‌گوید چرا دو سه روزی است که یک درد عضلانی دارم و باز هم از او می‌پرسی علامتی نداری، می‌گوید نه علامتی ندارم و یک چند روزی است که حس چشایی و بویایی من کار نمی‌کند که معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است و مردم فکر می‌کنند باید تب شدید کنند و در یک شرایطی باشند که مداوم سرفه کنند تا مثلاً احساس کنند که این بیماری به سراغ آنها آمده است بنابراین آموزش کمی برای برخی علائم و شرایط داده شده است و باید سطح آموزش را بالا ببریم و ارتقا دهیم.

روحانی ادامه داد: دوم اینکه مردم باید اعتماد صد در صد به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشند و هر چه این اعتماد کم شود، به ضرر کشور است. این‌هایی که گاهی مصاحبه می‌کنند و گاهی با ضدایرانی‌ها در خارج مصاحبه می‌کنند و انتقادهای نپخته‌ای مطرح می‌کنند، کاری به صحبت و حرف آنها ندارم اما هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا، به قرارگاه و به وزارت بهداشت و درمان کاهش دهد، به ضرر ما است. به محض اینکه اعتماد کم شود، مردم می‌گویند، حالا تصویب کردند و معلوم نیست که حتماً لازم باشد و دیگر دقت مردم به اجرای مصوبات کم می‌شود و آن اصل داستان است که همه باید برای اینکه پروتکل‌ها به خوبی اجرایی و عملیاتی شود، مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: سوم اینکه دولت و همچنین آنهایی که به دولت یاری می‌رسانند همانند نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی، فرق نمی‌کند و همه اینها به الزامات پروتکل توجه کنند که وقتی پروتکلی اعلام می‌کنیم یک الزاماتی دارد و وقتی می‌گوئیم ماسک بزنید، الزاماتی دارد که باید ماسک به طور فراوان و به وفور و با قیمت کم در اختیار مردم باشد و الا فایده‌ای ندارد و هر چه بگوییم، در نهایت می‌گوید ماسک در جامعه نیست که الحمدالله الان برای ماسک مشکلی نیست و مشکل حل شده است و همچنین لوازم بهداشتی در اختیار مردم باشد که البته الان هست و مشکلی وجود ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت الکترونیک باید توسعه پیدا کند، گفت: این دولت الکترونیک مثل اینکه تأکیدی که آقای دکتر نمکی می‌کند و در بعضی از موضوعات می‌گوید که دیگر روز برای ما مهم نیست و ساعت برای ما مهم است، در دولت الکترونیک هم این است که ما هر چیزی که می‌توانیم را در فضای دیجیتال و مجازی ببریم و مردم دیگر نیازمند تردد نباشند تا به ادارات مراجعه کنند و سایر الزامات و هر چیزی که جز لوازم این کار است، باید کنار هم باشیم ازجمله نیروهای مسلح و بیمارستان و تجهیزات و امکانات آنها.

روحانی افزود: الان نیروهای مسلح می‌توانند خستگی که برای نیروها و کادر درمان ایجاد شده است را کاهش دهند و همچنین بیمارستان‌هایی که برای نیروهای مسلح نیست و برای دولت است ولی مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست و برای دستگاه‌های دیگر است، همه باید پای کار بیایند و این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: مسأله بعد ضمانت اجرا است که ما اگر مصوباتی را بگذرانیم و ابلاغ کنیم، این مصوبات اجرا نشود، البته اکثریت مردم اجرا می‌کنند ولی اقلیتی هستند که متأسفانه توجه نمی‌کنند و باید با این اقلیت برخورد شود و اگر برخورد نشود، کل کار لنگ می‌شود و ما به هدف نمی‌رسیم که خواهش می‌کنم به ضمانت اجرای آن توجه کنیم و البته بیشترین مسئولیت را قرارگاه به عهده دارد که ان‌شاء الله این را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل برسد، گفت: اگر این ۲ مراعات شود یعنی تجمع و ترددها کم شود، بسیاری از مسائل حل می‌شود که در بسیاری از شهرهایی که مشکلاتی پیدا کردیم، بعد از تجمع غیر ضرور و غیرقانونی بود که حالا یک تیم فوتبالی برنده شده است و باید شب تا ۲ ساعت در خیابان در کنار هم خوشحالی کنند که بعد دیدیم در آن استان در روزهای بعد چه وضعی پیدا کرد.

روحانی تصریح کرد: یک حادثه‌ای که رخ می‌دهد همان روز معلوم نمی‌شود و در این داستان هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، می‌بینید بعد از ۲ هفته مراجعه به بیمارستان زیاد شد و بعد از ۳ الی ۴ هفته مراجعه به آرامستان زیاد شد و همان روز نیست.

وی با بیان اینکه تجمع برگزار شده در مشهد بدون دریافت مجوز بوده است، گفت: وقتی چنین اعمالی رخ می‌دهد معلوم است که وضع مشهد و استان رضوی در آمار و در ۳ تا ۴ روز در هفته گذشته از تهران هم بدتر بود که نشان می‌دهد وقتی اجتماع درست می‌شود و بدون دلیل یک اقداماتی می‌شود در جاهای مذهبی و دینی از هر کسی می‌پرسیم، می‌بینیم مجوزی نداشتند که به هر حال این مسائل است که دچار مشکل می‌شویم. خواهش می‌کنم هر کدام از این اصل تجمع و تردد، اگر ضروری نیست باید کنار بگذاریم و مورد توجه ما باشد.

رئیس جمهور افزود: مسأله بیماریابی بسیار مهم است و مردم عزیز در جامعه مطلع هستند که این‌هایی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، حدود ۸۰ درصد علامت روشن ندارند، یا اصلاً علامت ندارند و یا اصلاً علامت آنها بسیار کم است. آنهایی که علامت آشکار دارند، ۲۰ درصد جمعیت است و ۸۰ درصد کسانی که مبتلا هستند، علامت ندارند و این بدتر است چون علامت ندارند، فکر می‌کند سالم است و در هر جامعه و اجتماعی می‌رود و دیگران را مبتلا می‌کند پس راه چیست که راه این است که تست را بالا ببریم.

روحانی ادامه داد: باید تست تشخیصی را مرتب بالا ببریم. وزارت بهداشت و درمان و دولت خودشان را برای این کار کاملاً آماده کرده اند که در این مسأله یاری برساند. شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این زمینه تلاش خواهند کرد که کیت‌های تشخیصی که می‌تواند ما را سریع به جواب برساند، در زمانی کوتاه بتوانیم در اختیار عزیزان قرار دهیم که این کار انجام بگیرد.

وی اظهار کرد: مسأله بعدی جداسازی است. خوب فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود و برای جداسازی یا قرنطینه یا ایزوله کردن باید فرد در جایی قرنطینه شود که خانه یا در هر کجایی است و باید مراقبت کنیم در غیر این صورت برخورد کنیم چون مشکلات زیادی برای ما درست می‌کند پس ردیابی بیماران که وزارت ارتباطات در این زمینه باید کمک کند و دیگران باید یاری کنند که برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور افزود: مسأله بعدی و وقتی همه این مراحل را پیش می‌رویم و باز هم مشکل داریم، دیگر ناچاریم محدودیت‌های شدیدی را درست کنیم و راهی برای ما باقی نمی‌ماند. اگر راه‌های قبلی همه اجرا شود، نیاز نیست که این همه محدودیت درست کنیم. الان در یک شرایطی هستیم که ناچاریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم.

رروحانی با بیان اینکه تصمیمات کلی برای محدودیت‌ها گرفته شده است، گفت: این محدودیت‌ها در ظرف هفته نهایی می‌شود و از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر این طرح اجرایی و عملیاتی می‌شود که این طرح مربوط به یک استان نیست بلکه مربوط به سراسر کشور است. هفتگی اعلام می‌شود و شرایط شهرهای مختلف در کشور و هر شهری بنا بر ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی بر آن اجرا می‌شود و کلیات این مقررات را بحث و تصویب کردیم و یک ریزه‌کاری‌هایی است که در این هفته مدون می‌شود و ان‌شاء الله اجرا می‌شود.

وی افزود: امیدواریم این طرح بتواند کمک کند و طرحی است که اساس آن ان‌شاء الله تا پایان کرونا ادامه دارد. در امسال و هم سال دیگر، این طرح بزرگی است که می‌خواهیم تا پایان کرونا ادامه دهیم و ان‌شاء الله بهداشت و درمان و قرارگاه بیشترین مسئولیت را برای آن به عهده دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم عزیز و بزرگوار اولاً باید باور کنند که حالا حالاها این بیماری و ویروس میهمان ناخوانده جامعه ما است و در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا که شرایط مشابه دارند، باید با این ویروس زندگی کنیم، این ویروس تا آخر امسال علی القاعده است و ممکن‌است سال آینده ماه‌هایی بگذرد و باشد چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیدیم و البته راجع به هر دو مسأله حرف زده می‌شود که داروهایی وجود دارد که اعلام می‌کنند که مؤثر است و ممکن است جاهایی مؤثر باشد منتها یک داروی قطعی برای این بیماری نیست و واکسن به طور قطعی نیست و هر زمان این واکسن به اندازه کافی در اختیار مردم قرار بگیرد و استفاده شود و هنوز هم معلوم نیست که اگر واکسنی آمد، اثر آن واکسن چه مدت است که تا یک سال یا کمتر یا بیشتر است.

روحانی با بیان اینکه راهی جز مراقبت از خود، اقوام، خانواده و دوستان نزدیک خود نداریم، گفت: اگر مراقبت کنیم و همه دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم، اولاً ابتلاء کم می‌شود و اگر ابتلاء باشد، با همه تمهیداتی که شده، تشخیص زود انجام بگیرد و درمان سریع‌تر انجام بگیرد و در نهایت هدف این است که فوتی‌ها و مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند که ان‌شاء الله این راه را ادامه و انجام می‌دهیم.

وی با اعلام این خبر که محدویت‌های جدید کرونایی از اول آذرماه اجرایی می‌شود، گفت: درست است که ظاهر آن به سبک تعطیلات برخی از مشاغل، بخش‌های فرهنگی و آموزشی است و اینها ظهور و بروز دارد یا جریمه در مواردی ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که هشداری به مردم می‌خواهیم بدهیم که با همه تعطیلات مردم احساس کنند که این مسأله مهم است و ما در شرایط ویژه‌ای هستیم که این ویروس، ویروس اسفند و فروردین نیست و بعضی مردم فکر می‌کنند که دیدیم، گذشتیم و عبور کردیم که این ویروس، اینگونه نیست چراکه این ویروس جهش یافته و سرعت انتقال و اذیت و آزار آن بیشتر شده است.

رئیس جمهورافزود: دنیا هم همین را می‌گوید و کشورهای مختلف با این مواجه شدند متخصصین ما هم در کشور، وزارت بهداشت و درمان هم همین را می‌گوید که سرعت انتقال نسبت به اسفند پارسال و فروردین امسال ۹ برابر شده است.

روحانی اظهار کرد: شرایط متفاوت است و باید بیشتر مراعات کنیم مخصوصاً آنهایی که مثلاً راننده یک خودرویی است که در حمل و نقل عمومی است. خیلی مهم است که آن راننده سالم باشد و اگر راننده‌ای باشد در تاکسی، یا تاکسی‌های الکترونیکی که خدای ناکرده آلوده باشد، از صبح تا شب چقدر مسافر به قسمت‌های مختلف می‌برد که این خیلی مهم است و ان‌شاء الله در زمان ارائه این تست سریع، باید برنامه‌ریزی خاصی برای افرادی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند، شود.

وی خاطرنشان کرد: خود بیمارستان‌ها، مطب‌ها، فروشگاه‌ها و آنجاهایی که مردم تردد بیشتر دارند باید بیشتر مورد مراعات قرار بگیرد تا از این مسأله عبور کنیم. امروز چارچوب یک طرح مهمی را به تصویب رساندیم که ان‌شاء الله سخنگوی ستاد ملی اینها را برای مردم توضیح می‌دهد و مصوبات امروز در زمینه بیمه و مالیات هم تصمیماتی گرفتیم که اینها را برای مردم توضیح می‌دهد. امیدواریم با کمک و یاری هم و مراعات پروتکل‌های بهداشتی مثل دور اول که سرافراز بیرون آمدیم که در دور اول همه گرفتار بودند و ما هم گرفتار بودیم، سرافراز عبور کردیم و همه بهم کمک کردیم و همه همدیگر را یاری کردیم که این دور هم که دور سخت‌تری است با کمک همدیگر سرافراز عبور خواهیم کرد.

کد خبر 455301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.