فرهنگ و کتاب همچنان پویا، زنده و پایدار است

سید عباس صالحی در پیام خود به مناسبت آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نوشت: به رغم همه مشکلاتی که کشور عزیزمان در سه سال اخیر با آنها مواجه شده، هر چند آهسته‌تر اما مستحکم‌تر به راه خود ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

"به نام خداوند مهر و دانایی

کتاب پدیده شگفت‌انگیز و اعجازگر همه دوران‌ها است؛ بشر دانش خود را با کتاب ثبت و منتقل کرده و کتاب در هر تمدنی چراغ راهنما و حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن بوده است. به گواهی تاریخ تمدن‌هایی که در آنها رابطه بین کتاب و انسان‌ها گسسته شد، به بوته فراموشی سپرده شدند و جوامعی که کتاب به عنوان نقشه راه در آن ارج نهاده شد، رشد و تعالی یافتند.

در جهان امروز نیز بر این باوریم که کتاب، محور نوآوری‌های شروع سده جدید بوده و محتوای مورد نیاز همه آنها با ذهن خلاق نویسندگان پدید آمده است. به بیان دیگر کتاب هم محتوا را تأمین می‌کند و هم چرخه‌های اقتصادی صنایع فرهنگی را به گردش در می‌آورد.

نقش کتاب در ارتباطات میان نسلی و میان فرهنگی نیز بسیار برجسته است؛ به گونه‌ای که در گستره سرزمینی ایران و جهان ایرانی، هر آنچه به مفاهیم دینی، هویتی و فرهنگی توجه شده، جملگی به مدد کتاب از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و زمانی که به نام پدیدآوران این محتوای غنی ملی نظر می‌افکنیم، درمی‌یابیم که از اقوام گوناگون و جای جای این خاک پهناور در انتقال و تعالی این مهم، کوشش‌های کم‌نظیری انجام شده است.

اکنون که به برکت خون شهیدان این سرزمین و انفاس قدسی امام راحل و هدایت‌های مقام معظم رهبری "مدظله العالی" گام دوم انقلاب اسلامی را مستحکم‌تر و با عزمی راسخ‌تر برمی‌داریم، نیک می‌دانیم که برای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، بی‌حضور کتاب پیشرفتی حاصل نخواهد شد و برای ایجاد آینده‌ای روشن برای نسل‌های بعدی، کتاب‌های خوب، آگاهی و توانایی جوانان آینده‌ساز این ملک را افزایش داده و جامعه را به کمال و سعادت خواهد رساند.

به رغم همه مشکلاتی که کشور عزیزمان در سه سال اخیر با آنها مواجه شده، از تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا تا بیماری فراگیر کرونا و اثرات سو آن بر اقتصاد کشور که فرهنگ و کتاب و پدیدآوران ارجمند آن نیز از این آسیب برکنار نبوده‌اند، هر چند آهسته‌تر اما مستحکم‌تر به راه خود ادامه می‌دهیم. چرا که روح فرهنگ‌پرور ایرانی هیچگاه در بحران‌ها متوقف نشده و همچنان فرهنگ و کتاب پویا، زنده و پایدار است.

در بیست و هشتمین سال از برگزاری هفته کتاب، تمامی تلاش‌های خالصانه‌ای را که از سوی نهادها، انجمن‌ها و صنوف و نیز پدیدآورندگان کتاب در این سال‌ها شکل‎گرفته ارج می‌نهیم و خود را وام‌دار کتاب، این انیس و دوست بی‌صدا، اما پرمحتوا می‌دانیم. پس برای تکریم قلم و اندیشه گرد هم می‌آئیم، هم‌اندیشی می‌کنیم و نسبت به رفع مشکلات، با تلاش مضاعف به یاری فرهنگ و اندیشه می‌شتابیم."

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، توسط ایوب دهقانکار دبیر هفته کتاب قرائت خواهد شد؛ این پیام از سوی مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز به صورت همزمان قرائت می‌شود".

کد خبر 455290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.