موانع ساخت کارخانه کمپوست غرب گیلان رفع می‌شود

شهردار تالش گفت: اعتراضات مردمی و بررسی مجدد مجوزهای زیست محیطی کارخانه کمپوست توسط مقامات قضائی به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده، علت تعطیلی یک ماه آن است. این موانع تا هفته آینده رفع می‌شود.

شهرام غنی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عملیات احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان از سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت سه هکتار با سوله‌هایی به مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع توسط بخش خصوصی در محدود روستای جوکندان تالش آغاز شد و اکنون ساخت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع از سوله آن به اتمام رسیده و دیواره و سربندی کارخانه در حال تکمیل است. و برق فشار قوی و جاده دسترسی مستقل آن ایجاد شده و طبق قرارداد پیمانکار بخش خصوصی، کارخانه باید تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری برسد. اما با وقفه‌هایی که در ساخت آن ایجاد شده، امیدواریم در نیمه اول سال آینده تکمیل شود.

وی افزود: اعتراضات تعدادی کمی از اهالی منطقه و بررسی مجدد مجوزهای زیست محیطی کارخانه کمپوست توسط مقامات قضائی به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده، علت تعطیلی یک ماه آن است که مسئولین قول مساعد دادند که این موانع را تا هفته آینده برطرف کنند.

شهردار تالش ادامه داد: در زمان اختصاص زمین از سوی منابع طبیعی برای احداث کارخانه کمپوست، مجوزهای لازم توسط محیط زیست صادر شده، و پیمانکار بخش خصوص طبق بندهای قرارداد متعهد به رعایت تمامی نکات زیست محیطی است.

غنی زاده خاطرنشان کرد: در گذشته نیز اعتراضات مردمی باعث وقفه در روند احداث کارخانه شده بود، پس از برگزاری جلسه در فرمانداری مشخص شد، مجوزهای محیطی زیستی آن صادر شده و پروژه از سر گرفته شد.

وی یادآور شد: مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال گذشته به این طرح اختصاص یافت و برای امسال نیز مبلغ ۵۰ میلیارد اعتبار پیش بینی شده است.

شهردار تالش افزود: با بهره‌برداری از این کارخانه زباله‌های هفت شهر و سه شهرستان غرب استان گیلان در آن امحا و به کمپوست تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کار تفکیک زباله در شهر تالش انجام نمی‌شود، اما طبق قرارداد BOT پیمانکار به مدت ۲۰ سال اجرای تفکیک زباله از مبدا در شهر تالش را بر عهده دارد و او باید یک سال قبل از بهره‌برداری کارخانه کمپوست، کار تفکیک زباله را در این شهر آغاز کند.

غنی زاده خاطرنشان کرد: روزانه ۸۰ تا یکصد تن زباله تولیدی شهر تالش در منطقه گردشگری و ساحلی قروق دفن می‌شود و به لحاظ زیست محیطی اصلاً خوب نیست، اما با راه‌اندازی کارخانه کمپوست، تفکیک زباله از مبدا و تبدیل آن به کود، وضعیت محیط زیست این منطقه ساماندهی و احیا خواهد شد.

شهردار تالش تصریح کرد: تعداد زیادی محل دفن زباله شهرداری‌ها، در غرب گیلان وجود دارد. که تأخیر بیش از حد در ساخت کارخانه، هزینه‌های زیست محیطی جبران ناپذیری برای این منطقه خواهد داشت از مسئولان درخواست می‌کنیم با اختصاص اعتبارات مورد نیاز و رفع موانع موجود، به راه اندازی هر چه سریع‌تر کارخانه کمپوست غرب گیلان کمک کنند.

کد خبر 455281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.