۸ شتاب‌دهنده دارویی در کشور فعال است

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شتاب‌دهنده‌ها به حوزه تأمین زیرساخت‌های حوزه سلامت ورود کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تأمین زیرساخت‌های حوزه سلامت از جمله موضوعاتی است که در روزهای شیوع کرونا همه به ضرورت آن پی برده‌اند. با این نگاه، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حوزه تأمین این زیرساخت‌ها با حمایت از شتاب‌دهنده‌ها ورود کرده است.

زیرساخت‌های حوزه سلامت به «دارو»، «واکسن‌های انسانی»، «تجهیزات پزشکی»، «محصولات آرایشی و بهداشتی»، «طب بازساختی» و «پروبیوتیک‌های دارویی» مربوط می‌شود؛ حوزه‌ای حساس و راهبردی که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد در شرایط بحرانی مانند دوران شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزای فصلی با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

گام‌های برداشته شده در این حوزه کم نیست و فعالان نظام سلامت کشور با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری توانسته‌اند بخش بزرگی از نیازهای این حوزه را تأمین کنند. یکی از این عرصه‌های فناورانه که به همت سرآمدان علمی و فناوران کشور متحول شده و توسعه خوبی را تجربه کرده است، حوزه دارو و درمان است.

توانمندان علمی ایران با تولید داروهای مورد استفاده در کشور سعی دارند بخش زیادی از این نیازها را در داخل کشور تأمین کنند. این تلاش‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت ویژه قرار گرفته است.

به عنوان مثال تاکنون از شکل‌گیری هشت شتاب‌دهنده دارویی در کشور حمایت شده است؛ کاری که برای نظام سلامت کشور، تولید صد محصول نهایی را در پی داشته است. یکی از نهادهای مؤثر و حامی این زیست‌بوم ارزشمند، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

«حمایت از تولید استانداردهای مختلف دارویی»، «ایجاد مسیر سبز برای دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اقدامات ستاد توسعه زیست‌فناوری در حوزه دارو است.

کد خبر 455279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.