برنامه مدیریت جامع در ۱۸ تالاب کشور اجرا می‌شود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از تالاب‌ها، مدیریت یکپارچه این اکوسیستم‌های آبی در کشور شکل گرفت و بر این اساس اکنون برنامه مدیریت جامع در ۱۸ تالاب کشور اجرا می‌شود.

به گزارش ایمنا، علی ارواحی، اظهار کرد: در راستای حفاظت از تالاب‌های کشور، تهیه و تدوین برنامه جامع مدیریت این اکوسیستم‌های آبی در دست اجرا قرار گرفت و بر این اساس اکنون برنامه مدیریت جامع ۱۸ تالاب تهیه و در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: برنامه جامع حفاظت تالاب‌های پریشان، شادگان، ارومیه، قره قشلاق، قوری‌گل، میقان، چغاخور، زریوار، هامون، بختگان، آلاگل، گاوخونی، نوروزلو، سولدوز، کانی برازان، حرای میناب، نئور و گندمان مصوب شد و در حال اجرا است، دو تالاب گواتر و حله در انتظار تصویب و ۱۲ تالاب جازموریان، کشف رود، جاجرود، پل دختر، بیشه دالان، خورخوران، رود گز، مهارلو، کافتر، آق گل، امیر کلایه و مند دیر نخیلو در دست تدوین است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: طی چند سال اخیر اهمیت تالاب‌ها و حفاظت از آنها به جایگاه واقعی خود نزدیک شد و به مرور جایگاه حقوقی و مقررات ملی تالاب‌ها نیز ارتقا یافت به طوری که آئین نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور در سال ۱۳۹۴ تصویب شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۵ این آئین نامه، سازمان محیط‌زیست مکلف است در چارچوب راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت و احیا تالاب‌ها، برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها را با اولویت تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده با مشارکت وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سایر ذینفعان در مدت دو سال از تاریخ ابلاغ راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت و احیا تالاب‌ها تهیه و اجرا کند که این کار انجام شده است.

ارواحی ادامه داد: بر این اساس مدیریت یکپارچه تالاب‌های کشور شکل گرفت که در راستای آن تدوین و اجرای برنامه مدیریت جامع برای ۳۴ تالاب کشور، همراه با فعال سازی سیستم مدیریت فرابخشی ایجاد شد که طبق آن برنامه حفاظت از تالاب‌ها شکل گرفت.

وی به ایرنا گفت: بر اساس ماده ۲ آئین نامه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، سازمان محیط زیست مکلف است نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو نیز مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تأمین حقابه‌ها اقدام کند که تاکنون نیاز آبی ۳۸ تالاب و رودخانه تعیین شده است، شاید در این میان حقابه برخی از آنها تأمین نشده است اما تلاش ما برای حفاظت و پایداری هر چه بهتر تالاب‌ها ادامه دارد.

در ایران ۱۴۱ تالاب دارای ارزش اکولوژیکی با وسعت بیش از سه میلیون هکتار شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ تالاب رامسر سایت (ثبت شده در کنوانسیون رامسر) با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارای ارزش جهانی و چهار سایت نیز ذخیره‌گاه زیست‌کره است. تالاب‌ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی هستند که سه درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند. در جهان مجموع تالاب‌ها در ۴۲ نوع تیپ طبقه‌بندی شده‌اند که از این تعداد ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد که ایران از این لحاظ منحصر به فرد است.

کد خبر 455253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.