خسارت ۲۳ میلیارد تومانی کرونا به شرکت توسعه شهرداری اصفهان

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان با بیان اینکه کرونایی به مراکز تفریحی و گردشگری این شرکت بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، گفت: برای ادامه فعالیت‌های فنی و جلوگیری از بیکاری کارکنان تا پایان سال به ۱۷ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

علی معینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اگر پویش «در خانه می مانیم»، تعطیلی برخی مراکز و قرنطینه خودخواسته با همراهی مردم و مسئولان زودتر آغاز می‌شد و برای یک مدت مشخص استمرار می‌یافت، شاهد کنترل اثرات این ویروس بودیم یا حداقل امروز با این حجم از آسیب روبه‌رو نبودیم.

وی افزود: در طول ۹ ماه گذشته که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، هر آنچه تجربیات سایر شهرها و کشورها بود، در ایران نیز به بهترین نحو ممکن انجام شد، اما نکته مهم انجام نشدن اقدامات و تصمیمات در زمان مناسب بود.

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان تصریح کرد: بی‌شک اگر دولت با قدرت در زمان مناسب به تعطیلی تمامی مراکز در وقت مناسب ورود می‌کرد، سفرهای هوایی متوقف می‌شد یا در قرنطینه برخی شهرها غفلت نمی‌شد و با استفاده از فرصت مناسب تعطیلات ایام نوروز که فرصت استثنایی ما در برابر سایر کشورها بود شاید می‌توانستیم بیماری را در سطح مناسبی کنترل کنیم.

معینی ادامه داد: شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان از ابتدای اسفند ماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا با احساس وظیفه نسبت به حفظ سلامت شهروندان به صورت خودخواسته و پیشگیرانه‌تر از سایر مجموعه‌ها در کل کشور تمامی مراکز خود را تعطیل اعلام کرد و تا پایان اردیبهشت ماه که به صورت رسمی محدودیت‌ها برداشته شد، تعطیلی مراکز تفریحی این مجموعه ادامه یافت.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی مراکز تفریحی وقتی به تنهایی اعمال شود هیچ تأثیری در گسترش بیماری نداشته است، گفت: فعالیت مجدد مراکز تفریحی این مجموعه با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه که در شرکت توسعه طراحی، مکتوب و مورد تأیید نهادهای ذی‌ربط قرار گرفت، آغاز شد.

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، از چندین مرحله بازرسی درون سازمانی استفاده کردیم؛ در این راستا تعدادی از مدیران این شرکت به صورت موازی دستور بازرسی و کنترل اعمال پرتکل‌ها را داشتند؛ همین‌طور اقدام به عقد قرارداد با مشاور بهداشت در خارج از سازمان کرده و پیرو آن سرکشی مشاوران به مراکز به صورت مستمر انجام و نقاط ضعف گزارش و اقدامات لازم برای رفع آن انجام می‌شد. اقدامات تشویقی و تنبیهی راهکار دیگر ما برای ترغیب پرسنل به رعایت پرتکل‌ها بود. ضمناً با جدیت به هیچیک از شهروندانی که بدون ماسک بودند یا در رعایت پروتکل‌های کوتاهی می‌کردند سرویس‌دهی نمی‌شد.

اعمال محدودیت‌های قابل تأمل در شهر

معینی با بیان اینکه این روند ادامه یافت تا اینکه مهرماه ۹۹ محدودیت‌های جدید برای بخشی از مشاغل شهری اعلام شد، اما نکته قابل تأمل این بود که شاید تنها مراکزی که در کل شهر اصفهان مورد تعطیلی قطعی و کامل قرار گرفت، مراکز تفریحی صفه و ناژوان بود به طوری که کلیه مسیرهای ورود به این مراکز مسدود شد، اظهار کرد: در حالی که پروتکل‌های جدید ستاد کرونا باید مراکزی مثل کافی‌شاپ‌ها و چایخانه‌های شهر را نیز مورد هدف قرار داده و به تعطیلی می‌کشاند، اما این اتفاق نیفتاد و این صنوف بدون هیچ تعطیلی یا حداقل بدون اعمال تعطیلی کامل، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات باید رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد؛ باید تمام مراکز تفریحی شهر تعطیل می‌شد در حالی که بخشی از آنها یا به صورت کامل به فعالیت خود ادامه دادند یا پس از گذشت مدتی از زمان محدودیت‌ها، مجبور به تعطیلی مراکز شدند.

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان تاکید کرد: انتقادات وارده را به تمامی مدیران و مسئولان استانداری و حتی شهرداری اعلام و درخواست کردیم مبنی بر اینکه یا محدودیت‌ها با توجه به اثر بخش نبودن آن، برداشته شود یا اینکه در کل مراکز شهر این محدودیت‌ها اعمال شود.

معینی با بیان اینکه تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری این شرکت به دلیل شیوع کرونا باعث بیکاری حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان شرکت و مجموعه‌های زیرمجموعه آن شده است، گفت: اگر تصمیم‌گیران ستاد کرونا تصمیم به ضابطه‌مند کردن امور می‌گیرد، باید برای بار مالی آن نیز تصمیماتی بگیرند.

وی تصریح کرد: متأسفانه امکان استفاده از شرایط اداره کار بابت حقوق بیکاری در شرایط اضطراری را نداشتیم، زیرا علیرغم اینکه با تصمیم و دستور ستاد کرونا فعالیت مراکز تفریحی و گردشگری مختل شد، اما اداره کار اعلام کرد هیچ دستوری مبنی بر وجود شرایط اضطراری و حمایت از مشاغلی که دچار بیکاری اجباری شده‌اند، به آنها ابلاغ نشده است.

هزینه‌های بی‌درآمد!

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو ماه از تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان می‌گذرد و علیرغم عدم امکان کسب هیچ درآمدی، پرداخت حقوق کارکنان طبق روال قبل در حال انجام است.

معینی با بیان اینکه هزینه‌های قابل توجه برای انجام اقدامات فنی و استانداردسازی تجهیزات، تعمیرات و اورهال دستگاه‌ها به قوت خود باقی است، افزود: تمامی این هزینه‌ها از محل درآمدهای شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان تأمین می‌شد که متأسفانه از دو ماه قبل هیچ دریافتی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هزینه‌هایی همچون نگهداری و خدمات فضای سبز در تمام مجموعه‌های صفه، ناژوان و شهر رویاها همچنان برقرار است.

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان با بیان اینکه گزارش مربوط به میزان خسارت وارده به شرکت توسعه به نهادهای مختلفی همچون شهرداری اصفهان، معاونت مالی و امور درآمد، ستاد بحران، معاونت خدمات شهری و ستاد کرونای اصفهان ارسال شده است، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق شورای شهر و کمیته‌های تخصصی شهرداری و شورای شهر گزارش کاملی از خسارات و شرایط فعلی شرکت ارائه و مورد مداقه و بررسی قرار گرفته، همچنین این گزارش در کمیته تخصیص شهرداری ذیل معاونت برنامه ریزی قرائت شد و مورد بررسی و تصمیم گیریی‌هایی قرار گرفت.

معینی میزان خسارات کرونایی به مراکز تفریحی و گردشگری شرکت توسعه با پیش‌بینی شرایط تا پایان سال را بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اتفاق نظر شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور حفظ شرایط کاری در حال حاضر و ادامه فعالیت پس از عبور از شرایط بحرانی و تأمین هزینه‌های شرکت توسعه است؛ از این رو بخشی از آن یعنی حدود شش میلیارد تومان با همراهی معاونت مالی اقتصادی، معاونت برنامه ریزی، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و کمک اعضای شورای شهر در قالب دو طرح مورد تأیید و تصویب قرار گرفته تا به دلیل شرایط کرونایی هیچ نیرویی بیکار نشود.

وی ادامه داد: علاوه بر شش میلیارد تومان، برای ادامه فعالیت‌های فنی، حفظ وضعیت موجود مراکز، حفظ فضای سبز و مهم‌تر از همه بیکار نشدن کارکنان تا پایان سال نیاز به ۱۷ میلیارد تومان کمک‌بودجه داریم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و ارسال درخواست به شورای اسلامی شهر، در یک لایحه‌ای که از طرف معاونت برنامه ریزی ارسال خواهد شد، مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان با بیان اینکه این شرکت از ابتدای فعالیت خود هیچگاه بار مالی بر دوش هزینه‌های عمومی شهر تحمیل نکرده و سهمی از بودجه شهرداری اصفهان برای امور جاری خود نداشته است، اظهار امیدواری کرد در شرایط اضطراری فعلی شرکت توسعه مورد حمایت قرار گیرد و از این بحران عبور کند.

معینی تصریح کرد: اگر چه در زمان قبول مسئولیت، شرکت توسعه را شرکتی زیان‌ده تحویل گرفتیم، اما در سه سال گذشته آن را به سود دهی رساندیم به طوری که سال گذشته سوددهی سال مالی این شرکت را با رشد ۱۰۰ درصدی پیش بینی کردیم و اگر شرایط کرونایی حاکم نشده بود، بی‌شک با توجه به مستندات مالی خود تاکنون حدود ۲۰۰ درصد رشد سوددهی برای این شرکت را شاهد بودیم. اما متأسفانه دنیای کرونایی جای مناسبی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری و تفریحات نیست.

کد خبر 455250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • درود IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 0
    بهتر نیست استانداری و شورای شهر پا در میانی کند و وضعیت این شرکت را بروز کند پرسنل و مدیریت این شرکت با حداقل دریافتی در حال انجام وظیفه هستند 6سال تلاش برای تفریح مردم در سرما و گرما... نتیجه اش نباید این باشد بلاخره کرونا از بین خواهد رفت و اوضاع بهتر خواهد شد... لذا مردم نیاز مجدد به تفریح و.... نشاط دارند... پس به فکر باشیم و قدردان زحمات پرسنل و خانواده و مدیران این شرکت باشیم
  • یک شهروند IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 0
    عجب تصمیم گیری های مزخرفی ی ی ی ی ی فقط یه عده دارند لِه میشن و یه عده دیگه می تازونن آخه این چ وضعیه یه گزارشم از ستاد کرونا تهیه کنین که چرا اینقدر سیاست گذاری های سکته ای دارند..