نابرابری در ایجاد و دسترسی به فضاهای سبز

پاندمی کووید-۱۹ درس‌های زیادی به طراحان شهری آموخته، آن‌ها را از نابرابری‌های موجود آگاه کرده و چالش‌های جدیدی بر سر راهشان قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در این روزهای آشفته کرونایی، مردم سراسر دنیا در پی یافتن مکانی برای رهایی از استرس‌های موجود هستند و همین امر، اهمیت پارک‌ها و فضاهای سبز را بیش از پیش کرده است. فواید چنینی فضاهایی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ تحقیقات حاکی است افرادی که دسترسی بیشتری به فضاهای سبز دارند، از عمری طولانی‌تر نیز برخوردار هستند و روح و جسم سالم‌تری نیز دارند. به طور خلاصه، گذراندن اوقات فراغت در طبیعت می‌تواند تنش‌های روانی را به طور چشمگیری کاهش دهد و با ایجاد فضاهایی برای تمرینات ورزشی، سلامت جسمی را نیز تضمین کند. پس جای تعجب نیست اگر بگوییم استفاده از پارک‌ها و فضاهای سبز طی پاندمی کرونا نسبت به قبل به طور باورنکردنی افزایش یافته است چرا که مردم به اهمیت وجود آن‌ها برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود، پی برده‌اند.

متاسفانه با وجود تمام مزایایی که پارک‌ها و فضاهای سبز برای انسان دارند، تمام مردم به طور برابر به چنین فضاهایی دسترسی ندارند. در واقع، مناطق فقیرنشین بسیار کمتر از سایر مناطق شهری از فضاهای سبز برخوردار شده‌اند و همین امر باعث شده است کودکان ساکن در چنین محله‌هایی، نسبت به هم سن وسالان خود در مناطق غنی، نسبت به بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر باشند و در آموزش نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان ندهند. حتی افرادی نیز که در نزدیکی محل سکونت خود به پارک‌ها و فضاهای سبز دسترسی دارند، ممکن است از کیفیت مناسب چنین فضاهایی برخوردار نباشند؛ به عنوان مثال، شاید در یک فضای سبز نژادپرستی حاکم باشد و باعث شود سیاه‌پوستان از مزایای پارک، به اندازه سایر مردم، بهره‌مند نشوند یا اینکه یک پارک امینت لازم را برای زنان و کودکان فراهم نیاورد.

درک مزایای فضاهای سبز

روانشناسان ادعا می‌کنند زمانی که انسان در طبیعت به سر می‌برد، فعالیت سیستم عصبی و مغزی او به طور چشمگیری کاهش می‌یابد که همین امر، پایین آمدن سطح استرس را برای او در پی دارد. اما پرسشی که در اینجا ممکن است مطرح شود این که، معنای واقعی طبیعت چیست و استدلال فوق روانشناسان چه فضاهایی را شامل می‌شود؟

اگرچه انسان‌ها از طبع‌های متفاوتی برخوردار هستند، اما اغلب آن‌ها در فضاهای طبیعی نسبتاً یکسانی به احساس آرامش می‌رسند. اغلب آن‌ها در انتخاب فضاهای سبز، محیط‌هایی بزرگ و آرام را به سایر پارک‌ها ترجیح می‌دهند تا در آنجا، اوقاتی را دور از شلوغی‌های شهری سپری کنند. در فضاهای سبز بزرگ، مردم کمتر در معرض آشفتگی‌های شهری نظیر صدای بوق ماشین‌ها، دودها و آلودگی‌ها قرار می‌گیرند و بیشتر می‌توانند به فضایی دنج و دور از سایر بازدیدکنندگان دست یابند.

ونکوور از جمله شهرهایی است که در آن مردم به فضاهایی سبز در پنج دقیقه‌ای محل سکونت خود دسترسی دارند و می‌توانند با اطمینان، برای رهایی از آشفتگی‌های شهری، به چنین فضاهایی دسترسی پیدا کنند. کیفیت طبیعت در این پارک‌ها به حدی بالا است که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را با پارک‌های مشابه در سراسر جهان مقایسه کرد.

ایجاد ابزاری برای تغییر

شاخص احیای فضاهای سبز ابزاری است که می‌تواند به بهبود دسترسی برابر ساکنان یک شهر به فضاهای سبز کمک زیادی کند و با تمرکز بر ایجاد برابری، بهترین مکان‌ها را برای احداث چنین فضاهایی ارائه دهد. این ابزار با ایجاد یک نقشه متمرکز بر بعد طبیعی دسترسی به طبیعت، داده‌های ارزشمندی برای درک بهتر مزایای فضاهای سبز برای ساکنان یک منطقه ارائه می‌دهد و به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری منحصر به فرد عمل می‌کند. شاخص احیای فضاهای سبز به مقامات رسمی یک شهر کمک می‌کند ویژگی‌های طبیعی چشم‌اندازهای شهر را شناسایی و میزان دسترسی شهروندان به فضاهای سبز با کیفیت را مشخص کنند تا به بهبودی هرچه بیشتر آن بپردزاند.

کد خبر 455234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.