دیابت و کرونا دو بحران کشنده جهان

سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمام جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کرد و در استان اصفهان هم حدود ۶۵ درصد از کل مرگ‌ومیرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه‌ای بوه و دیابت به تنهایی سهم ۲۳ درصدی در این مرگ‌ومیرها داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۱۴ سال است به دیابت مبتلا شده‌ام و حدود پنج سال انسولین ویالی تزریق می‌کردم و با نظر پزشک از انسولین قلمی استفاده کردم، انسولین ویالی سبب افت شدید قند و استفاده فراوان من از مواد قندی و به دنبال آن چاقی من شد.

اینها گفته‌های منصوره، دختری ۳۱ ساله که از نوجوانی به دیابت مبتلا شده است و امروز از کمبود انسولین و نوار تست قند خون گلایه دارد: "تحریم‌ها برای ما مشکلات فراوانی از جمله کمبود انسولین و نوار تست قند را به دنبال داشته، نوع انسولین مصرفی ما به دلیل موجود نبودن تغییر کرده که عوارض زیادی مانند افت شدید قند و حتی رفتن به کما را برای برخی دارد و تغییر انسولین قلمی به انسولین ویالی برای افراد دیابتی سخت است، چرا که بدن به انسولین قلمی عادت کرده و ممکن است با تغییر انسولین نتواند به درستی قند خون خود را کنترل کند، همچنین نوع تزریق انسولین ویالی سخت‌تر از انسولین آنالوگ یا قلمی است. "

او از مشکلات دوران کرونا برای افراد مبتلا به دیابت، می‌گوید: "کرونا تحرک اکثر افراد دیابتی را کم کرده و مدام در خانه هستیم و تنها برای کارهای ضروری بیرون می‌رویم، بسیاری از دوستانم که دیابت دارند، به کرونا مبتلا شدند و ابتلاء به کرونا باعث بالا رفتن قند، افزایش مصرف انسولین، افزایش تعداد دفعات استفاده از نوار تست قند می‌شود، در حالی که با کمبود شدید نوار تست قند و انسولین روبرو هستیم. "

نبود انسولین برای "شیرین‌ها" یعنی مرگ

او از نگرانی‌های یک دیابتی می‌گوید: "درخواست ما "شیرین‌ها" از مسئولان وجود انسولین در داروخانه‌ها است، اگر انسولین نباشد، ما هم نخواهیم بود، بحران کرونا ما را با بحران نبود انسولین و نوار تست قند مواجه کرده و مدام در داروخانه‌های مختلف دنبال انسولین هستیم، سهمیه کامل داروهایمان را نمی‌توانیم تهیه کنیم، چرا که کمبود وجود دارد، انسولین برای ما مثل اکسیژن است، نبود انسولین برای ما یعنی مرگ. "

منصوره خانه‌نشینی کرونایی را عامل تحرک کم این روزهای بیماران دیابتی می‌داند و می‌افزاید: "کاهش تحرک برای دیابتی‌ها سم است و باعث اضافه وزن و کاهش اعتماد به نفس شده و حتی ترس از ابتلاء به کرونا باعث شده تا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از رفتن به پزشک و انجام برخی آزمایش‌های مهم خودداری کنند و روند درمان خود را به تعویق بیندازند. "

منصوره در خصوص استرس و ترس از کرونا و نبود داروها، می‌گوید: " نبود دارو و ترس از ابتلاء به کرونا ویروس تأثیرات روحی بدی روی افراد مبتلا به دیابت می‌گذارد و استرس و ناراحتی روحی افزایش قند خون و تضعیف سیستم ایمنی را برای ما به دنبال دارد.

شیوع دیابت در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

در خصوص دیابت و ابتلاء به کرونا ویروس، رامش حسین‌خانی، مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در استان اصفهان حدود ۶۵ درصد از کل مرگ‌ومیرهای کرونا مربوط به بیماران زمینه‌ای بوده، دیابت به تنهایی سهم ۲۳ درصدی در این مرگ‌ومیرها داشته است.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به دیابت، اظهار می‌کند: اکنون ۴۸۳ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و شیب بیماری بسیار تند است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ حدود ۷۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان با توضیح اینکه هر سال ۴.۲ میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت فوت می‌کنند، ۴۳ درصد این افراد زیر ۷۰ سال هستند و باید تلاش کنیم بیماران دیابتی دچار مرگ زودرس نشوند.

وی ادامه می‌دهد: در کشور شیوع دیابت بر اساس مطالعه سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد بوده، اما احتمالاً تاکنون درصد شیوع دیابت در کشور بالاتر رفته، دیابت در سال ۹۷ حدود چهار درصد مرگ‌ومیرها را به خود اختصاص داده و تا سال ۹۵ شیوع دیابت در استان اصفهان ۱۱.۷ درصد و بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه شاهد شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال در استان اصفهان و حدود ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت هستیم، تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی شده تا در تمام مراکز بهداشت افراد بالای ۳۰ سال غربالگری و شناسایی شوند و حدود ۴۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان غربالگری شده و تاکنون توانسته‌ایم حدود ۱۴۲ هزار بیمار دیابتی استان را شناسایی کنیم.

۲۵ درصد بیماران دیابتی استان هنوز شناسایی نشدند

وی در خصوص بیماران دیابتی شناسایی نشده در استان اصفهان، می‌گوید: هنوز حدود ۲۵ درصد بیماران دیابتی در استان شناسایی نشده‌اند و بنابراین از افراد بالای ۳۰ سال درخواست می‌کنیم به مراکز سلامت استان مراجعه کنند تا در صورت تشخیص دیابت زودتر شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت، خاطرنشان می‌کند: شعار روز جهانی دیابت "پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند" است و حدود شش میلیون نفر کمبود پرستار تخصصی دیابت در دنیا وجود دارد که ۹۰ درصد این کمبود مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه ترس از کرونا باعث عدم مراجعه بیماران دیابتی به پزشک در این مدت شده است، می‌افزاید: بیماران مبتلا به دیابت باید بدانند، مراجعه به پزشک جزو موارد ضروری است و بیماران دیابتی باید مراقبت‌های خود را بسیار جدی بگیرند و داروهای خود را به هیچ عنوان کم یا قطع نکنند و تنها با دستور پزشک داروهای خود را کم و یا زیاد کنند.

دیابت می‌تواند عوارض کووید ۱۹ را افزایش دهد

الهه ایزدی خواه، مسئول امور بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در خصوص دیابت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از دو سال گذشته کلینیک‌های دیابت راه‌اندازی شده‌اند و اکنون ۲۴ کلینیک دیابت در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و در این کلینیک‌ها متخصصان رشته‌های تغذیه و پرستار دیابت به بیماران خدمات رسانی می‌کنند، پیشگیری از دیابت بسیار اهمیت دارد.

وی با توضیح اینکه عوارض قلبی عروقی و کلیوی از شایع‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر بیماران دیابتی است، تصریح می‌کند: بیماران مبتلا به کرونا باید سالانه معاینه شوند، اگر کسی حدود ۱۵ سال دیابت داشته باشد تا ۸۵ درصد احتمال درگیری چشم و دو درصد نابینایی برای بیمار مبتلا وجود دارد، قطع عضو نیز از عوارض دیابت است که مراقبان سلامت و پرستاران می‌توانند به کاهش بروز زخم و قطع پای بیماران دیابتی کمک کنند.

مسئول امور بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دیالیز بیماران دیابتی و هزینه‌های دیالیز، اضافه می‌کند: در دوران شیوع کرونا بسیاری از بیماران دیالیزی به کووید ۱۹ مبتلا شده و فوت کرده‌اند، دیابتی‌ها بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به کرونا نیستند، اما در صورت ابتلاء به بیماری ممکن است شکل شدیدتری از آن را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت نیز مانند سایر بیماری‌های مزمن غیرواگیر عامل خطری است که می‌تواند عوارض کووید ۱۹ را افزایش دهد، تاکید می‌کند: اصول رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، شستن دست‌ها، عدم دست زدن به صورت و بینی داریم. مبتلایان در صورت ابتلاء به کرونا باید بیش از قبل کنترل قند خون خود را انجام دهند و داروهای خود را به موقع مصرف کنند.

ایزدی خواه با بیان اینکه بیماران دیابتی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر مجبور به بیرون رفتن بودند با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و کوتاه مدت از خانه بیرون بروند، اعضای خانواده نیز باید محدود و کوتاه مدت و با رعایت فاصله به دیدن بزرگترهای بیمار بروند.

وی آلودگی هوا به خصوص در اصفهان را مشکل بزرگی می‌داند و می‌افزاید: افراد دیابتی در هوای آلوده برای ورزش به هیچ عنوان بیرون نروند، قند و فشار خون روزانه در منزل باید توسط بیمار چک شود.

دیابتی‌ها به تغذیه خود در دوران کرونا توجه کنند

همچنین حسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تغذیه بیماران مبتلا به دیابت به ویژه در ایام کرونایی، می‌گوید: تغذیه یک فرد دیابتی تفاوت چندانی با دیگران ندارد و برخلاف تصور عموم باید مواد غذایی پروتئینی، قندی و چربی‌ها را به اندازه و با برنامه غذایی صحیح به ویژه در روزهای کرونایی استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: در افراد دیابتی بدن در متابولیسم مواد غذایی مشکل دارد و این اشکال باعث بالا رفتن قند خون می‌شود، بنابراین بهتر است افراد مبتلا به دیابت از مواد غذایی که کُند جذب بوده مانند نان‌های سبوس‌دار و حبوبات استفاده کنند، استفاده از میوه‌ها به عنوان میان وعده و تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: افزایش تعداد دفعات وعده‌های غذایی در طول شبانه روز برای کمک به تجزیه بهتر مواد غذایی و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مؤثر است.

وی در خصوص مصرف سبزیجات برای افراد مبتلا به دیابت، تصریح می‌کند: استفاده از سبزیجات برای افراد دیابتی آزاد است و استفاده از آن تغییرات قندی کمتری را بدن ایجاد می‌کند، گرفتن رژیم لاغری برای افراد دیابتی مناسب نیست و ممکن است آن‌ها را دچار "کتواسیدوز" کند.

انتظاری با اشاره به اینکه افراد دیابتی در دوران کرونا باید آب فراوان بنوشند، اظهار می‌کند: افراد دیابتی باید مواد غذایی تازه و پروتئین کافی را استفاده کنند و سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارند، چرا که پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس در افراد دیابتی که سیستم ایمنی نسبتاً ضعیف‌تری دارند، بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی ابتلاء به دیابت یک ریسک‌فاکتوری برای ابتلاء به نوع شدید کووید ۱۹ است، افراد دیابتی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلاء به کرونا نیستند، اما اگر خودمراقبتی درستی از خود نداشته باشند و به کرونا ویروس مبتلا شوند، با عوارض شدیدتری نسبت به سایرین روبرو خواهند بود و تغذیه مناسب و مقوی می‌تواند به آن‌ها در کنترل قند و عدم ابتلاء به کرونا کمک کند.

این متخصص تغذیه می‌گوید: تمام ویتامین‌ها برای بدن و مبارزه با کرونا مورد نیاز است و در اپیدمی کرونا مصرف ویتامین D بیشتر از قبل توصیه می‌شود، اما نباید خوردن این ویتامین از سطح عادی مصرف بالاتر برود. اکثر کمبود ویتامین‌ها در بدن خطر ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد و با مصرف صحیح ویتامین‌ها و دستور پزشک می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد به ویژه افراد دیابتی کمک شایانی کرد.

کد خبر 455232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.