هرآنچه در نقل و انتقالات لیگ بیستم گذشت

پرحاشیه، بدون بمب و عجیب مثل نقل و انتقالات تابستانی لیگ بیستم، نقل و انتقالاتی که تمام آن تحت‌الشعاع مهاجرت عجیب ستاره‌ها و قانون منع خرید بازیکن خارجی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعت ۲۴ امشب فرصت نقل و انتقالاتی تابستانی تیم‌ها به پایان رسید، نقل و انتقالاتی که بر خلاف فصول گذشته "تابستانی" نبود و تا میانه‌های پاییز به طول انجامید، فصلی که با توجه به ضرر و زیان جدی باشگاه‌ها بیش از جذابیت در نقل و انتقالات بازیکنان و به اصطلاح"ترکاندن بمب‌های نقل و انتقالاتی" با مهاجرت ستاره‌های پایتخت نشین مورد توجه قرار گرفت.

حضور چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا و توان اضافه کردن نام بازیکنان جدید به لیست تیم‌ها برای این مسابقات از یک سو و تلاش برخی تیم‌ها از جمله گل گهر سیرجان برای ایجاد شگفتی در لیگ بیستم از سوی دیگر نوید یکی از جذاب‌ترین نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر را می‌داد، ولی اگر قیاسی کلی بین نقل و انتقالات فصلی جاری با فصول گذشته بیندازیم همه چیز گواه بر نقل و انتقالات بازیکنان معمولی را در لیگ برتر را می‌دهد.

از سوی دیگر گران شدن بازیکنان هرچند معمولی لیگ برتری نفس تیم‌های متوسط را برای جذب بازیکنان جدید برید، موضوعی که باعث شد تیم‌های متوسط لیگ برتری توان خرید آن چنانی نداشته باشند؛ به بهانه پایان فرصت نقل و انتقالاتی در ساعت ۲۴ نگاهی به بررسی هر آنچه در نقل و نقل انتقالات لیگ بیستم رخ داد، می‌پردازیم، لازم به ذکر است ترتیب بندی تیم‌ها بر اساس جدول لیگ برتر در در پایان فصل گذشته است.

ستاره‌هایی که رفتند، ورودی‌هایی که ستاره شدند

قهرمان چهار فصل اخیر لیگ برتر فصل نقل و انتقالات را با تهدید فیفا برای بستن پنجره نقل و انتقالاتی برای شکایت برانکو ایوانکوویچ شروع کرد و به ادعای مهدی رسول پناه مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس، این تیم با سیاست خرید تمام سهمیه بازیکنان خود قبل از محرومیت نقل و انتقالاتی شروع به کار کرد.

سرخ‌پوشان فصل نقل و انتقالاتی خود را با جدایی رسمی علیرضا بیرانوند آغاز کردند و بعد از ارائه گزینه‌های مختلف سرانجام با حامد لک دروازه‌بان پرحاشیه به توافق رسیدند که نتیجه آن سپردن قفس توری پرسپولیس به حامد لک بود؛ علاوه بر بیرانوند مهدی ترابی نیز با فسخ عجیب قرارداد خود به قطر سفر کرد تا مدیران پرسپولیس برای پر کردن جای هافبک و وینگر ملی‌پوش خود احسان پهلوان و علی شجاعی را جذب کنند.

باشگاه پرسپولیس ادامه فصل نقل و انتقالاتی خود را بعد از کش و قوس‌های فراوان با از دست دادن علی علیپور و کریستین ادامه داد، بازیکنی که برخلاف دیگر ستاره‌های جدایی طلب این باشگاه راهی پرتغال شد؛ سرخ‌پوشان با جذب عیسی آل کثیر و آرمان رمضانی در پست مهاجم نوک سعی در پر کردن جای علیپور داشتند که بعد از نمایش درخشان آل کثیر در لیگ قهرمانان آُیا مشخص شد موفق نیز بوده‌اند، البته در این پست با محرومیت طولانی مدت آل کثیر مدیران پرسپولیس در تلاش برای جذب مهاجمی جدید هستند.

نیمه قرمز پایتخت در ادامه تابستان گرم خود قرارداد محسن ربیع خواه و محمد انصاری را فسخ کرد و محمد نادری ستاره دفاع چپ خود را نیز از دست داد، البته که جدایی محمد نادری بعد از صید سعید آقایی از اصفهان توسط مدیران پرسپولیس امری عجیب نبود؛ علاوه بر سعید آقایی سرخ‌پوشان یک بازیکن جوان به نام محمد شریفی نیز جذب کردند که به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بتواند تأثیرگذاری خاصی در بازی پرسپولیس داشته باشد.

سرخ‌پوشان در خط هافبک نیز موفق به جذب میلاد سرلک از شهر خودرو شدند، ولی جدایی شجاع خلیل زاده از پرسپولیس را می‌تواند بزرگ‌ترین و شوک‌آور ترین اتفاق نقل و انتقالاتی نیمه قرمز پایتخت دانست، بازیکنی که با بوسیدن لوگو باشگاه قطری راه بازگشت خود به پرسپولیس را هم بست تا مدیران جدید پرسپولیس بعد از اظهارات جنجالی مهدی رسول پناه و جدایی خلیل زاده در پی جذب یک مدافع لیگ برتری باشند.

صید بزرگ از رقیب دیرینه، مهاجرت ستاره‌ها

نایب قهرمان فصل نوزدهم لیگ برتر فصل نقل و انتقالات خود را با محرومیت به دلیل شکایت وینفرد شفر آغاز کرد، ولی با این وجود احمد سعادتمند مدیرعامل وقت استقلال با امضای قراردادهای داخلی سعی در جذب بازیکن و سپس حل محرومیت نقل و انتقالاتی تلاش کرد.

باشگاه استقلال نقل و انتقالات خود را با جذب محمد رشید مطاهری در خط دروازه آغاز کرد، خریدی که سید حسین حسینی را بیش از پیش به سمت درهای خروجی باشگاه استقلال نزدیک کرد؛ آبی‌پوشان علاوه بر خرید مظاهری، محمد حسین مرادمند را بعد از یک روند مذاکرات عجیب و حواشی مختلف او جذب کرد تا مدافع سابق شهر خودرو با گوش دادن ندای قلب خود مسیر را برای جدایی چشمی و سفر او به قطر را هموارتر کند.

خریدهای بعدی استقلال که در آستانه باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی انجام شد، سر و صدایی به مراتب بیشتر داشت، مدیران آبی بعد از جذب مهدی مهدی پور در خط هافبک دفاعی برای جا گزینی علی کریمی که او نیز به لیگ ستارگان قطر کوچ کرد، سراغ یک خرید جنجالی رفتند، آنها با جذب محمد نادری در پست دفاع چپ مقدمات اولیه جدایی شاهین طاهرخانی را نیز ایجاد کردند تا با یک صید بزرگ نقل و انتقالاتی به سمت لیگ بیستم قدم بردارند.

علاوه بر بازیکنان ذکر شده تیم فکری متین کریم زاده بازیکن جوان و سجاد آقایی که به طور قرضی در ذوب آهن توپ می‌زد را به این تیم اضافه کردند؛ باشگاه استقلال در فصل نقل و انتقالاتی علی دشتی، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور، محمد بلبلی، عبدالعظیم گوگ و مرتضی تبریزی را نیز از دست دادند.

تقویت فولاد از اصفهان، بازگشت انصاری به خانه

فولاد خوزستان که فصل نوزدهم لیگ برتر را به بهترین شکل ممکن و بالاتر از تراکتور، سپاهان و شهر خودرو به پایان رساند بیش از خرید بازیکنان آن چنانی سعی در حفظ ستاره‌هایی مثل پاتوسی و تقویت خط تهاجمی خود داشت که در این راه موفق نیز بود.

تیم تحت مدیریت سعید آذری فصل نقل و انتقالات خود را با جذب بازیکنان خوبی از اصفهان آغاز کرد. آنها بعد از جدایی شهاب گردان و پیوستن او به ذوب آهن مهران درخشان مهر، محمدرضا عباسی و حسین ابراهیمی را از تیم اصفهانی خریدند؛ علاوه بر جذب این بازیکنان فولادی‌ها موفق به جذب ساسان انصاری، محسن فروزان و محمد میری سه بازیکن مطرح از تبریز و مازندران شدند.

بهزاد دودانگه، سیدمهران موسوی، سینا شاه عباسی، شروین بزرگ، عارف غلام‌پور و علی سبحانی از دیگر خریدهای نه چندان مطرح فولاد خوزستان بودند؛ این باشگاه علاوه بر جدایی گردان حسن بیت سعید و هیثم هاشمی‌زاده را نیز در فصل نقل و انتقالاتی از دست داد.

واسعی بر آبی بوسه زد، تراکتوری شد

باشگاه تراکتور بعد از یک فصل پر فراز و نشیب و نسبتاً کم فروغ پا به عرصه نقل و انتقالات لیگ بیستم گذاشت، جایی که مدیران تبریزی با ملک متمول این تیم در سودای جذب چندین مهاجم و یک دروازه‌بان برای جانشینی مظاهری بودند.

تیم تبریزی تابستان خود را با جدایی ناگهانی و پر ابهام محمدرشید مظاهری آغاز کرد، بازیکنی که به استقلال پیوست تا حبیب فر عباسی از نفت مسجد سلیمان جانشین مظاهری در تبریز شود؛ این تیم بعد از جدایی ساسان انصاری برای تقویت خط حمله خود اقدام به جذب محمد امین اسدی و عکاشه حمزاوی کرد؛ تبریزی‌ها از اصفهان نیز دو خرید خوب داشتند و وفا هخامنش و هادی محمدی را از ذوب آهن جذب کردند.

ولی صید اصلی تراکتور در فصل نقل و انتقالات جایی رقم خورد که دوئل نقل و انتقالاتی تراکتور استقلال که با انتقال مظاهری آغاز شده بود به جذب سعید واسعی منجر شد، بازیکنی که بارها از علاقه خود به استقلال پرده برداشت، ولی با چرخشی ۱۸۰ درجه به تیم تحت هدایت علیرضا منصوریان پیوست.

تقویت دفاع محرم، جدایی باتجربه‌ها

سپاهان، تیمی که فصل گذشته را در جایگاه غیرقابل قبول پنجمی به پایان رساند پیش‌بینی می‌شد روزهای پرتحرکی را در فصل نقل و انتقالاتی داشته باشد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد این تحرکات بیشتر متمرکز به تقویت خط دفاعی و حمله این تیم بود.

نقل و انتقالات فصل بیستم لیگ برتر در سپاهان با جذب دانیال اسماعیلی‌فر آغاز شد، بازیکنی که بسیاری او را "شاه ماهی نقل و انتقالات" می‌دانند؛ بعد از جذب اسماعیلی‌فر مدیران جدید سپاهان موفق به خرید محمد نژاد مهدی برای تقویت خط دفاعی خود نیز شدند، بازیکنی که راه رفتن محمد طیبی را هموارتر از گذشته کرد.

علاوه بر جذب این دو بازیکن. ساکت موفق به جذب محمدرضا خلعتبری مهاجم باتجربه شهر خودرو شد؛ جلال الدین علی محمدی، روح الله باقری، سبحان پسندیده و علیرضا صادقی دیگر بازیکنانی بودند که تیم تحت هدایت محرم نویدکیا موفق به خرید آنها شد.

محمد ایران پوریان مدافع راست با تجربه، سعید آقایی دفاع چپ پرحاشیه، ابوالفضل عکاشه، محسن مسلمان، علیرضا نقی زاده، علی قربانی و ولادیمیر کومان از دیگر بازیکنانی بودند که در فصل نقل و انتقالات از سپاهان جدا شدند.

خروجی‌های مطرح، ورودی‌های کم نام و نشان

شهر خودرو که فصل گذشته لیگ برتر را به بهترین نحو ممکن آغاز کرده‌بود به مرور و به خصوص بعد از جدایی یحیی گل محمدی روزهای تلخی را پشت سر گذاشت تا لیگ نوزدهم را در جایگاه باورنکردنی ششم به پایان برساند؛ مشهدی‌ها که وضعیت مالی چندان مناسبی را نیز نداشتند در نقل و انتقالات لیگ بیستم طبق پیش‌بینی‌ها بازیکنان جدید مطرحی نداشتند و برخی ستاره‌های خود را نیز از دست دادند.

احمد الجبوری، امیرحسین کریمی، رحمان جعفری، صادق صادقی بابا احمدی، عرفان معصومی، میلاد فراهانی بازیکنانی بود که تیم تحت هدایت رحمتی آنها را جذب کرد و همانطور که پیداست در این لیست فقط نام میلاد فراهانی به عنوان یک بازیکن مطرح وجود دارد.

در سمت مقابل مشهدی‌ها با جدایی ستاره‌هایی همچون میلاد سرلک، محمدحسین مرادمند، محمدرضا خلعتبری، سعید صادقی و محمد قاضی بیش از پیش در ترکیب خود افول قدرت را مشاهده کردند؛ علاوه بر این بازیکنان علی نبی زاده و محمد آقاجان پور نیز از جمع شهرخودرویی‌ها جدا شدند.

آل کثیر رفت، آل کثیر آمد

صنعت نفت آبادان را می‌توان شگفتی ناتمام فصل گذشته لیگ برتر دانست، تیمی که تحت هدایت دراگان اسکوچیچ به اوج و با جدایی او به نزول رسید و سرانجام لیگ را با جایگاه هفتمی به پایان رساند؛ عیسی آل کثیر را می‌توان مهم‌ترین ستاره فصل گذشته آبادانی‌ها دانست بازیکنی که با جدایی از نفت به پرسپولیس پیوست تا تیم پرطرفدار آبدانی به فکر خرید مهاجم بیفتد.

حسن بیت سعید، حکیم نصاری، رضا خالقی فر، علی آل کثیر، علی پورمحمد، علی عبدالله زاده، فرزین گروسیان، محسن آقایی، محمد طیبی، مهدی زبیدی و حامد فلاح زاده بازیکنانی بودند که توسط مدیران نفتی جذب شدند که بین نام آنها چندین بازیکن باتجربه و بعضاً مطرح نیز به چشم می‌خورد.

آبادانی‌ها علاوه بر جدایی آل کثیر مصطفی احمدی، رضا جبیره، محمد دریس، محمد قریشی، میلاد جهانی، مهدی مؤمنی، عقیل کعبی، ناصر سالاری و مسلم مجدمی نیز از دست دادند، بازیکنانی که حداقل در ظاهر و نام، بازیکنانی با سطح پایین‌تر از ورودی‌های صنعت نفت قرار دارند.

نساجی خاستگاه احیای ستارگان می‌شود؟

نساجی مازندران که فصل گذشته را در جایگاه هشتمی به پایان برد فعالیت زیادی در نقل و انتقالات داشت، این تیم با جذب آرش افشین، امیر مهدی جان ملکی، امیرحسین یحیی زاده، ایوب کلانتری، روزبه شاه علی دوست، سعید بیگی، شاهین مجیدی، محمود قائد رحمتی، مصطفی نوروزی، مهرداد بایرامی، مهرداد طهماسبی، میلاد کمندانی و کریم اسلامی در سودای احیای بازیکنانی همچون آرش افشین و مهرداد بایرامی است.

این باشگاه علاوه بر جدایی محمد میری، علیرضا حقیقی، حسین ماهینی، محمد میری و محمد عباس زاده بازیکنان مطرح خود روح الله باقری، رحمان جعفری، عرفان معصومی و علی اصغر عاشوری را نیز از دست داد تا از لحاظ نقل و انتقالاتی یکی از تیم‌های کم ثبات لیگ برتر لقب بگیرد.

رؤیا پردازی قلعه با ستارگان سالیان گذشته

گل گهر سیرجان که در فصل گذشته نیز با خریدهای پرقدرت خود به عنوان یکی از تمی‌های پولدار لیگ برتری محسوب می‌شود در فصل نقل و انتقالاتی لیگ بیستم آرمین سهرابیان، رضا شربتی، سعید صادقی، علی اصغر عاشوری، علیرضا آرتا، علیرضا حقیقی، علیرضا علیزاده، محسن کریمی و میلاد زکی‌پور جذب کرد، بازیکنانی که اکثر آنها از سالیان اوج خود به دور هستند.

این تیم همچنین در فصل نقل و انتقالات سید احمد موسوی، عبدالله حسینی، مهرداد عبدی، میلاد فراهانی، فرشاد بیابانی، سجاد آشوری، مهرداد بایرامی و میلاد کمندانی را نیز از دست داد.

بی ثباتی در تبریز

ماشین سازی تبریز که در فصول حضور خود در لیگ برتر همواره جز تیم‌های میانه جدولی بوده در این فصل نقل و انتقالات با جذب اکبر آفاقی، ایمان باصفا، بهمن سالاری، پیمان بابایی، سید محمد حسینی، سیروس صادقیان، فرشاد اسدی، فرشاد بیابانی، محمد باقر صادقی، مهدی رستمی، مهدی مؤمنی، میلاد خدایی و جدایی شاهین توکلی، بابک مرادی، حامد لک، محمد خرم الحسینی، محمد قادری، محمد مسلمی پور، علی آل کثیر، قائم اسلامی خواه، مسیح زاهدی، فرید بهزادی کریمی، عزیز معبودی، علیرضا حیدری به کار خود پایان داد، بازیکنانی که بین آنها نامی آشنا بجز پیمان بابایی به عنوان ورودی و حامد لک به عنوان خروجی دیده نمی‌شود.

قوی در فروش، ضعیف در خرید

ذوب آهن اصفهان تیمی که فصل گذشته را در جایگاهی عجیب به اتمام رساند به نظر می‌رسید عملکرد قوی در فصل نقل و انتقالات داشته باشند، ولی گاندوها بیشتر با جدایی ستاره‌ای همچون مهدی مهدی پور، احسان پهلوان، هادی محمدی، دانیال اسماعیلی فر، محمد نژاد مهدی و محمدرضا عباسی در نقل و انتقالات بر سر زبان‌ها افتادند.

البته که مدیران ذوب آهن با جذب ابوالفضل عکاشه، دانیال مؤمنی، شهاب گردان، عبدالله حسینی، علی دشتی، علی نبی زاده، محمد قریشی، مهرداد قنبری، میلاد جهانی سعی در پر کردن جای خالی ستاره‌های جدا شده داشتند، تلاشی که حداقل در ظاهر و روی کاغذ پوچ به نظر می‌رسد.

امتداد سیاست درآمدزایی با فروش ستاره‌ها

پیکان که تا چندین سال پیش به عنوان آسانسور لیگ برتر شناخته می‌شد حالا با عزم جدی مدیران در میانه‌های مایل به پایین جدول به ثبات رسیده است و با سیاست درآمدزایی از فروش ستاره‌ها به کار خود ادامه می‌دهد.

در لیست خرید خودروسازان شهر قدس بجز مهدی شریفی مهاجم ناکام سابق پرسپولیس، فرزاد حاتمی و محمد نوری با تجربه بازیکن مطرح دیگری دیده نمی‌شود ولی از سوی دیگر آنها با جدایی فراز امام علی، کوچ مغانلو به پرتغال و فروش واسعی به تراکتور درآمدزایی خوبی داشتند و برخی بازیکنان باتجربه این تیم از جمله جابر انصاری و علی حمودی نیز از این تیم جدا شدند.

جذب ستاره‌های مغضوب، فروش نام‌های مطرح

سایپا که فصل گذشته را به سختی در لیگ ماندنی شد، تلاش آنچنان در فصل نقل و انتقالات برای تقویت خود نکرد و حسین ماهینی و محسن مسلمان تنها بازیکنانی مطرحی بودند که توسط مدیران سایپا جذب شدند، بازیکنانی که البته چند سالی می‌شود از اوج به دور هستند.

مرتضی آقاخان، آرمان رمضانی، آرمین سهرابیان، روزبه شاه علی دوست، حامد فلاح زاده و خالد شفیعی از جمله بازیکنان نام اشنایی بودند در این فصل نقل و انتقالات از سایپا جدا شدند.

خریدهای پرتعداد ولی ناآشنا

مس رفسنجان قهرمان فصل گذشته لیگ آزادگان از جمله تیم‌هایی بود که بیشترین جذب بازیکن را داشته‌اند اما در لیست ورودی‌های این تیم بجز علیرضا نقی زاده مدافع فصل گذشته سپاهان و عماد میرجوان مهاجم سال گذشته نفت مسجد سلیمان نام مطرح دیگری دیده نمی‌شود؛ رفسنجانی‌ها علاوه بر جذب بازیکنان بسیار توفیق خوبی نیز در حفظ بازیکنان فصل گذشته خود داشتند.

حفظ اسکله و اضافه کردن تجربه

کمترین تغییرات نقل و انتقالاتی در لیگ در اختیار آلومینیوم اراک است، تیمی که با یک تفاضل گل برتری به لیگ خلیج فارس رسید و با جذب بازیکنان باتجربه‌ای همچون اسماعیل شریفات، جابر انصاری، محسن ربیع خواه و محمد ایران پوریان سعی در تزریق تجربه در تیم داشت.

بررسی کلی نقل و انتقالات لیگ برتر:

پرسپولیس؛ ورودی: آرمان رمضانی، عیسی آل کثیر، حامد لک، علی شجاعی، احسان پهلوان، میلاد سرلک، سعید آقایی، محمد شریفی

خروجی: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده، مهدی ترابی، علی علیپور، محمد نادری، محمد انصاری، محسن ربیع خواه، کریستین اوساگونا

استقلال؛ ورودی: بابک مرادی، محمد حسین مرادمند، متین کریم زاده، محمد رشید مظاهری، مهدی مهدی‌پور، محمد نادری، سجاد آقایی

خروجی: علی دشتی، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور، محمد بلبلی، روزبه چشمی، شاهین طاهرخانی، عبدالعظیم گوگ، علی کریمی، مرتضی تبریزی

فولاد خوزستان؛ ورودی: مهران درخشان مهر، بهزاد دودانگه، حسین ابراهیمی، ساسان انصاری، سیدمهران موسوی، سینا شاه عباسی، شروین بزرگ، عارف غلام‌پور، علی سبحانی، محسن فروزان، محمد میری، محمدرضا عباسی

خروجی: شهاب گردان، حسن بیت سعید، هیثم هاشمی‌زاده

تراکتور؛ ورودی: محمد امین اسدی، حبیب فر عباسی، حمید بو حمدان، سعید واسعی، عکاشه حمزاوی، محمد خرم الحسینی، محمد قادری، محمد مسلمی پور، محمد مهدی قنبری، هادی محمدی، وفا هخامنش

خروجی: محمد رشید مظاهری، رضا اسدی، ساسان انصاری، ابوالفضل رزاق پور، ایمان سلیمی، محمدرضا آزادی

سپاهان؛ ورودی: جلال‌الدین علی محمدی، دانیال اسماعیلی فر، روح الله باقری، سبحان پسندیده، علیرضا صادقی، محمد نژاد مهدی، محمدرضا خلعتبری

خروجی: محمد ایران پوریان، سعید آقایی، ابوالفضل عکاشه، محسن مسلمان، محمد طیبی، علیرضا نقی زاده، علی قربانی، ولادیمیر کومان

شهر خودرو؛ ورودی: احمد الجبوری، امیرحسین کریمی، رحمان جعفری، صادق صادقی بابا احمدی، عرفان معصومی، میلاد فراهانی

خروجی: محمدحسین مرادمند، میلاد سرلک، علی نبی زاده، محمدرضا خلعتبری، سعید صادقی، محمد آقاجان پور، محمد قاضی

صنعت نفت آبادان؛ ورودی: حامد فلاح زاده، حسن بیت سعید، حکیم نصاری، رضا خالقی فر، علی آل کثیر، علی پورمحمد، علی عبدالله زاده، فرزین گروسیان، محسن آقایی، محمد طیبی، مهدی زبیدی

خروجی: مصطفی احمدی، عیسی آل کثیر، رضا جبیره، محمد دریس، محمد قریشی، میلاد جهانی، مهدی مؤمنی، عقیل کعبی، ناصر سالاری، مسلم مجدمی

نساجی مازندران؛ ورودی: آرش افشین، امیر مهدی جان ملکی، امیرحسین یحیی زاده، ایوب کلانتری، روزبه شاه علی دوست، سعید بیگی، شاهین مجیدی، محمود قائد رحمتی، مصطفی نوروزی، مهرداد بایرامی، مهرداد طهماسبی، میلاد کمندانی، کریم اسلامی

خروجی: علی شجاعی، حسین ماهینی، روح الله باقری، رحمان جعفری، عرفان معصومی، محمد میری، علی اصغر عاشوری. علیرضا حقیقی، محمد عباس زاده

گل گهر سیرجان؛ ورودی: آرمین سهرابیان، رضا شربتی، سعید صادقی، علی اصغر عاشوری، علیرضا آرتا، علیرضا حقیقی، علیرضا علیزاده، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور

خروجی: سید احمد موسوی، عبدالله حسینی، مهرداد عبدی، میلاد فراهانی، فرشاد بیابانی، سجاد آشوری، مهرداد بایرامی، میلاد کمندانی

ماشین‌سازی‌تبریز؛ ورودی: اکبر آفاقی، ایمان باصفا، بهمن سالاری، پیمان بابایی، سید محمد حسینی، سیروس صادقیان، فرشاد اسدی، فرشاد بیابانی، محمد باقر صادقی، مهدی رستمی، مهدی مؤمنی، میلاد خدایی

خروجی: شاهین توکلی، بابک مرادی، حامد لک، محمد خرم الحسینی، محمد قادری، محمد مسلمی پور، علی آل کثیر، قائم اسلامی خواه، مسیح زاهدی، فرید بهزادی کریمی، عزیز معبودی، علیرضا حیدری

ذوب آهن اصفهان؛ ورودی: ابوالفضل عکاشه، دانیال مؤمنی، شهاب گردان، عبدالله حسینی، علی دشتی، علی نبی زاده، محمد قریشی، مهرداد قنبری، میلاد جهانی

خروجی: مهدی مهدی پور، سجاد آقایی، احسان پهلوان، حمید بو حمدان، هادی محمدی، وفا هخامنش، دانیال اسماعیلی فر، محمد نژاد مهدی، مهران درخشان مهر، محمدرضا عباسی، محمد باقر صادقی، رحیم زهیوی

پیکان؛ ورودی: اسماعیل بابایی، حسین حیدری، رضا جبیره، فرزاد حاتمی، مجید عیدی، محمد دریس، محمد نوری، محمدامین درویشی، معین عباسیان، مهدی شریفی، امیرحسین جدی

خروجی: جابر انصاری، سعید واسعی، جلال‌الدین علی محمدی، امیرحسین کریمی، سیدمهران موسوی، فراز امامعلی، شهریار مغانلو، علی حمودی

سایپا؛ ورودی: حسین مالکی، حسین ماهینی، حمید گلزاری، فریبرز گرامی، محسن مسلمان، مهرداد حیدری، مهرداد عبدی، کوروش ملکی

خروجی: مرتضی آقاخان، آرمان رمضانی، محمد شریفی، معین عباسیان، آرمین سهرابیان، امیر مهدی جان ملکی، روزبه شاه علی دوست، سعید بیگی، مصطفی نائیج پور، حامد فلاح زاده، خالد شفیعی

مس رفسنجان؛ ورودی: امید لطیفی، حسین شنانی، داوود نوشی صوفیانی، رحیم زهیوی، سجاد آشوری، سعید کریمی، عقیل کعبی، علیرضا دغاغله، علیرضا نقی زاده، عماد میرجوان، فراز امامعلی، قائم اسلامی خواه، محمد آقاجان پور، محمد قاضی، مسیح زاهدی، میثم نقی زاده، ناصر سالاری

خروجی: حمید گلزاری، کوروش ملکی، علی پورمحمد

آلومینیوم اراک؛ ورودی: اسماعیل شریفات، پوریا آریا کیا، جابر انصاری، شاهین توکلی، عزیز معبودی، محسن ربیع خواه، محمد ایران پوریان، مرتضی آقاخان، مصطفی احمدی

خروجی: امیرحسین جدی، محمود قائد رحمتی

نقل و انتقالات از دید آمار:

مسن‌ترین بازیکن: محمدرضا خلعتبری با ۳۷ سال و ۶۶ روز

بیشترین تعداد بازیکن ورودی: مس رفسنجان با ۱۷ بازیکن ورودی

کمترین تعداد بازیکن ورودی: شهر خودرو با شش بازیکن ورودی

بیشترین تعداد بازیکن خروجی: ذوب آهن و ماشین سازی تبریز با ۱۲ بازیکن خروجی

کمترین تعداد بازیکن خروجی: آلومینیوم اراک با دو بازیکن خروجی

باثبات‌ترین تیم: آلومینیوم اراک با ۱۱ بازیکن ورودی و خروجی

بی‌ثبات‌ترین تیم: ماشین سازی تبریز با ۲۵ بازیکن ورودی و خروجی

گزارش از: ایلیا طاوسی _ خبرنگار ایمنا

کد خبر 455224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.