تعطیلی دوهفته‌ای برای تهران فایده ندارد، کل کشور را تعطیل کنید

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه تعطیلی دو هفته‌ای تهران باید در کل کشور انجام شود، گفت: نباید تعطیلات دو هفته‌ای به مسافرت ختم شود.

به گزارش ایمنا، ایرج حریرچی اظهار کرد: با این میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیش‌بینی‌ها، افزایش مرگ هموطنان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعطیلی دو هفته‌ای تهران باید در کل کشور انجام شود؛ افزود: نباید تعطیلات دو هفته‌ای به مسافرت ختم شود.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: تعطیلی دو هفته‌ای تهران بسیار مدت کمی است، ولی با توجه به ابتلاء بالای هموطنان و کنترل موارد مرگ و میر شرط لازم است؛ متأسفانه ما بیش از ۱۰ روز است که مرگ‌های بالای ۴۵۰ مورد را تجربه کردیم و با این میزان رعایت شیوه نامه‌ها و با این میزان محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، پیش بینی‌ها این است که فعلاً روند صعودی در ابتلاء و در بستری و در مرگ را خواهیم داشت.

حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که "چه اقداماتی برای کاهش شمار ابتلاها باید انجام بشود؟ "، گفت: ببینید هیچ اقدام منفرد و هیچ راه معجزه آسایی برای مقابله با کرونا وجود ندارد، اقدام‌های متعددی از بهداشت فردی، شستشوی دست و به خصوص ماسک زدن، کاهش ترددهای اجتماعی و اعمال محدودیت‌های وسیع با توجه به نقش اجتماعی ما باید انجام شود.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: حتی در مورد واکسن کرونا، فائوچی که اصلی‌ترین مقام مسئول در مقابله با کرونا در آمریکا است همین امروز اعلام کرد که به رغم کشف واکسن و امید به این‌که اکثر آمریکایی‌ها را بتوانند واکسینه بکنند اما تا چند سال این بیماری با ما خواهد بود و فقط ما امیدوار به واکسن نباشیم یعنی انجام اقدام‌های متعدد با مصونیت جمعی و فردی.

حریرچی همچنین در پاسخ به این پرسش که "اوضاع تهران چه می‌شود، ستاد استانی مقابله با کرونا تهران پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای این استان را به ستاد ملی مقابله با کرونا داده است، چقدر می‌شود امیدوار بود که فردا این تعطیلی دو هفته‌ای تصویب بشود و اصلاً این تعطیلی‌ها چقدر می‌تواند در جلوگیری از شیوع بیشتر زنجیره کرونا مؤثر باشد؟ " گفت: ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌ها که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا هستند و در خط مقدم حاضرند و اکثر آنها هم خودشان و هم معاون‌های آنها به این بیماری مبتلا شدند در یک نامه به وزیر بهداشت، درخواست کردند که تعطیلی‌ها در تمام کشور و نه در تهران انجام شود و قاعدتاً به مطالب این بزرگواران توجه خواهد شد.

وی با نگرانی و اظهار تأسف افزود: خیلی‌ها به دنبال تعطیلی دو هفته‌ای برای رفتن به سفر، گردش، پارک و ملاقات‌های خانوادگی هستند که من خواهش و تقاضا می‌کنم در صورت تصویب هرگونه تعطیلی، ما وظایف فردی خودمان را مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه را رعایت کنیم.

او ادامه داد: ببینید الان حدود ۳۰ درصد از موارد مرگ روزانه از کرونا است و آیا روزی ۴۵۰ کشته کافی نیست که رفتار خود را با ماسک زدن، مسافرت نرفتن و عدم حضور در دورهمی های خانوادگی تغییر بدهیم چرا که همین مهمانی‌های خانوادگی عامل حداقل ۳۰ درصد و در برخی استان‌ها عامل ۵۰ درصد موارد ابتلای جدید است.

وی تاکید کرد: بیایید همه با هم رعایت کنیم چرا که متأسفانه پاییز ما با این تعداد کشته روزانه از رنگ فوق قرمز به سیاهی گرایید ولی حداقل زمستان را به رنگ سفید تبدیل کنیم و در سیاهی این مرگ و میر غرق نشویم.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که "حال اگر مردم شیوه نامه‌ها را رعایت کردند و تعطیلی دو هفته‌ای هم صورت گرفت، چه اتفاقی خواهد افتاد و آمارها چقدر تغییر خواهد کرد؟ " گفت: اولاً باید بگویم که دو هفته مدت کاملاً ناکافی است ولی شرط لازم است برای اینکه ما بتوانیم موارد مرگ و میر را کاهش بدهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر اقدام‌های عاجل ما می‌تواند اثرات مقطعی داشته باشد و شرایط را کنترل و بازسازی نیروهای اجرایی، بهداشتی و درمانی را فراهم کند ولی فکر نکنیم که راه حل معجزه آسایی وجود دارد و با چند روز تعطیلی اقدام عجیبی رخ خواهد داد منتهی بسیار این اقدام کلیدی است

حریرچی در پایان تاکید کرد: وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه تاکید دارند و انشاالله که اقدام اساسی در این باره انجام شود.

کد خبر 455219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.