بهبود یافتگان کرونا دچار افسردگی می‌شوند؟ 

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد بهبود یافتگان کرونا ممکن است به بیماری‌های روانی مانند اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی مبتلا شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از سوالات در مورد بهبود یافتگان بیماری کرونا این است که آیا آن‌ها در معرض خطر ابتلاء به مشکلات روانی قرار می‌گیرند. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات مربوط به سلامت ۶۹ میلیون فرد را ارزیابی کردند. بیش از ۶۲ هزار نفر از شرکت کنندگان بین ماه ژانویه و جولای به بیماری کرونا مبتلا شدند و در طول مدت سه ماه پس از اعلام تست کرونای مثبت این افراد، از هر پنج نفر یک فرد به بیماری روانی مبتلا شد.

محققان با انجام بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که تقریباً ۲۰ درصد افراد در طول ۹۰ روز پس از تشخیص بیماری کرونا دچار اختلالات روانی شدند. علاوه بر این آن‌ها متوجه شدند که خطر ابتلاء به زوال عقل در بین بیماران کرونایی بالای ۶۵ سال بیشتر از دیگران است. اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی، رایج‌ترین مشکلاتی بود که بهبودیافتگان بیماری کرونا با آن‌ها مواجه شدند.

خطر ابتلاء به مشکلات ذکر شده در بین این افراد دو برابر بیشتر از دیگران بود. علاوه بر این افرادی که به دلیل آلوده شدن به ویروس کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شدند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های روانی قرار گرفتند. به گفته محققان احتمالاً عوامل استرس‌زای روانشناختی ناشی از همه گیری کرونا و اثرات جسمی بیماری باعث بروز این مشکلات شده است.

همچنین افرادی که قبلاً به یک بیماری روانی مبتلا بودند ۶۵ درصد بیشتر از دیگران به بیماری کرونا مبتلا شدند. به گفته پژوهشگران کسانی که دچار اختلالات روانی هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، چاقی و فشار خون بالا قرار می‌گیرند و در نتیجه خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی در این افراد افزایش پیدا می‌کند. اکنون بیش از صد سال از شیوع بیماری آنفلوآنزا در سراسر جهان می‌گذرد. محققان به این نتیجه رسیدند که برخی از بهبودیافتگان بیماری آنفلوآنزا از مشکلات روانی و عصبی رنج می‌برند.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علم پزشکی، هنوز هم با مشکلاتی از این قبیل مواجه هستیم. محققان معتقد هستند استفاده از ابزارهای جدید مانند سوابق پزشکی الکترونیکی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را برای درک و کنترل عواقب روانی بیماری‌های همه گیر فراهم کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا ارتباط بین بیماری کرونا و اختلالات روانی بهتر درک شود.

نتایج این مطالعه در مجله Lancet Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 455195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.