چه ورزش هایی برای بیماران دیابتی مناسب است؟

ورزش و فعالیت‌های بدنی یکی از مواردی است که با راه یافتن به زندگی بیماران دیابتی می‌تواند نقش مؤثری در کنترل بیماری این افراد ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیابت یکی از بیماری‌هایی است که همواره تهدیدی برای سلامت بشر بوده است. ۱۴ نوامبر به دلیل سالروز تولد فردریک بانتینگ (کاشف انسولین) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

با توجه به اهمیت ورزش کردن برای افراد دیابتی، در ادامه نکات مهمی در خصوص ورزش برای این افراد را می‌خوانید:

علی حلاجیان در گفت و گو با ایمنا و در ارتباط با دیابت، اظهار کرد: بیماری دیابت دو نوع یک و دو دارد که نوع یک وابسته به انسولین و نوع دو غیر وابسته به انسولین است. افراد دیابتی ابتدا باید نوع دیابت خود را زیر نظر پزشک غدد مشخص کنند و پس از آن حداکثر فشاری که این افراد می‌توانند از نظر فیزیولوژیکی به بدن خود وارد کنند، تعیین شود و پس از آن بر اساس پروتکل‌های تمرینی که توسط متخصص ورزش طراحی شده است، فعالیت کند.

چه ورزش‌هایی برای بیماران دیابت نوع یک مفید است؟

وی همچنین در رابطه با ورزش مخصوص برای افراد دارای دیابت نوع یک ادامه داد: اگر افراد دارای دیابت نوع یک هستند، باید با احتیاط فعالیت بدنی انجام دهند، به دلیل این که افت قند در افرادی که انسولین تزریق می‌کنند، بسیار شایع است. توصیه ما برای این افراد انجام تمرینات کششی و قدرتی در حالت ایستا و پویا مانند یوگا و پیلاتس است.

ارتباط استرس با دیابت

حلاجیان در ارتباط با استرس برای افراد دیابتی افزود: سطح قند انسان با استرس ارتباط نزدیکی دارد و زمانی که انسان تحت فشارهای عصبی قرار می‌گیرد، سطح قند خون در بدن افزایش پیدا می‌کند. همچنین ثابت شده است که تنها گیاهی که خداوند آفریده است و خاصیت شبه انسولینی دارد، دارچین است، اما این گیاه باید با احتیاط مصرف شود که افراد با افت قند شدید مواجه نشوند.

ورزش برای بیماران دیابت نوع دو

دبیر هیئت ورزش‌های همگانی در خصوص ورزش برای افرادی که دیابت نوع دو دارند، ادامه داد: فعالیت‌های هوازی با شدت ضربان قلب متوسط در قالب پیاده روی منظم برای افرادی که دیابت نوع دوم دارند، بهترین فعالیت بدنی است. نظم در تمرینات و انجام حداقل روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی بسیار مفید است. دومین نوع ورزش برای این افراد آب درمانی (هیدروتراپی) است که با شدت متوسط ورزش کنند. همچنین فعالیت‌های درجا زدن و طناب زنی بهترین فعالیت‌های هوازی برای انجام دادن در خانه است.

وی با اشاره به کرونا برای افراد دیابتی خاطرنشان کرد: افرادی که دیابت دارند مستعد مبتلا شدن به بیماری کرونا هستند و ورزش در این افراد می‌تواند باعث کاهش استرس، کاهش سطح قند خون، تقویت سیستم ایمنی و در نهایت ریسک ابتلاء به ویروس کرونا در آنها کاهش یابد.

حلاجیان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با ورزش وابستگی به تزریق انسولین را از بین برد؟ افزود: ورزش در این فرایند بی‌تاثیر نیست و ورزش می‌تواند در بهبود دیابت کمک کننده باشد.

بهترین ساعت برای ورزش کردن در روز

دبیر هیئت ورزش‌های همگانی در پاسخ به این سوال که چه زمانی از روز برای ورزش کردن این افراد مناسب است، ادامه داد: از نظر علم ورزش ثابت شده است که بهترین زمان فعالیت‌های بدنی به دلیل عملکرد بهتر دستگاه‌های درگیر بدن، در فصل گرم ۶ تا ۸ عصر و در فصل سرد ۴ تا ۶ عصر است، اما محدود نمی‌کنیم که زمان صبح و ورزش‌های گروهی انجام ندهند. توصیه می‌کنیم که زمان صبح قبل از ورزش سطح قند خون کنترل شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی در پایان تصریح کرد: بیشتر افراد دیابت نوع ۲ دارند. فعالیت‌های ورزشی منظم، کاهش استرس و رژیم‌های خاص غذایی برای کنترل و حتی جلوگیری از بیماری دیابت بسیار توصیه می‌شود.

کد خبر 455191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.