جای خالی استارتاپ‌های بومی در اجرای برنامه‌های شهری قزوین

عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: استارتاپ باید آنقدر قوی باشد که مجموعه شهرداری مجبور شود از آن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدیه‌سادات قافله‌باشی در یک گفت‌وگوی برخط در رابطه با وضعیت استارتاپ‌های قزوین اظهار کرد: توقع این بود که با توجه به مراکز رشد و نوآوری و جمعیت بزرگ دانشجویی شهر قزوین، مراکز رشد و استارتاپ‌های پویاتری داشته باشیم ولی اینطور نیست که شاید مراجعه دوستان به شورای شهر کمتر بوده یا با آنها کمتر برخورد داشتیم.

وی افزود: به واسطه شغلم در دانشگاه بین المللی امام خمینی با دانشگاه نسل سوم و مراکز رشد آشنایی دارم، خیلی از استارتاپ‌ها را از نزدیک دیده‌ام، مشکلات آن‌ها را می‌دانم و در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌ایم.

قافله‌باشی تصریح کرد: تاکنون اکثر استارتاپ‌هایی که به شورای شهر آمده‌اند بیشتر یک گروه دوستی بوده که فقط ایده داشتند و به معنای واقعی یک استارتاپ که انتهای آن کار و ثروت باشد، کمتر به شورای شهر مراجعه کرده است

عضو شورای شهر قزوین ادامه داد: شهرداری‌ها در مواردی مثل بحث ترافیک، محیط زیست و شهر هوشمند کمک می‌خواهند که شهرداری قزوین از آن مستثنا نیست. استارتاپ‌ها خود را در ایران مطرح کردند و قزوین را در این سیر فناوری پیش برده‌اند اما جای خالی شهروندان و جوانان بومی در این مسیر احساس می‌شود.

وی گفت: بعضی مواقع افراد به شورای شهر مراجعه می‌کنند و می‌گویند به ما اعتبار مالی بدهید تا روی ایده‌ای که داریم کار کنیم، اما تجربه نشان می‌دهد زمانی که از طریق یک گروه دوستی ایده‌ای شکل گرفته اگر سرمایه به آن‌ها داده شود برای اجرای طرح نمی‌توانند موفق باشند زیرا خود پول مشکلات خاص دیگری دارد. زمانی یک ایده موفق است که سرمایه اولیه را خود افراد گروه تهیه کنند.

عضو شورای شهر قزوین اضافه کرد: تیم مدیریتی شهر قزوین جوان است و بدین سبب با استارتاپ‌ها ادبیات مشترکی داریم، حرف‌های یکدیگر را می‌فهمیم و ریسک پذیر تر عمل می‌کنیم بنابراین قابلیت لازم برای حمایت از استارتاپ‌های قزوین وجود دارد.

قافله‌باشی با تاکید بر اهمیت استارتاپ‌ها برای شورای پنجم در اختصاص ردیف بودجه، اظهار کرد: در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ برای دو موضوع جدید با همفکری همکارانم در شورا و شهرداری بودجه مشخص کردیم. سال ۹۷ سه میلیارد تومان برای طرح جامع برندینگ و دو میلیارد تومان برای استارتاپ پیش‌بینی شد، سال ۹۸ دو و نیم میلیارد تومان برای طرح جامع برندیگ و ۱۰ میلیارد تومان برای استارتاپ پیش بینی کردیم و در سال ۹۹ فرایند عوض شد که مرکز نوآوری و خلاقیت را در مجموعه شهرداری راه‌اندازی کردیم، همه این موارد را در آن قرار دادیم و ۱۰ میلیارد هم برای این مرکز بودجه پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: سال ۹۸ جشنواره ایده را داشتیم که نخستین تجربه شورای پنجم بود. در این جشنواره گروه‌های مختلف آمدند و ایده‌های خود را مطرح کردند تا اینکه تیم برنده را به شهرداری قزوین معرفی کردیم ولی از هیچکدام نتیجه‌ای حاصل نشد.

عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد: در این فضا شورای شهر در واقع تسهیلگر است یعنی ایده در شورا مطرح می‌شود و اعضای شورا سازمان‌های مرتبط را کنار یکدیگر برای پرداختن به این ایده قرار می‌دهند. برخی توقع دارند مبلغی مصوب و از همان اول کار به آن‌ها پرداخت شود و دیگر پیگیری نکنیم که چه اتفاقی افتاده است اما طبیعی است که شهرداری چنین کاری را نمی‌کند زیرا دستگاه‌های نظارتی داریم که مرحله به مرحله این فرایند را ارزیابی می‌کنند.

قافله باشی خاطر نشان کرد: استارتاپ باید آنقدر قوی باشد که مجموعه شهرداری مجبور شود از آن استفاده کند؛ برای مثال قصد داشتیم اجازه فعالیت به تاکسی‌های اینترنتی را به قزوین ندهیم تا اقتصاد راننده تاکسی‌ها به خطر نیفتد اما در نهایت این شرکت‌ها به عنوان استارتاپ آنقدر خوب عمل کرده‌اند که اکنون برخی راننده تاکسی‌ها شیفت دوم برای آن کار می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی مدعی هستیم استفاده از پیمانکار و نخبگان شهر قزوین اولویت قرار دارد اما در عین حال ایده‌های دیگر شهرها را به قزوین وارد کنیم، هم اشکال مدیریت شهری می‌شود هم اشکال استارتاپی که نتوانسته نیاز شهر را برطرف کند یا مبتنی بر نیاز آن برنامه را نریخته تا اینکه شورای شهر مجبور به تأمین نیاز خود از خارج از استان می‌شود.

کد خبر 455133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.