واکسن ایرانی کرونا مراحل ساخت را طی می‌کند

معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر چند ما دانش ساخت واکسن کرونا را به دست آوردیم اما ایجاد زیرساخت های آن هم مهم است که امیدواریم هرچه سریع تر به آن دست پیدا کنیم.

به گزارش ایمنا، دکتر رضا ملک‌زاده گفت: ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان طولانی نیاز است تا واکسن کرونا ایرانی تولید و وارد بازار شود، گفت: برای فعالیت های تحقیقاتی نمی توان زمان دقیق اعلام کرد اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود، به عبارتی باید تلاش بیشتری کنیم تا مراحل ساخت این واکسن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

ملک زاده در پاسخ به این سوال که چرا ساخت واکسن کرونا در ایران قدری با کندی همراه است، گفت: ما برخی از زیرساخت های لازم را در اختیار نداریم و در تلاش برای ایجاد آنها در کشور هستیم.

وی ادامه داد: هر چند ما دانش ساخت واکسن کرونا را به دست آوردیم اما ایجاد زیرساخت های آن هم مهم است که امیدواریم هرچه سریع تر به آن دست پیدا کنیم.

معاون وزیر بهداشت به ساخت واکسن کرونا توسط یک شرکت آمریکایی اشاره کرد و گفت: اگر این واکسن مورد تایید نهایی قرار گیرد، انسان بر بیماری کووید - ۱۹ می تواند غلبه پیدا کند.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا تصور می شد که واکسن ۵۰ درصد ایمنی ایجاد کند ولی ساخت واکسن شرکت دارویی آمریکایی نشان داد که این محصول بیش از ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کند. و این ادعای شرکت آمریکایی مبنی بر مطالعه انجام شده مورد تایید قرار گرفت.  

ملک زاده با اشاره به اینکه این واکسن از تکنولوژی بسیار بالا و پیشرفته برخوردار است، گفت: این واکسن روی تعداد محدودی آزمایش شده و نیاز به آزمایشات بیشتری دارد تا اطمینان حاصل شود که بی ضرر بوده و کارایی لازم را دارد.

وی گفت: این واکسن قسمتی از DNA کووید – ۱۹ را به بدن انسان وارد می کند و بدن  شروع به تولید آنتی بادی  علیه این ویروس می کند و در نتیجه در مقابل بیماری مصون می شود.  

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از ساخت واکسن کرونا، تولید آن چالش بزرگی است که باید از پیش پا برداشته شود، تا مردم بیشتری از این محصول استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر همه ساکنان زمین منتظر واکسن کرونا هستند و تولید آن در حدی که همه از آن استفاده کنند، کار بزرگی است به نظر می رسد که حتی یک کشور قادر به انجام آن نیست.

ملک زاده افزود: معمولا در این مواقع همکاری بین المللی شکل می گیرد و کشورهایی مانند هند، برزیل، چین و حتی ایران هم این امکان را دارند که وارد این طرح شوند تا واکسن را برای کشور خودشان تولید کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 455113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    عجب ! ! ! !