کاربرد ساختارهای محله‌ای در شهر چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: در گذشته مسائل یک محله در مساجد و به وسیله ریش سفیدان حل و فصل می‌شد اما با گذشت زمان این نقش به تدریج کمرنگ شد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اینکه شهرها نسبت به گذشته توسعه پیدا کرده‌اند و باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مناطق شهری انجام شود تا ساکنان برای رفع نیازهای خود سفرهای روزانه بین منطقه‌ای نداشته باشند و نیازهایشان را در محل و منطقه سکونت خود مرتفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت این موارد در مرزبندی محلات موجب کاهش هزینه سفر و کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا در شهرها می‌شود، به علاوه هر منطقه و محله شهری نیز خصوصیت فرهنگی متفاوتی دارد، در نتیجه ترکیب فرهنگی میان آنها ممکن است موجب تشویش اجتماعی شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: تشکیل شوراهای محلی در محلات شهر اهمیت زیادی دارد و اعضای این شورا باید در بخش‌های مختلف عمرانی، معماری و شهرسازی تخصص و تجربه داشته باشند.

مؤمنی تصریح کرد: چنانچه ساختارهای محلی به درستی طراحی و برنامه ریزی شود، چنانچه مشکلی برای یکی از ساکنان محله به وجود بیاید، وی بدون مراجعه به مناطق دیگر شهر یا سازمان‌های بالادستی مشکل خود را رفع می‌کند که این خود موجب جلوگیری از اتلاف وقت ساکنان محله، مسئولان نهادهای شهری و سایر سازمان‌ها می‌شود و بسیاری از این مشکلات در سطح محلات شهر مرتفع خواهد شد.

وی افزود: بهتر است نماینده‌ای از بین اعضای شورای محلی برای ارتباط با شورای شهر انتخاب شود تا نیازهای محله را به صورت کاملاً کارشناسانه به شورای شهر، جهت برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر انتقال دهد.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: تقویت ساختارهای اجتماعی، عملیاتی شدن طرح‌ها، بودجه بندی دقیق‌تر، برنامه‌ریزی بهتر مدیران در سطح کلان از دیگر فواید تشکیل شورا محله در سطح محلات شهرها است.

مؤمنی با اشاره به نقش کلیدی مساجد در حل مسائل محلات، گفت: در گذشته مسائل یک محله در مساجد و به وسیله ریش سفیدان حل و فصل می‌شد اما با گذشت زمان این نقش به تدریج کمرنگ شد.

وی ادامه داد: از نظر من مکان برگزاری جلسات در سطح محلات شهر هنوز هم می‌تواند در مساجد باشد البته که با گذشت زمان و پیچیدگی مسائل شهری، ریش سفیدان گذشته محلات جای خود را به افرادی با تخصص‌های مختلف داده‌اند که در همان محلات ساکن هستند.

کد خبر 455056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.