کاهش ۷۵ درصدی بارش در سرشاخه زاینده رود

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش ها در پاییز و زمستان ۹۹ نرمال و کمتر از نرمال است، گفت: کوهرنگ (سرشاخه اصلی زاینده رود) نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۷۵ درصد کاهش بارندگی دارد.

مهران چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بارش‌های پاییزی امسال در استان در دو ماه آبان و آذر نرمال و کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود و برپایه الگوهای هواشناسی زمستان پیش رو بارش‌ها نرمال خواهد بود و حتی شاید تا پایان ماه بهمن کمتر از نرمال باشد.

وی ادامه داد: این پیش بینی برای منطقه کوهرنگ و سرشاخه‌های زاینده رود نیز صدق می‌کند زیرا وضعیت جوی این ناحیه نیز متأثر از استان است و اگر سیستم بارشی وارد چهارمحال و بختیاری شود بیشترین میزان بارش را در کوهرنگ خواهد داشت؛ از این رو بارندگی‌های پاییز امسال در کوهرنگ نیز کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میانگین بارش در کوهرنگ از ابتدای سال زراعی (مهرماه) تاکنون ۳۴ میلی متر بوده است، افزود: این مقدار بارش نسبت به سال زراعی گذشته ۴۲ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بارش‌های مؤثری تا سه روز گذشته در سطح استان رخ نداده بود، افزود: این بارندگی‌ها نیز بیشتر در مناطق جنوبی استان بود و میزان بارش‌ها در ۲۴ ساعت گذشته در شهرکرد با میانگین ۲ میلی متر، بروجن ۹ میلی متر، کوهرنگ ۲۰ میلی متر، لردگان ۲۹ میلی متر، سامان ۱.۵ میلی متر، بلداجی ۱۶ میلی متر، فرخ شهر ۲.۶ میلی متر، اورگان ۱۹.۶ میلی متر، مال خلیفه ۲۳.۶ فارسان پنج میلی متر، اردل ۱۷ میلی متر، بن ۲ میلی متر گزارش شده است.

کاهش ۶۵ درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌های استان نسبت به دوره مشابه سال زراعی گذشته تا امروز ۱۹ درصد کاهش داشته است، گفت: میزان بارش از ابتدای مهر تاکنون نسبت به بلند مدت "۴۰ ساله" ۶۵ درصد کاهش یافته است.

چراغپور خاطرنشان کرد: شهرکرد از ابتدای سال زراعی تاکنون ۳.۵ میلی متر بارندگی داشته است این تغییرات نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۸۳ درصد کاهش یافته است؛ از این رو امسال به لحاظ بارشی خوب نیست و با کاهش بارش نسبت به میانگین و کمتر از نرمال مواجه خواهیم شد.

وی یادآور شد: استان چهارمحال و بختیاری از نظر تغییرات اقلیمی و کمبود بارش سال گذشته در ردیف استان‌های اول کشور بوده است.

بارش‌های شارپی تأثیری بر منابع آب زیرزمینی ندارد

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری درباره احتمال تداوم بارندگی در هفته‌های پیش رو، گفت: سامانه بارشی امروز و فردا در سطح استان فعال است اما روزهای شنبه و یکشنبه سیستم فعال در استان نخواهیم داشت با این حال از اواخر وقت یکشنبه سامانه بارشی جدید وارد استان می‌شود که مناطق جنوبی استان را دربرمی گیرد.

چراغپور افزود: این سامانه بارشی روز دوشنبه کوهرنگ و اردل را درگیر خواهد کرد و سه شنبه بارش پراکنده در شمال غرب استان و منطقه کوهرنگ پیش بینی می‌شود؛ پس از آن هم سامانه‌های ناپایدار بارشی خواهیم داشت اما به نظر می‌رسد امواج فعالی نیستند که میانگین بارش‌ها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور در گیر خشکسالی است و الگوی بارش‌ها (شارپی) ناگهانی و به مقدار زیاد رخ می‌دهد آب از استان خارج می‌شود در حالی که اگر الگوی بارشی با مدت و مقدار بیشتر باشد به نفع منابع آب زیر زمینی است اما این بارش‌ها باعث نمی‌شود که بارش‌ها از نرمال بالاتر رود.

کد خبر 455043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.