بهسازی ۹ درصد از بافت فرسوده شهر قدس

شهردار شهر قدس با اشاره به اینکه مدیریت شهری نگاه ویژه ای به نوسازی بافت‌های فرسوده داشته است گفت: ۹ درصد از بافت فرسوده شهر قدس تا کنون بهسازی شده است.

به گزارش ایمنا، مسعود مختاری اظهار کرد: مدیریت شهری از دور پنجم شورای اسلامی شهر نگاه ویژه ای به به نوسازی بافت‌های فرسوده داشته و موفقیت‌های قابل توجهی حاصل شده است.

مختاری افزود: پس از مطالعه، بررسی و شناخت بافت‌های فرسوده شهر، لزوم بازسازی و نوسازی آن به شدت احساس می‌شد زیرا بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در شهرها از مسائل بحرانی توسعه پایدار شهری بوده و نوسازی آنها برای دست‌یابی به جوامع پایدار مورد تاکید است.

وی گفت: یکی از موضوعات قابل توجه در راستای شناخت شهر و نحوه شکل‌گیری آن، مطالعه بافت قدیمی شهر است زیرا برای هرگونه حرکت عمرانی نخستین گام شناختن بافت قدیم شهر است که این مهم نیز در مجموعه مدیریت شهری توسط کارشناسان و متخصصین مطالعات صورت گرفت که ۳۶۰ هکتار از اراضی و املاک شهر قدس به عنوان بافت فرسوده شناسایی شد و در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و به شهرداری ابلاغ شده است.

شهردار قدس به اقدامات شهرداری برای ترغیب مالکان به نوسازی بافت‌های ناکارآمد، اشاره داشت و تصریح کرد: برای بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده مشوق‌ها و تسهیلاتی از سوی دولت و قوانین و مقررات وضع شده از طرف شهرداری که شامل اهدا تراکم مازاد کاهش عوارض پروانه ساخت تا ۸۰ درصد در بعضی از نقاط است تا با این روش به ساماندهی بافت‌های فرسوده کمک شایانی شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات حمایتی و شناسایی این محدوده در دوره مدیریت شهری تا به امروز ۶۰۰ مورد پروانه نوسازی و به سازی موفق شده‌ایم به سرانجام برسانیم و ۳۲۴ هزار متر مربع بافت فرسوده با اهدا هرم های تشویقی و صدور پروانه ساخت نوسازی کنیم که در مجموع ۹ درصد از بافت فرسوده شهر قدس در این چند سال بهسازی شده است.

شهردار قدس نداشتن اسناد مالکیت را مشکل عمده در محدوده بافت فرسوده برشمرد و خاطر نشان کرد: از آنجایی که که بیشتر بافت‌های ناکارآمد فاقد اسناد مالکیت می‌باشند و امکان دریافت وام نوسازی و به سازی بانک مسکن را ندارند و مسلماً از این اهرم تشویقی که دولت برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته محروم خواهند شد اما برنامه‌هایی برای ایجاد دفاتر تسهیل گری داریم.

وی ادامه داد: ما در آینده نزدیک دفاتر تسهیل گری را در دو منطقه شهر قدس احداث خواهیم کرد و کار این دفاتر تسهیل در روند شناسایی و صدور پروانه برای املاک واقع در بافت فرسوده می‌باشد امیدواریم با ایجاد این دفاتر که از جمله طرح‌های موفق در کلانشهرها می‌باشد بتوانیم روند نوسازی و به سازی بافت‌های فرسوده را تسهیل کنیم تا این لکه عظیم از روح و کالبد شهر خارج شود.

مختاری با بیان اینکه امروزه ضرورت مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی شهرها بر کسی پوشیده نیست، می‌گوید: اداره شهرها به نحو مطلوب در بسیاری از موارد از توان دولت خارج است، بنابراین موفقیت در این امر در جلب مشارکت مردم و نهادهای محلی است و تنها جلب اعتماد عمومی و تشویق مردم در مراحل مختلف باعث می‌شود که مدیریت‌ها تا حدود زیادی در تدوین اهداف و قابلیت‌های اجرایی با موفقیت همگام باشد و در نهایت بتواند با تکیه بر داده‌های موثق و با اتکا به پشتوانه مردم موفقیت خود را تضمین کند.

وی افزود: از شهروندان درخواست می‌کنم مجموعه مدیریت شهری را در این مسیر یاری رسانند و با مراجعه به شهرداری مناطق و سازمان باز آفرینی شهری شهرداری قدس ضمن تشکیل پرونده و استفاده از مزایای واقع شدن در بافت فرسوده نسبت به نوسازی املاک خود اقدام کنند تا در پروسه زمانی مشخص و برنامه ریزی شده شاهد بازسازی این بافت‌ها باشیم و همچنان سیاست گذاری و پیگیری بافت فرسوده در برنامه‌های مدیریت شهری است.

منبع: مهر

کد خبر 455015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.