ایران_بوسنی/ رقیب اروپایی و البته تکراری تیم ملی! + آمار و ارقام و فیلم

ایران و بوسنی امروز (پنجشنبه) برای هشتمین بار در طول تاریخ در دیداری دوستانه به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتبال کشورمان امشب _پنجشنبه ۲۲ آبان ماه_ از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی بوسنی و هرزگوین خواهد رفت. این دیدار در ورزشگاه فرهاتوویچ سارایوو برگزار خواهد شد و قضاوت آن را میلووان میلاتسیچ از مونته‌نگرو بر عهده دارد. اگر چه این دو تیم در یک قاره حضور ندارند، اما دیدار امشب هشتمین تقابل این دو با یکدیگر است.

لیست نگران کننده اسکو!

تیم ملی فوتبال کشورمان که این روزها زیر نظر دراگان اسکوچیچ خود را برای مسابقات باقیمانده از انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌کند، حالا در دومین اردوی تدارکاتی به پایتخت بوسنی سفر کرده تا علاوه بر تمرین‌های گروهی، مقابل تیم ملی این کشور محک جدی بخورد. این دومین بازی است که اسکوچیچ روی نیمکت ایران خواهد نشست و تیم ملی تقریباً ماه پیش توانست با هدایت او ازبکستان را در خاک این کشور با نتیجه دو بر یک شکست دهد.

حالا اما تیم ملی با لیستی متفاوت به اردوی بوسنی رفته است که البته جای خالی تعدادی از بازیکنان‌ها، آرام آرام نگرانی و حرف و حدیث‌ها پیرامون لیست تیم ملی به وجود آورده است. خط خوردن علیرضا جهانبخش به بهانه نیمکت‌نشین بودن از یک سو و از سوی دیگر دعوت نکردن سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند به در خواست خودشان آن هم در شرایطی که تنها چند ماه بیشتر تا شروع دوباره انتخابی جام جهانی باقی نمانده، از نکاتی است که صدای بسیاری از اهالی فوتبال را بلند کرده است.

همچنین این سرمربی کروات در اقدامی عجیب تصمیم گرفت تا برای پست دفاع راست، رامین رضائیان که در الدحیل قطر توپ می‌زند و وریا غفوری که آمادگی فوق‌العاده‌ای دارد را نادیده گرفته و در عین ناباوری مهدی شیری، مدافع راست پرسپولیس را دعوت کند که در بسیاری از مواقع حتی در ترکیب ابتدایی یحیی گل محمدی نیز قرار نمی‌گیرد و همین امر نقد بسیاری را در پی داشت. اسکوچیچ همچنین تصمیم گرفته روی نام مسعود شجاعی و اشکان دژاگه که عضو ثابت اردوهای سال‌های اخیر تیم ملی بودند خط قرمز بکشد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا لیست‌های غیرقابل پیش‌بینی این سرمربی تنها برای آزمودن بازیکنان مختلف است یا او می‌خواهد برای دیدارهای رسمی نیز همه را انگشت به دهان کند؟

هشتمین تقابل ایران و بوسنی

بوسنی و هرزگوین کشوری کوچک در جنوب شرقی اروپاست که در سال ۱۹۹۵ رسماً از یوگسلاوی استقلال پیدا کرده و سارایوو را به پایتختی برگزید. همین موضوع باعث شد تا آن‌ها در فوتبال پیرو سبک قدرتمند یوگسلاوی باشند و بر تکنیک فردی در کنار فوتبال قدرتی و ارسال‌های بلند از جناحین تکیه کنند. چیزی که با رفت و آمد فراوان مربیان مختلف از این منطقه از جهان به ایران، به فوتبال ما نیز رسیده و باعث شد تا سبک بازی تیم ملی ایران شباهت زیادی به بوسنی و همسایگان آن داشته باشد.

همین موضوع باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد تقابل‌های فراوانی میان این دو تیم آسیایی و اروپایی باشیم. در حالی که تنها ۲۵ سال از استقلال این کشور مسلمان می‌گذرد، اما ایران و بوسنی هشت بار رو در روی هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۴ برد برای ایران، ۲ پیروزی برای بوسنی و یک تساوی بوده است. اولین دیدار دو تیم به شهریور ۱۳۷۱ باز می‌گردد در همان روزهای ابتدایی جدایی بوسنی از یوگسلاوی، این تیم به تهران آمد و توانست با نتیجه سه بر یک از سد ملی‌پوشان ایران بگذرد.

پس از آن بوسنی در ۴ دیدار از پنج مسابقه بعدی محکوم به شکست شد و حتی در سال ۱۳۸۵ در سارایوو ۵ بر ۲ نتیجه را مقابل تیم ملی کشورمان واگذار کرد. بهترین گلزنان این نبرد همیشگی آسیایی_اروپایی علی دایی و ادین ژکو، فوق ستاره رم و تیم ملی بوسنی هستند که هر کدام موفق به زدن ۳ گل در دیدارهای رو در رو شده‌اند. با این حال مهم‌ترین تقابل دو تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باز می‌گردد که بوسنی سه بر یک ایران را مغلوب کرد.

مصاف در جام جهانی با طعم حسرت

شاید به یادماندنی‌ترین و البته تک دیدار رسمی ایران و بوسنی مربوط به تقابل دو تیم در گروه F جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باشد. جایی که ایران، آرژانتین، نیجریه و بوسنی با هم همگروه شده بودند و در روز آخر و سرنوشت‌ساز بازی‌ها باید رو در روی هم صف‌آرایی می‌کردند. ایران پس از متوقف کردن نیجریه و شکست لحظه آخری مقابل آرژانتین پرستاره، با تنها آماری بی‌نظیر یک گل خورده در ۱۸۰ دقیقه به دیدار با بوسنی آمد و امیدوار بود تا با پیروزی و شکست احتمالی نیجریه برابر آلبی سالسته، مجوز حضور در دور حذفی جام جهانی را به دست آورد.

آن سوی میدان بوسنی که نخستین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کرد، پس از شکست برابر آرژانتین و باخت بحث‌برانگیز مقابل نیجریه حذفش از جام قطعی شده بود و تنها با انگیزه اثبات توانمندی‌ها پا به میدان بازی گذاشت. در این مسابقه که در شهر سالوادور برزیل برگزار می‌شد، ایران بازی را تهاجمی آغاز کرد اما این بوسنی بود که خیلی زود روی ضد حمله و شوت زمینی ادین ژکو از راه دور به گل رسید.

دقایقی بعد ایران این فرصت را داشت تا بازی را به تساوی بکشاند ولی توپ شجاعی به تیرک افقی دروازه خورد و با وجود مغلوب کردن دروازه‌بان بوسنی، به گل تبدیل نشد. نیمه دوم ایران با تمام قوا جلوتر آمد با این حال اشتباه سید جلال حسینی دومین گل را به بوسنی تقدیم کرد. بعد از این گل، ایران که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت فشار حملاتش را دوچندان کرد.

بالاخره در دقیقه ۸۱، سانتر تماشایی پولادی روی کرنر برگشتی و پاس دقیق جواد نکونام با بغل پا قوچان‌نژاد وارد دروازه شد تا تنها گل ایران در جام جهانی برزیل به ثمر برسد و اختلاف را به حداقل برساند. این اختلاف تک گله چند ثانیه‌ای بیشتر دوام نداشت و بوسنی روی غفلت مدافعین ایران و خروج اشتباه حقیقی تیر خلاص را به دروازه ایران شلیک کرد تا شکست سه بر یک، حکم حذف شاگردان کی‌روش از جام جهانی را امضا کند. گفتنی است کریم انصاری‌فرد و احسان حاج صفی تنها بازماندگان آن نسل در بازی امشب هستند.

فیلم دیدار ایران و بوسنی در جام جهانی را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

ستارگان بوسنی در چه باشگاه‌هایی بازی می‌کنند؟

با اینکه اغلب بازیکنان تیم ملی بوسنی در باشگاه‌های این کشور توپ می‌زنند اما چند تن از آن‌ها پیراهن تیم‌های بزرگ اروپایی را بر تن می‌کنند. شاید شناخته شده‌ترین ستاره بوسنیایی ادین ژکو باشد که به دلیل ابتلای کرونا نمی‌تواند تیم کشورش در بازی برابر ایران همراهی کند اما ستارگان دیگری تیم ملی بوسنی را همراهی می‌کنند.

کولاسیناچ مدافع آرسنال، میرالم پیانیچ هافبک بارسلونا، آمر گوجاک هافبک تورینو، سیمروت هافبک استاندار لیژ و آجدین هاسیچ هافبک بشیکتاش از این ستارگان هستند. در خط حمله نیز ارمدین دمیروویچ در فرایبورگ و اسمال پروالیک در یوپن بلژیک توپ می‌زند.

کد خبر 454968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.