نقش سیستم‌های روشنایی هوشمند در بهبودی کرونا

تحقیقات حاکی است که استفاده از لامپ‌های ال ای دی در سیستم‌های روشنایی شهری می‌تواند کاهش بودجه برای اتحادیه اروپا را در پی داشته باشد، منجر به پایین آمدن چشمگیر سطح انتشار دی‌اکسید کربن شود و در نهایت جهانی متصل‌تر از قبل ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بکارگیری تکنولوژی‌های روشنایی هوشمند باید در رأس طرح‌های مربوط به بهبودی و پایداری آینده توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. پیش‌بینی شده که کشورهای اروپایی برای بهبود اقتصادی و اثرات اجتماعی ناشی از انتشار ویروس کرونا باید بودجه‌ای بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو در نظر بگیرند. رئیس کمیسیون اروپا از اعضای خود خواسته است که طرح‌های پیشنهادی اولیه را، مبتنی بر معاملات سبز اروپایی و مفهوم پایداری رقابتی از پانزدهم اکتبر سال جاری تا آوریل ۲۰۲۱ بپذیرند. اما این نگرانی وجود دارد که نیاز به صرف هزینه هنگفت در این زمینه، امکان اتخاذ طرح‌هایی مخالف اهداف مربوط به تغییرات اقلیمی را فراهم آورد.

بهره‌گیری از سیستم‌های روشنایی هوشمند یکی از بهترین استراتژی‌ها برای به حداقل رساندن تغییرات آب و هوایی بشمار می‌رود که نه تنها برای امور روزانه ضروری است، بلکه با توسعه روشنایی‌ها از طریق تکنولوژی‌های هوشمندتر، جهانی متصل‌تر از قبل پیش روی بشر امروزی خواهد بود.

کمیسیون اروپایی بر هفت اصل برای رهایی از کرونا و ایجاد جهانی پایدار اشاره کرده است که ترویج استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند در رأس آن‌ها قرار دارد. در واقع، هر چه تعداد ساختمان‌های مجهز به روشنایی متصل یا هوشمند بیشتر باشد، دستیابی به مزایای دیجیتالی کردن محیط با سرعت بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود. شرکت تکنولوژی Signify ، واقع در انگلستان، پیشرو در استفاده از سیستم‌های روشنایی خیابانی هوشمند است که این نوع تکنولوژی از طریق ایجاد زیرساخت‌های اینترنت اشیا برای ارائه خدمات عمومی، آینده پایدار را برای مناطق شهری تضمین می‌کند.

سیستم روشنایی خیابان متصل شرکت Signify از ویژگی‌های منحصر بفرد زیادی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت کنترل از راه دور و نظارت بر چراغ‌های انفرادی از طریق یک نرم‌افزار آنلاین مرکزی اشاره کرد. معمولاً این نوع سیستم‌های روشنایی ویژگی‌های ممتاز دیگری نظیر اینترنت پرسرعت، دوربین‌های امنیتی، میکروفون‌ها و سنسورهایی دارد که به کشف جرایم و دلیل تصادفات کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این سیستم‌های هوشمند فوق در واکنش به صدای پای انسان‌ها یا تردد خودروها، نور خود را افزایش می‌دهد که همین امر تضمین امنیت ساکنان منطقه را در پی دارد. مهم‌تر از همه اینکه مقامات رسمی می‌توانند با نصب سیستم‌های هوشمند روشنایی شهری و افزایش امنیت مناطق، امکان فعالیت بیشتر مراکز کاری و فروشگاه‌ها را فراهم کرده و از این طریق رونق اقتصادی را برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورند.

بدیهی است که حفظ امنیت و آرامش کارمندان و کارکنان یک مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ استفاده از سنسورهای متصل به سیستم‌های هوشمند به مسئولان کمک می‌کند بر محیط کاری خود نظارت کامل داشته باشند و تامین رفاه کارکنان خود را به حداکثر برسانند. کیفیت روشنایی در منازل نیز امری بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند باعث گرمی محیط اطراف و بهبود روحیه ساکنان شود. با این حال مهم‌تر از تمام مزایایی که تا کنون گفته شد روشنایی هوشمند می‌تواند جهانی سبزتر و پاک‌تر ایجاد کرده و کشورهای اروپایی را به هدف صفر انتشار کربن و کاهش بودجه‌های مصرفی در بخش روشنایی‌های شهری نزدیک‌تر کند.

کارکنان شرکت تکنولوژی Signify تخمین زده‌اند که اگر کشورهای اروپایی لامپ‌های ال ای دی را جایگزین سیستم‌های روشنایی امروزی کنند خواهند توانست در هر سال مبلغی حدود ۴۰ میلیارد یورو ذخیره کنند و شاهد کاهش انتشار کربن به میزان ۱۰۰ میلیون تن در سال باشند. به عنوان مثال در شهر گوادالاخارا، واقع در کشور اسپانیا، مقامات محلی از لامپ‌های ال ای دی در سیستم‌های روشنایی شهری بهره گرفته‌اند که این اقدام افزایش ۶۹ درصدی ذخیره انرژی و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن معادل کارکرد ۱۰۰ هزار درخت سبز را در پی داشته است. بدیهی است که تمام مزایای فوق در بهبود وضعیت اقتصادی پساکرونا نقش مهمی ایفا می‌کند و جهان را در مسیر پایداری به سمت جلو پیش می‌برد.

کد خبر 454781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.