آزمایش واکسن چینی کرونا در برزیل متوقف شد/ تولید گیره رباتیک با الهام از خرطوم فیل

آزمایش بالینی واکسن بالقوه کووید ۱۹ چین در برزیل متوقف شده و دلیل این امر یک مورد گزارش وجود عوارض جانبی شدید ناشی از تزریق واکسن بوده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشف ابرسیاره‌ای با رادیو تلسکوپ برای اولین بار، مجوز گرفتن یک آنتی بادی جدید در آمریکا برای درمان کرونا، تولید گیره رباتیک با الهام از خرطوم فیل و متوقف شدن آزمایش واکسن چینی کرونا در برزیل را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

کشف ابرسیاره ای با رادیو تلسکوپ برای اولین بار

این ابر سیاره در فاصله ۲۱۲ سال نوری از زمین قرار دارد و در صورت فلکی هرکول واقع است. می‌توان با بررسی دقیق‌تر این ابر سیاره، اطلاعاتی از امکان وجود حیات در سایر سیاره‌ها به دست آورد. ابر سیاره‌ها از جوی مشابه با سیاره‌های غول پیکر منظومه شمسی برخوردارند و از نظر سایر خصوصیات وضعیتی مابین سیاره‌ها و ستاره‌ها دارند؛ البته جرم این سیاره‌ها معمولاً تا ۸۰ برابر بیشتر از سیاره مشتری است.

ابر سیاره‌ها معمولاً گرمای زیادی را از خود ساطع می‌کنند و از همین رو می‌توان آن‌ها را با استفاده از دستگاه‌های تشعشع سنج مادون قرمز شناسایی کرد. یک روش دیگر شناسایی این ابر سیاره‌ها بهره گرفتن از میدان مغناطیسی قدرتمند آن‌هاست که باعث ساطع شدن امواج رادیویی شده و این امواج با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی قابل شناسایی هستند. شناسایی اولیه این ابر سیاره در هلند صورت گرفت و در نهایت وجود آن با استفاده از تلسکوپ مستقر در هاوایی تأیید شد.

درمان کرونا با آنتی بادی در آمریکا مجوز گرفت

با توجه به وخامت شرایط بسیاری از مبتلایان به کرونا در آمریکا، اداره غذا و داروی این کشور با استفاده از یک روش درمانی مبتنی بر کاربرد آنتی‌بادی برای کاهش اثرات مهلک این بیماری موافقت کرده است. پیش از این و در ماه اکتبر مواردی از درمان کرونا با استفاده از آنتی‌بادی در آمریکا انجام شده بود و حتی این روش در مورد دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

این شیوه با روش آنتی‌بادی درمانی که بر روی دونالد ترامپ انجام شد تفاوت‌هایی دارد و مبتنی بر استفاده از یک آنتی‌بادی دیگر به نام bamlanivimab است که اولین بار توسط شرکت دارویی Eli Lilly شناسایی شد و مورد استفاده قرار گرفت. آنتی‌بادی رگنرون در واقع یک پروتئین ساخته شده در آزمایشگاه بوده که قادر به تقلید از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آنتی ژن‌های خطرناک و از جمله ویروس‌ها است.

در مقابل Bamlanivimab یک آنتی بادی چند سلولی است که به طور خاص برای بلوکه کردن ویروس کرونا، ویروس‌های مشابه و جلوگیری از ورود آن به بدن طراحی شده است، مقامات بهداشتی آمریکا امیدوار هستند بتوانند از این شیوه برای کاهش تلفات ویروس مرگبار کرونا در آمریکا استفاده کنند.

تولید گیره رباتیک با الهام از خرطوم فیل

محققان استرالیایی با الهام از خرطوم فیل گیره‌ای رباتیک تولید کرده‌اند که علی رغم ابعاد کوچک می‌تواند سنگین‌ترین اشیا را به راحتی از زمین بلند کند. برخی حیوانات از توانایی منحصر به فردی برای بلند کردن اشیای بسیار سنگین و بزرگ‌تر از وزن خود برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مورچه، اختاپوس و آفتاب پرست اشاره کرد. خرطوم فیل نیز ساختار ویژه دارد که به همین منظور قابل استفاده است.

ربات خرطومی از انعطاف و قابلیت تا شدن منحصر به فردی برخوردار بوده و با دربرگرفتن اشیای مختلف آن‌ها را تا محل مدنظر حمل می‌کند. ربات یاد شده که به شکل یک گیره طراحی شده، می‌تواند با دقت به شیء مورد نظر بچسبد و با ثبات کافی آن را در مسافتی قابل توجه حمل کند. ین ربات از قدرت، توان لمس بالا و حساسیت منحصر بفرد برخوردار است.

خرطوم فیل دارای حدود ۴۰ هزار عضله است و این ربات اگر چه همان تعداد عضله ندارد، اما برای تولید آن از الیاف نرم و سیستم‌های هیدرولیک مینیاتوری استفاده شده که در برگرفتن اشیا در ابعاد و وزن‌های مختلف را تسهیل می‌کند. ربات جدید به اندازه کافی باهوش است و برای بلند کردن اشیایی دارای دسته و گیره از همان بخش استفاده کند.

حسگرهای این ربات ۱۵ برابر بیشتر از ربات‌های عادی حساس هستند و بر همین مبنا محل مناسب برای گرفتن و بلند کردن اشیا را انتخاب می‌کنند تا از آسیب رسیدن به آن‌ها خودداری شود. ربات خرطومی که تنها ۸.۲ گرم وزن دارد می‌تواند اشیایی را بلند کند که حداکثر ۱.۸ کیلوگرم و در مجموع ۲۲۰ برابر خود آن وزن داشته باشند. انتظار می‌رود مدل تجاری این ربات ظرف ۱۲ تا ۱۶ ماه آینده عرضه شود.

آزمایش واکسن چینی کرونا در برزیل متوقف شد

آزمایش بالینی واکسن بالقوه کووید ۱۹ چین در برزیل متوقف شده و دلیل این امر یک مورد گزارش وجود عوارض جانبی شدید ناشی از تزریق واکسن بوده است. این واکسن در شرکت «سینوواک بیوتک» توسعه یافته و «کروناوک» نام دارد. طبق گزارش‌های موجود مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن در ۲۹ اکتبر در برزیل متوقف شده است. البته سازمان بهداشت برزیل هیچ توضیح دیگری در این باره ارائه نکرده است. در بیانیه سازمان بهداشت برزیل اشاره شده است آزمایش بالینی واکسن بالقوه چینی با توجه به قوانین متوقف شده است تا ادامه آن در این کشور بررسی شود. انستیتو Butantan در سائوپولو برای تولید این واکسن در برزیل باسینوواک همکاری می‌کند. این شرکت در بیانیه‌ای از توقف آزمایش بالینی اظهار تعجب و اشاره کرد مشغول بررسی جزئیات است.

دیماس کوواس، مدیر این انستیتو اعلام کرد که یک شرکت کننده در آزمایش بالینی فوت کرده، اما مرگ وی به واکسن بالقوه چینی ارتباطی نداشته است. توقف آزمایش بالینی برای بررسی بروز عوارض جانبی شدید یک واکسن یا دارو در آزمایش‌های بالینی وسیع چندان غیر معمول نیست.

کد خبر 454758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.