دادگاه دیپلمات بازداشت شده ایرانی ۲۷ نوامبر برگزار می‌شود

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه از برگزاری دادگاه اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشته شده ایران در بلژیک در تاریخ ۲۷ نوامبر خبر داد.

به گزارش ایمنا، پیمان سعادت در مراسم تحویل بیانیه حمایت جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه به مقامات وزارت امور خارجه در اعتراض به بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشته شده ایرانی گفت: نحوه دستگیری اسدالله اسدی بسیار غیر حقوق‌بشری بود. پرونده ایشان یکی از دستورکارهای من در بروکسل و همکاران‌مان ایشان بود. من و معاونم هر هفته به ملاقات ایشان می‌رفتیم اما بعد از هر ملاقات، ایشان را بازرسی بدنی می‌کردند که به خاطر این بازرسی‌ها دیگر این ملاقات‌ها ادامه نیافت.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت ایشان بهبود یافته است، گفت: این پرونده با تمرکز ویژه منافقین و چند سرویس اروپایی برنامه‌ریزی شد و ایشان را دستگیر کردند. در دیدار چند روز قبل با سفیر بلژیک هم تاکید کردم که منافقین و رسانه‌هایی همچون ایران اینترنشنال می‌خواهند فضا و روابط ایران و اروپا را خراب کنند.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیدارهایی با وکلای ایشان انجام شده است، تصریح کرد: این پرونده مهم و ضروری برای ایران است و وکلای ایشان هم مبرز و خوب هستند. بازداشت‌شان چند بار تمدید شده بود که ۲۷ نوامبر وقت دادگاه ایشان است.

سعادت با بیان اینکه تمام تلاش خود را خواهیم کرد و مرتباً در دستورکار ماست، خاطرنشان کرد: به حمایت حقوقدانان و وکلا نیازمند هستیم و لازم است از اهتمام شما بهره‌برداری لازم را انجام دهیم. انعکاس رسانه‌ای اقدام شما بسیار مهم است و حتماً به تلاش شما توجه خواهیم کرد.

عزالدین سلیمانی، رئیس کمیسیون حقوق عامه مرکز وکلا قوه قضائیه هم در این نشست گفت: یک نسخه از بیانیه انتقادی خود را صبح به نمایندگی سازمان ملل در ایران تقدیم کردیم که حاوی ۱۸۴۲ امضا است. مسئولیت سنگینی برعهده وزارت امور خارجه است و در عین حال می‌دانیم که پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اید.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون وین هیچ کشوری حق برخورد قضائی با هیچ دیپلماتی را ندارد و کشور میزبان فقط حق دارد آن فرد را به عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند. با این حال ما آماده همکاری با وزارت امور خارجه برای طرح دعاوی حقوقی در محاکم بین‌المللی از جمله دیوان لاهه هستیم.

بهزاد صابری، مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه هم با استقبال از اهتمام وکلا و حقوقدانان در حمایت از اسدالله اسدی اظهار کرد: وقتی امروز این جمع را دیدم متوجه شدم دیپلمات‌های ما تنها نیستند و مورد توجه حقوقدانان، وکلا و جامعه حقوقی ما هستند.

وی اضافه کرد: من با ایشان چهار سال در وین همکار بودم. اتفاقی که رخ داد برای ما خیلی تلخ بود؛ هم به خاطر ظلم به ایشان و هم ظلم به جمهوری اسلامی. دسیسه‌ای چیده شد که ایشان قربانی شده بودند.

اسدالله اسدی، رایزن سوم سفارت ایران در اتریش در تاریخ ١٠ تیر ١٣٩٧ (برابر با اول جولای ۲۰۱۸) در هنگام عبور از کشور آلمان دستگیر شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 454752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.