بی‌جانِ چهارباغ با اقتصاد هنر احیا می‌شود

با انعقاد قراردادهایی، بخشی از واحدهای تجاری گذر فرهنگی در سرای هشت‌بهشت در بدنه شرقی چهارباغ دو سال اول به صورت رایگان، ۱.۵ سال بعد به صورت نیم بها و ۱.۵ سال آخر با دریافت اجاره بها براساس قیمت کارشناسی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارباغ عباسی کم کم از روزهایی که شکل و شمایل کارگاهی داشت و درحال پوست انداختن از یک خیابان به منظر فرهنگی بود فاصله می‌گیرد و باید اقدامات هویت‌بخش آن یک به یک اجرا شود.

چند سالی از طرح احیای بدنه شرقی چهارباغ که در مقطعی قلب هنر اصفهان بود می‌گذرد؛ هرچند از همان زمان انتقاداتی به طرح وارد بود و وعده و وعیدهای بسیاری برای تلفیق هویت تاریخی نخست آن با هویت معاصر داده شد اما طرح که اجرا شد، آنگونه که باید بر تن چهارباغ ننشست و هنوز هم قسمت‌هایی از آن رونق اقتصادی لازم را ندارد.

هدف عالی چهارباغ در این اواخر، معنا بخشیدن به منظر فرهنگی است تا هویت تاریخی اصفهان در خدمت فرهنگ و گردشگری درآید؛ بدین سبب شورای شهر اصفهان با یکی از مصوبات خود قرار است به بهره‌برداران گذر فرهنگی در طبقه زیرین سرای هشت‌بهشت واقع در بدنه شرقی چهارباغ تسهیلاتی ارائه دهد تا با رونق این کسب‌وکارها، نقطه کور چهارباغ به‌واسطه اقتصاد هنر احیا شود.

این واحدهای تجاری طی قراردادهای پنج ساله، در دو سال اول به صورت رایگان، ۱.۵ سال بعدی به صورت نیم بها و ۱.۵ سال آخر دریافت اجاره بها براساس قیمت کارشناسی اجاره داده می‌شوند.

تنها راه احیای فضاهای مرده اصفهان

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر، درباره نقطه آغاز این اقدام می‌گوید: پیشتر تفاهم‌نامه‌ای میان مدیریت شهری اصفهان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده و مقرر شده بود که مکان‌هایی با عنوان گذر فرهنگی برای تقویت اقتصاد هنر از سوی شهرداری به صورت رایگان در اختیار کسب‌وکارهای حوزه هنری قرار گیرد و وزارتخانه نیز تسهیلاتی را در اختیار افرادی که در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند قرار دهد.

او با بیان اینکه ایجاد این گذرهای فرهنگی در شهرهایی مانند یزد اجرا شده و موفق بوده، می‌افزاید: چند مکان برای اجرای این الگو در اصفهان مدنظر بود که درنهایت با اختصاص محدوده مقابل هتل عباسی و بدنه شرقی چهارباغ به این امر موافقت شد.

روشن ادامه می‌دهد: از واحدهای تجاری این دو مکان استقبال کمی می‌شود که به همین سبب قرار است از طریق جذب هنرمندان، هم به رونق آن کمک کنیم هم گامی در راستای ارتقای اقتصاد هنر شهر برداریم.

او می‌گوید: ابتدا پیشنهادی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که این واحدهای تجاری به‌طور رایگان در اختیار افراد قرار گیرد اما پس از آنکه طرح مراحل کارشناسی خود را طی کرد، نوع قراردادها مشخص شد و شورای شهر بر این مهم تاکید دارد که باید در طول قرارداد رصد شود که آیا کارآیی واحدهای تجاری در جهت ارتقای اقتصاد هنر بوده یا خیر.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر معتقد است: فضاهای مرده‌ای مانند بدنه شرقی چهارباغ، بازار حکیم و ارگ جهان‌نما که در شهر هیچ استقبالی از آن نمی‌شود، راهکاری جز این برای جذب سرمایه‌گذار ندارد و اگر این لایحه تصویب نمی‌شد، بازهم بی‌رونقی را در این فضاهای شهری شاهد بودیم.

روشی قانونی در حمایت از کسب‌وکارهای هنری

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز با بیان اینکه شکل واگذاری مانند واحدهای تجاری بدنه شرقی چهارباغ در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سابقه دارد، می‌گوید: شهرک علمی تحقیقاتی، مأموریت دارد تا کسب و کارهایی که در کشور به سختی پا می‌گیرند را حمایت کند به همین سبب برای در اختیار گذاشتن فضاهایی به مدت سه سال با صاحبان آن‌ها قراردادهایی بسته و تخفیف‌هایی نیز برای اجاره‌بها داده می‌شود.

او می‌افزاید: این تخفیف‌ها سه ساله‌اند و اگر متقاضیان بخواهند پس از سه سال نیز بمانند، باید اجاره‌بها پرداخت کنند بنابراین این روش در حمایت از کسب‌وکارها چهارچوب قانونی داشته و دارای سابقه بوده است.

خسروی اضافه می‌کند: فارغ از اینکه قصد داریم به فضایی از شهر رونق ببخشیم، مصوبه شورای شهر جنبه حمایتی از کسب‌وکارهای خاص را دارد و به عبارتی اگر بخواهیم به فروشنده‌های پوشاک، نقره‌فروش و کافی‌شاپ یا مانند آن این واحدها را اجاره دهیم، شاید نیاز نبود حساسیتی روی تخفیف‌ها داشته باشیم اما شورای شهر تاکید کرد که در اجاره‌بهای این واحدهای تجاری برای حمایت از بهره‌برداران تخفیف داده شود.

کمیته شش نفره چهارچوب قراردادها را مشخص می‌کند

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان به تأکیدات شورا در انعقاد قراردادها اشاره کرده و می‌گوید: اعضای شورای شهر با تصویب این لایحه تاکید کردند که سازوکار مشخصی برای ارزیابی فعالیت بهره‌برداران وجود داشته باشد تا بدانیم آیا مصوبه به اهداف خود که حمایت از اقتصاد هنر بوده رسیده یا نه.

او می‌افزاید: چهارچوب قرارداد واگذاری و شرایط فسخ نیز به‌صورت صریح و روشن در قراردادها پیش‌بینی شده و در کمیته شش نفره چهارباغ که متشکل از رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، عمران و فرهنگی، معاونان شهرسازی و فرهنگی شهردار و مدیر پروژه چهارباغ است بررسی می‌شود.

نصراصفهانی ادامه می‌دهد: همچنین تاکید کرده‌ایم که ضمانت‌های لازم برای فعالیت از متقاضیان به‌ویژه در مدتی که قرار است به‌طور رایگان در اختیار آنان قرار گیرد، گرفته شده و پس از ارزیابی سالیانه، قراردادها تمدید شود.

کد خبر 454733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.