محدودیت‌های ساعتی بی‌فایده است/چاره‌ای جز تعطیلی کامل کشور نیست

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر محدودیت‌های ساعتی به جای ساعت ۱۸ از صبح اعمال می‌شد بهتر بود، تجمع‌ها در مراکز خرید و هایپرمارکت‌ها در طول روز و قبل از ساعت اعلام شده بیش از حد می‌شود و این اصلاً با اهداف ما نمی‌خواند، بهتر است دو تا سه هفته‌ای تعطیلی مقطعی داشته باشیم.

مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اعمال محدودیت بعد از ساعت ۱۸ عصر در شهرها، اظهار کرد: اگر محدودیت‌های ساعتی به جای ساعت ۱۸ از صبح اعمال می‌شد بهتر بود، به این دلیل که مردم برای تأمین مایحتاج خود تجمع‌های بیشتری را قبل از ساعت مقرر شده دارند و در واقع این نوع محدودیت‌ها تأثیر مثبتی ندارند، البته ناگفته نماند این نوع محدودیت نیز بهتر از هیچ محدودیتی است و باعث می‌شود حضور مردم در دورهمی‌های شبانه مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و کافی شاپ‌ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: همان طور که گفتم تجمع‌ها در مراکز خرید و هایپرمارکت‌ها در طول روز و قبل از ساعت اعلام شده بیش از حد است و این به هیچ‌وجه با اهداف ما نمی‌خواند و لازم است دو تا سه هفته‌ای تعطیلی مقطعی داشته باشیم تا شرایط بهتر از این شود، در واقع روزهای سختی را می‌گذرانیم و شرایط بحران روز به روز سنگین‌تر می‌شود.

ابتلای کادر درمان و نبود نیروی جایگزین

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت آماری تخت‌های بیمارستانی، تصریح کرد: واقعاً تخت خالی وجود ندارد، روزانه حدود ۱۰ هزار مبتلای جدید از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و مردم باید بدانند هیچ جای خالی برای نگهداری افراد در بیمارستان‌ها نیست، نمی‌دانم چرا هیچکس توجه نمی‌کند و فکر می‌کنند همه چیز شوخی است در حالی که همه اینها واقعیت است و شوخی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هزینه سنگینی در همین خصوص بر عهده دولت است، پزشکان و پرستاران زیادی به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و برای جایگزینی آن‌ها نیروی انسانی وجود ندارد، لذا مردم بیش از آنچه تصور می‌کنند باید اوضاع را وحشتناک ببینند.

شرایط قرنطینه افراد بیمار مهم است

وی با اشاره به شرایط قرنطینه برای افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بیمارستان‌ها تخت خالی وجود ندارد اگر افراد شرایط حادی ندارند می‌توانند در اتاق جداگانه ای در منزل نگهداری شوند، فرد باید در محلی که نگهداری می‌شود ماسک بزند، البته تهویه مناسبی برای اتاق وجود داشته باشد، یک نفر از اعضای خانه نسبت به تأمین مایحتاج فرد مبتلا اقدام کند و فرد پرستار نیز باید ماسک بزند، وی باید مرتباً سطوح محل نگهداری بیمار را ضدعفونی کند، در آخر تا دو هفته فرد بیمار باید ایزوله بوده و تا ۶ هفته در خانه ماسک بزند تا افراد دیگر در منزل مبتلا نشوند.

باید محدودیت‌های قاطعی اعمال شود

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص امکان تعطیلی کامل کشور همزمان با اوج گرفتن ویروس کرونا، افزود: من فکر می‌کنم چاره‌ای جز این نیست، در حال حاضر محدودیت بعد از ساعت ۱۸ اعمال می‌شود و به زعم بنده باید کار قاطعی بشود و تعطیلی مقطعی در کشور صورت بگیرد، پیشنهاد من اجرای آزمایشی تعطیلی به مدت دو هفته است تا شرایط کنترل شود و بتوانیم بحران را کاهش دهیم.

سختگیری‌ها باید بیشتر شود

وی ادامه داد: جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای لغو سفر مردم در نظر گرفته شده است در حالی که عده‌ای حاضرند با پرداخت این مبلغ به مسافرت بروند، باید جاده بسته شود و انتظار من این است که سختگیری بیشتری بشود تا برخی مردم به خود بیایند و تغییر رفتار بدهند.

محرز تصریح کرد: من فکر می‌کنم تعطیلی کامل کشور و پرداخت کمک هزینه از سوی دولت به افرادی که از این تعطیلی آسیب می‌بینند بهتر است چرا که با این روند هزینه بیشتری بر دوش دولت است.

بعد از دستور رئیس جمهور کسی تصمیم نهایی را لغو نمی‌کند

محرز با تکذیب صحبت‌هایی که در رسانه‌ای منتشر شده است و از قول وی گفته‌اند استاندار تهران مانع از تعطیلی پایتخت شده است، اظهار کرد: این شیطنت رسانه‌ای است، نمی‌دانم چرا این روزها برخی رسانه‌ها برای دیده شدن از من مایه می‌گذارند، من هیچ صحبتی در خصوص موافقت ستاد کرونا و رئیس جمهور و مخالفت استاندار تهران نداشته‌ام، مگر می‌شود پس از موافقت رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا، استاندار مخالفت کند، اصلاً این حرف با عقل و منطق جور در نمی‌آید!

وی تصریح کرد: این نقل قول از بنده حتی از سوی ستاد مقابله با کرونا تکذیب شد و من طی تماسی که با استاندار تهران داشتم این موضوع را توضیح دادم. قطعاً تصمیم گیرنده ستاد کرونا رئیس جمهور است و بعد از دستور ایشان کسی نمی‌تواند تصمیم نهایی را لغو کند. از رسانه‌ها تقاضا دارم از قول بنده حرف‌های بی‌ربط منتشر نکنند چرا که من همیشه با مردم صادق بوده‌ام و نمی‌خواهم از قول من حرف اشتباهی بشنوند.

کد خبر 454732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    با سلام خانم دکتر همین اظهارنظرهای و تبلیغات امثال شما باعث ایجادرعب و وحشت مردم و ضعیف شدن ایمنی بدن آنها شده است. این بیماری بارعایت بهداشت کنترل می شود. شمااز کرونا برای مردم دیووحشت و ترس و مرگ درست کرده اید. اگر شما راست می گویید چرا به آسیبهای بدتر از کرونا مانند نابودی تعلیم و تربیت در اثر تعطیلی دانسگاهها و مدارس نمی پردازید. چرا به آسیبهای روحی و جسمی دانش اموزان و دانشجویان در اثراستفاده از موبایل و تبلت و فضای مسموم مجازی و شاد نمی پردازید.ضعف بینایی، آرتروزگردن، دیسک گردن و.... چرا به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی و عقیدتی فضای مجازی و شاد نمی پردازید؟ چرا به نابودی علم و دانش دانش آموزان دراثر تعطیلی مدارس و دانشگاهها نمی پردازید؟ کرونای واقعی جامعه بیکاری جوانان، تورم چندصدبرابری،بی ارزش شدن پول ملی، فقر و نداری، گرانی خانمانسوز،اشرافی گری و حقوقهای نجومی،رانتخواری، قاچاق کالا، بی توجهی به اقتصاد مقاومتی،عدم ازدواج جوانان،تعطیلی کارخانجات،و مشکلات روحی وروانی این گرفتاریها برای خانواده هاست. شما وضع مردم را با خودتان مقایسه می کنید. سیراز گرسنه خبر ندارد.