چه عواملی بر سلامت ریه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

مشکلاتی مانند برونشیت حاد، آسم، کووید-۱۹، آنفلوآنزا، سرطان ریه، بیماری قلبی و آلرژی می‌تواند بر سلامت ریه و عملکرد آن تاثیر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در صورتی که ریه‌های فرد سالم نباشد، اکسیژن مورد نیاز سلول‌های بدن تأمین نخواهد شد. وقتی شما نفس می‌کشید، هوای سرشار از اکسیژن وارد ریه‌ها می‌شود و سپس به جریان خون راه یافته و در تمام بدن به گردش در می‌آید. بیشتر اوقات ریه‌ها این کار را بدون اینکه متوجه شوید انجام می‌دهند، اما بروز بعضی مشکلات باعث می‌شود نتوانید به راحتی نفس بکشید. در ادامه به بررسی مشکلاتی می‌پردازیم که می‌تواند بر سلامت ریه و عملکرد آن تأثیر بگذارد:

برونشیت حاد

صدها ویروس می‌تواند باعث بروز سرماخوردگی عادی شود. معمولاً زمانی که فرد به یکی از این ویروس‌ها آلوده شود، بینی و گلوی او تحت تأثیر قرار می‌گیرد. زمانی که سرماخوردگی به سرماخوردگی قفسه سینه یا برونشیت حاد تبدیل شود، لوله‌های برونشیت فرد متورم می‌شود و مخاط بیشتری تولید می‌کند. این شرایط باعث بروز سرفه و ناراحتی قفسه سینه می‌شود. برونشیت حاد معمولاً پس از گذشت چند هفته خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

آسم

آسم باعث تورم مجاری تنفسی و ایجاد مخاط در ریه‌ها می‌شود، اما این بیماری معمولاً مزمن است. ظرفیت هوایی ریه افراد مبتلا به آسم کمتر از دیگران است، زیرا تورم و مخاط باعث محدود شدن حرکت هوا در ریه‌ها می‌شود. هنگامی که حمله آسم رخ دهد، مجاری تنفسی فرد باریک می‌شود و اکسیژن کافی به ریه‌ها و در نتیجه به دیگر اندام‌های بدن نمی‌رسد. گاهی اوقات حملات آسم ممکن است خطرناک باشد.

کووید -۱۹

ویروس کووید -۱۹ می‌تواند از چند طریق به ریه‌ها آسیب بزند. برخی افراد مبتلا به بیماری کرونا از ذات الریه رنج می‌برند. در این صورت کیسه‌های هوای موجود در ریه‌ها با مایعات پر می‌شود و باعث بروز سرفه همراه با خلط، تب، لرز و مشکلات تنفسی می‌شود. گاهی اوقات ذات الریه مربوط به بیماری کووید -۱۹ به قدری شدید شده که باعث بروز سندروم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) می‌شود. این سندروم نوعی نارسایی ریه است و در اثر آسیب به بافت ریه به وجود می‌آید. افراد مبتلا به سندروم ARDS از تنگی نفس رنج می‌برند و ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنند.

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا باعث بروز مشکلاتی مانند تب، بدن درد و سرفه خشک می‌شود. ویروس آنفلوآنزا ممکن است سلول‌های اپیتلیال موجود در ریه‌ها را آلوده کرده و در بافت ریه تکثیر شود. در این صورت التهاب افزایش می‌یابد، زیرا سلول‌های ایمنی در این منطقه برای رها شدن از ویروس آنفلوآنزا با آن مقابله می‌کنند. ممکن است ویروس آنفلوآنزا به ریه‌های فرد آسیب بزند و او را در معرض آلوده شدن به ویروس ذات الریه قرار دهد.

سرطان ریه

سرطان ریه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های ریه بی‌رویه رشد می‌کنند و به صورت تومور در می‌آیند. با رشد تومورها، بافت سالم اطراف آن‌ها نیز از بین می‌رود. در صورتی که تومور در ریه فردی بزرگ شود، ممکن است راه تنفسی را مسدود کند و باعث دشوار شدن تنفس شود. ممکن است سرطان در قسمت‌های دیگر بدن شروع شود و به ریه‌ها انتقال پیدا کند، اما این بیماری، سرطان ریه محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال سرطان سینه که به ریه‌ها منتقل می‌شود، هنوز هم سرطان سینه است.

بیماری‌های قلبی

ریه‌ها و قلب افراد در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند. بنابراین زمانی که یکی از آن‌ها دچار آسیب شود، دیگری نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بعضی از مشکلات قلبی باعث بروز فشار خون ریوی می‌شود. فشار خون ریوی، نوعی افزایش فشار خون در شریان‌های ریه و سمت راست قلب است. رگ‌های خونی موجود در ریه‌ها با گذر زمان باریک می‌شود، بنابراین عبور خون دشوارتر خواهد شد. در موارد دیگر افراد مبتلا به مشکلات قلبی به ادم ریوی (تجمع آب میان بافتی در ریه) دچار می‌شوند.

آلرژی

آلرژی‌هایی که توسط محرک‌هایی مانند گرده، گرد و غبار و حیوانات خانگی ایجاد می‌شود، معمولاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما آلرژی و آسم اغلب به یکدیگر مرتبط است. در صورتی که به هر دو مشکل مبتلا باشید، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها مانند گرده می‌تواند باعث بروز حمله آسم شود.

ترجمه از: پگاه بهادران باغبادرانی، مترجم ایمنا

کد خبر 454729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.