مرکز اطفای حریق در ۶ استان ایجاد می‌شود

رئیس گروه برنامه‌ریزی، حفاظت و پشتیبانی دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مرکز اطفای حریق در سال جاری و سال آینده در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، رضا حسن هراتی، اظهار کرد: سال گذشته یک سری تجهیزات برای اطفای حریق در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته بودیم که همه آنها را به استان‌ها تحویل دادیم.

وی تصریح کرد: اما با توجه به حساسیت حفاظت صحیح از مناطق از سال گذشته، تمهیدات ایجاد پایگاه اطفای حریق را در استان‌هایی که بیشتر در معرض آتش سوزی هستند اندیشیدیم و اعتباراتی برای ایجاد آنها در نظر گرفتیم و در حال آماده سازی این اعتبارات و تخصیص آنها به استان‌ها هستیم.

هراتی ادامه داد: به عنوان مثال این مراکز در مناطق حفاظت شده ارسباران در آذربایجان شرقی،"شیمبار" در خوزستان و " سمسکنده" در مازندران ایجاد می‌شوند، البته در خراسان شمالی و خراسان رضوی دو مرکز متعلق به سازمان محیط زیست وجود دارد که آنها را مرمت و به پایگاه اطفای حریق تبدیل می‌کنیم.

رئیس گروه برنامه‌ریزی، حفاظت و پشتیبانی دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره میزان اعتبار این مراکز گفت: میزان اعتبار هر استان با استان دیگر با توجه به وسعت منطقه و شرایط آن متفاوت است، مثلاً برای استان خوزستان تقریباً یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است.

به گفته وی، این ایستگاه‌ها امسال و تا سال آینده به بهره برداری می‌رسند، به عنوان مثال اکنون اقدامات اولیه این ایستگاه در ارسباران انجام شده است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی، حفاظت و پشتیبانی دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: علاوه بر این دستورالعمل‌های لازم را به استان داده‌ایم تا برای سال آینده که حریق آغاز می‌شود، آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی را داشته باشند.

هراتی ادامه داد: در هر ایستگاه با توجه به میزان حساسیت مناطق و اعتباری که به آنها داده می‌شود، امکاناتی مانند محل نشستن بالگرد، منابع آب، منابع سوخت، پایگاه استراحت نیروها و انواع تجهیزات مورد نیاز ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در این پایگاه‌ها از نیروهای محیط بانی که داریم استفاده خواهد شد که در آن پایگاه‌ها مستقر می‌شوند اما در زمان بحران و وقوع آتش سوزی، نیروهای مختلف مانند نیروی انتظامی، پلیس راهور و کمک‌های مردمی به کمک آنها خواهند آمد از این رو مکانی برای استقرار آنها نیز پیش بینی شده است.

هراتی درباره نحوه استفاده از بالگرد گفت: در قانون مدیریت بحران وظیفه دستگاه‌ها در شرایط بحران مشخص شده است، مثلاً بر اساس توافقی که با وزارت دفاع صورت گرفته در زمان آتش سوزی باید از بالگردهای آنها برای هلی‌برد نیرو و آب پاشی استفاده شود که اکنون نیز این کار صورت می‌گیرد. چون بیشتر مناطق حفاظت شده در ارتفاعات و مناطق صعب العبور واقع شده‌اند، از این رو در صورت وقوع آتش سوزی، برای بردن نیروها به آن مکان به بالگرد نیاز است.

وی به ایرنا گفت: همچنین منابع آبی موجود در مناطق را نیز پیش بینی کردیم، بر این اساس از استان‌ها خواستیم تا محل‌هایی که امکان آبگیری در آنها وجود دارد مانند سدها را پیش بینی کنند و مختصات آنها را به ما بدهند و آنها را جمع بندی کنیم و سپس هم به سازمان مدیریت بحران بدهیم و هم خود داشته باشیم که در سال آینده و یا بحران بعدی اگر به آب نیاز باشد مشکلی برای تأمین به موقع آن نداشته باشیم.

کد خبر 454702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.