پنج عامل مهم برای طبقه‌بندی شهرهای خلاق چیست؟

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: پنج عامل مهم برای طبقه‌بندی شهرهای خلاق شامل خلاقیت، نوآوری، سطح شهری، توسعه عقلایی و ارتباط است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مفهوم شهر خلاق از جهات مختلفی همچون برنامه ریزی، اقتصادی و اجتماعی، کانون سیاست گذاری، فرهنگ و هنر و توسعه مجدد املاک و مستغلات تفسیر شده است.

وی با بیان اینکه شهر خلاق از دیدگاه‌های مختلفی تعریف شده است، افزود: شهر خلاق به عنوان مکانی که محیط خلاق را ارتقا می‌دهد و اقتصاد محلی را تحریک می‌کند؛ همچنین به عنوان یک دستورکار برای سیاست‌های هنری و فرهنگی حکومت محلی مطرح شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: شهر خلاق عامل توسعه املاک و مستغلات و توسعه مکان‌های شهری شناخته شده است و به عنوان مکان ایجاد زیرساخت‌های سخت و نرم شکوفایی خلاق تعریف شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مطالعات مربوط به خلاقیت شهرها، خاطرنشان کرده که انرژی نوآورانه مناطق شهری به طور قاطع به بافت اجتماعی، مکانی و محلی کمک می‌کند.

حسینی‌نیا با اشاره به چشم‌انداز شهری، قوانین و سنت‌های اجتماع، گفت: یک تحلیل معتبر از شهر خلاق باید به الگوی کلی توسعه اقتصادی و اجتماعی و شرایط پیچیده‌ای که این پیشرفت را ایجاد می‌کند، مرتبط باشد و در عین حال باید معیارهایی را برای رتبه بندی برخی شهرها به عنوان خلاق در نظر گرفت.

وی پنج عامل مهم برای طبقه‌بندی شهرهای خلاق را خلاقیت، نوآوری، سطح شهری، توسعه عقلایی و ارتباط دانست و افزود: خلاقیت، به طبقه خلاق شامل افراد شاغل در صنایع فرهنگی خلاق، افراد با استعداد، نوآور و دارای تحصیلات عالی گفته می‌شود که قادر به آفرینش نوآورانه ترین مشاغل و کسب و کارها در محیط شهری هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه نوآوری به وسیله شاخص‌های ورودی و شاخص‌های خروجی اندازه‌گیری می‌شود، افزود: منظور از شاخص‌های ورودی، موارد استفاده شده در تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری و اشتغال و شاخص‌های خروجی، تعداد اختراعات ثبت شده در سطح ملی، فعالیت اقتصادی مبتنی بر علم و سایر شاخص‌های علمی است.

کد خبر 454676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.