تغییر نام خیابان‌های هلند در حمایت از تنوع فرهنگی

شهرداری آمستردام روند تغییر نام خیابان‌ها را در پیش گرفته است که علت آن تطابق نداشتن اسم مناطق با تنوع فرهنگی و نژادی این شهر عنوان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای انتخاب نام‌های جدید از ساکنان محلی نظرسنجی می‌شود تا بتوان از اسم افراد عادی که برای شهر کرده‌اند کارهای بزرگی استفاده کرد. آمستردام یکی از متنوع‌ترین شهرها از حیث نژاد و ملیت در جهان شناخته می‌شود چرا که جمعیت ۸۷۲ هزار نفری آن میزبان شهروندانی از ۱۸۰ کشور جهان است. شهرداری آمستردام پس از بررسی پیشینه تاریخی نام خیابان‌ها دریافت که نمودی از تنوع فرهنگی این شهر در اسم‌ها وجود ندارد. در سال ۲۰۱۸ شورای شهر آمستردام طرحی در این رابطه ارائه کرد و هم اکنون پس از مدت دو سال شهروندان عادی هم می‌توانند اسم‌های مورد نظر خود را در لیست نام‌گذاری بگنجانند.

شهرداری چند شرط را برای نام‌های جدید گذاشته است که اولویت اصلی نام اشخاصی است که در زمینه ورزش، حقوق بشر، مهاجرت، هنر، مقابله با برده‌داری، جنگ و نظام استعماری فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌اند و شخص باید حداقل پنج سال پیش فوت کرده باشد، عضو خانواده سلطنتی نباشد و تأثیر ویژه‌ای بر جامعه گذاشته باشد. نام افراد عادی که حتی کمک کوچک اما ارزشمندی را برای محله خود کرده بودند نیز قابل قبول عنوان شده است؛ نام زنان و افراد طبقه محروم از اقبال بالاتری نسبت به سایر مولفه‌ها برخوردار است.

طی ۷۵۰ سال گذشته، انگیزه‌های متعددی برای نامگذاری خیابان‌های هلند وجود داشته است؛ در ابتدا اسم خیابان‌ها تنها برای آدرس فضاهای عمومی انتخاب می‌شد. در قرن ۱۷ برای حفظ شأن شهر، نام نخبگان انتخاب شد و سپس در قرن ۱۹ اسامی افراد مشهور هلندی برای بیان داستان شهر برگزیده شد و در قرن بیستم هم مؤلفه‌های جنسیت، سیاست، مذهب و فعالیت اجتماعی به عنوان شاخص‌هایی برای نامگذاری در نظر گرفته شد.

کد خبر 454642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.