رئیسی: باید افرادی تربیت کنیم که بتوانند حکمرانی اسلامی را اجرایی کنند

رئیس قوه قضاییه گفت: باید ابزارهایی تعریف کنیم که ارزش‌ها را بر جامعه حاکم کرده و ما را به کرامت انسانی نزدیک‌تر کند که این ابزارها، متناسب با زمان و مکان و اقتضائات متغیر خواهند بود.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی که از طریق ارتباط تصویری در آئین افتتاحیه دومین همایش علمی تبیین حکمرانی اسلامی سخن می‌گفت، بر ضرورت آینده پژوهی درباره ابعاد و پیچیدگی‌های حکمرانی در نظام جهانی و تبیین شاخصه‌های حکمرانی در تراز اسلامی تأکید کرد.

وی از عقلانیت، مشارکت، حقوق مساوی، مسئولیت پذیری و شفافیت به عنوان برخی از شاخصه‌های یک حکمرانی خوب یاد کرد و گفت: این شاخص‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد تا چیستی و معنا و مفهوم هر یک از آن‌ها به خوبی درک شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم طراحی نظامی مبتنی بر فقه، شریعت، فقه و حکمت، خاطر نشان کرد که در طراحی این نظام باید اصول تغییرناپذیری همچون معنویت، عقلانیت، اخلاق، عدالت، آزادی و استقلال مورد توجه قرار گرفته شوند.

رئیسی با اشاره به اهمیت «دولت سازی اسلامی» و نقش «ساختارها و نهادها» و «کارگزاران» در این فرایند، به تبیین عناصر مهم برای شکل‌گیری حکومت تراز اسلامی پرداخت. در شکل‌گیری دولت اسلامی باید به پیوند ارزش‌ها با روش‌ها توجه شود تا هر ابزاری برای حکمرانی مورد استفاده قرار نگیرد.

وی از عقلانیت، معنویت و مردم باوری به عنوان شاخصه‌های مهم در حکمرانی ولایی یاد کرد و تبیین دقیق هر یک از این شاخصه‌ها توسط نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی را ضروری دانست.

رئیس قوه قضائیه به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: وقتی ما از مردم باوری سخن می‌گوئیم، تأکید ما مبتنی بر نگاه امامین انقلاب اسلامی به مردم است که نقش مردم را مهم و خواست و رأی آن‌ها را تعیین کننده می‌دانستند؛ نه امری تشریفاتی.

رئیسی «عدالت» را از دیگر محورهای مهم در حکمرانی ولایی دانست و افزود: بعد از توحید بیشترین مفهومی که در فرهنگ دینی ما مورد توجه قرار گرفته، عدالت است که با بسیاری از اصول همچون توحید، نبوت و امامت ارتباط دارد و همه شئون زندگی ما را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این که در جامعه برآمده از اندیشه و تفکر اسلامی باید نظام سازی مبتنی بر عدالت باشد، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای با کرامت ساخته شود که مسیر بندگی و زندگی همراه با امنیت و رفاه اجتماعی را رقم بزند، روش حکمرانی ما باید عادلانه باشد.

رئیس قوه قضائیه از شفافیت به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم حکمرانی تراز اسلامی و ولایی یاد کرد، اما در عین حال گفت: همانطور که مبانی عقلانیت در نظام اسلامی با مبانی حکمرانی مورد نظر غربی‌ها تفاوت دارد، مبانی شفافیت دو نظام نیز متفاوت است.

رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد که هر کدام از شاخصه‌های مطرح در دنیا به عنوان شاخصه‌های یک حکمرانی خوب، باید با نگاه مبتنی بر فقه و شریعت و نگاه به حکمت و مبانی دینی باید تبیین شود تا دچار اشتباه محاسباتی نشویم.

وی برای نمونه به سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: هر کسی نکات و محورهای مطرح شده در این سند را ببندید، می‌گوید چه کسی با این‌ها مخالف است در صورتی که مبانی این سند کاملاً با مبانی اعتقادی و فکری ما مغایر است و دلیل هشدارهای رهبری حکیم و فرزانه ما این است که در مدیریت باید به مبانی و اسناد بالادستی خودمان مثل سند تحول آموزش و پرورش توجه داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه بر همین اساس متذکر شد که در تبیین طرز حکمرانی اسلامی باید مبانی و شاخص‌هایی، چون کتاب و سنت و سیره و سلوک امام و مکتب رهبری مورد بحث و بررسی و پژوهش و تحقیق قرار گیرد تا مشخص شود منظور ما از عقلانیت و عدالت چیست و غربی‌ها چه تعریفی از این مفاهیم دارند.

رئیسی تربیت مدیران تراز نظام اسلامی را دومین عنصر مهم در دولت سازی اسلامی دانست و با بیان این که سخن گفتن از عدالت بدون تربیت مجریان عدالت در حوزه نظری محصور می‌ماند و در عرصه عمل تحقق نمی‌یابد، اظهار کرد: مگر ممکن است مردان و زنانی که عهده دار مسئولیت می‌شوند، برخوردار از عدالت نباشند و بتوانند جامعه و زندگی مردم را به عدالت نزدیک کنند؟

وی با اشاره به تلاش پیامبران برای تحقق عدالت در جهان تصریح کرد: عدالت از شاخصه‌های مهم رهبری در نظام اسلامی است، اما علاوه بر رهبری که بالاترین شخصیت حکمرانی جامعه، هر کسی در هر کجای نظام ایفای نقش می‌کند، باید از عدالت برخوردار باشد والا مردم با عدالت انس نمی‌گیرند و جامعه طعم عدالت را نخواهد چشید.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که فضیلت ساختاری محصول فضائل فردی آحاد جامعه است، تربیت افراد تراز که بتوانند حکمرانی اسلامی را اجرایی کنند، بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: پیامبران مبعوث شدند تا هم به انسان برنامه زندگی بدهند و هم آمده اند انسان‌هایی کارآمد و دارای کرامت‌های اخلاقی پرورش بدهند.

رئیسی در ادامه به ساختارها و روش‌های حکمرانی پرداخت و بر لزوم شناخت دقیق شاخص‌ها و ابزارهای حکمرانی در نظام جهانی از جمله تنظیم‌گری و مقررات و مدیریت رسانه تأکید کرد.

وی ادامه داد: در کنار تبیین ویژگی‌های حکومت اسلامی بر اساس اجتهاد پویا و تربیت نیروی انسانی تراز، استفاده درست از ابزارها و ساختارها سومین عامل حاکمیت ارزش‌هاست که محصول آن شکل‌گیری مدینه فاضله و جامعه اخلاقی و معنوی و عادلانه و خردمندانه می‌شود.

رئیس قوه قضائیه در این زمینه به ایجاد نظام رتبه بندی و شاخص‌های تعیین شده از سوی غربی‌ها اشاره کرد و گفت: آن‌ها با تشویق کشورها به پیوستن به قراردادها و نزدیک شدن به معیارهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تعریف شده، می‌خواهند حکومت‌ها را با نظام حکمرانی مورد نظرشان منطبق کنند.

رئیسی با تأکید بر لزوم طراحی روش‌ها و ابزارهای لازم برای تقابل با نظام سلطه، تصریح کرد: باید ابزارهایی تعریف کنیم که ارزش‌ها را بر جامعه حاکم و ما را به کرامت انسانی نزدیک‌تر کند که این ابزارها، متناسب با زمان و مکان و اقتضائات متغیر خواهند بود.

وی از تحول خواهی به عنوان یکی از شاخصه‌های کارآمدی در حکمرانی یاد کرد و با اشاره به آغاز دوره تحول قضائی در بستر گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سند تحول قوه قضائیه، قالب‌ها و ساختارهای تحقق بخش قضای اسلامی و تناسب زمان و مکان و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین و دادرسی الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس قوه قضائیه افزود: در یک سال و نیم گذشته دستگاه قضائی با شناخت مسائل و شرایط کشور، رویکرد خود را از «دادخواست محوری» به «کُنشگری فعال در نظام دادرسی» تغییر داده و با تعارف نظام مسائل در همه حوزه‌ها، برای کاهش پرونده‌های قضائی اصل پیشگیری را در اولویت قرار داده‌ایم.

رئیسی با اشاره به برنامه‌های قوه قضائیه برای جذب مشارکت نخبگان و اقشار جامعه برای پیگیری مأموریت‌های این قوه تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در اجرای عدالت سهم دارند، اما دستگاه قضائی بیش از همه خود را مسئول عدالت‌گستری می‌داند و با اهتمام بیشتر حفظ حقوق عامه و آزادی‌های مشروع را پیگیری می‌کند.

وی با تقدیر از همت دانشگاه عالی دفاع ملی و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برای برپایی همایش علمی حکمرانی تصریح کرد «شهید بهشتی در حوزه حکمرانی اسلامی صاحب اندیشه بود و نقش برجسته‌ای در ساختارسازی برای تحقق نظریه ولایت فقیه داشت و دیدگاه‌های او الگویی کارآمد برای نظریه پردازی در زمینه حکمرانی و دولت سازی اسلامی است».

کد خبر 454637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.