دمنوش‌های مفید برای تقویت ایمنی بدن/ آشنایی با سالم‌ترین پنیرها

لزوم نوشیدن شیر نیمه گرم در عصرها، اهمیت مصرف میوه به برای افراد وسواسی، آشنایی با سالم‌ترین پنیرها، ویتامین D مانعی برای تکثیر ویروس‌ها و دمنوش‌های مفید برای تقویت ایمنی بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن تغذیه ایران، اظهار کرد: افرادی که در بحران کرونا دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند، بهتر است عصرها شیر نیمه گرم بنوشند. برای ارتقای سیستم ایمنی بدن باید از مواد غذایی که دارای یکسری ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین A، B، E استفاده کرد. همچنین استفاده از ویتامین A و B به تبعیت از رژیم غذایی متنوع که بیش از ۸۵ درصد مواد معدنی را تأمین می‌کند، تأثیرگذار است.

جلال الدین میرزای رزاز درباره مصرف ویتامین D، برای اشخاص دچار کمبود این ویتامین، افزود: برای آن دسته از هموطنان که با کمبود ویتامین D مواجه هستند، توصیه می‌شود این ویتامین به صورت مکمل مصرف شود.

وی تصریح کرد: ویتامین D به طور معمول و به صورت روزانه ۱۰۰۰ واحدی و به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار ۵۰ هزار واحدی مصرف می‌شود که باید از طریق داروخانه‌ها تهیه شود. اما در ایام کرونا مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحدی ویتامین D کافی است.

رئیس انجمن تغذیه ایران در مورد سایر ریز مغذی‌ها شامل زینک (روی) و سلنیوم، گفت: این ریز مغذی‌ها در همه غذاها یافت می‌شود. توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که ویتامین C را از طریق غذا و سبزیجات در ایام کرونا استفاده کرد.

سالم‌ترین انواع پنیر را بشناسید

خوردن پنیر ممکن است به کاهش وزن کمک و از بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری کند. برخی افراد از خوردن پنیر بسیار نگران هستند؛ زیرا سرشار از چربی، سدیم و کالری است. با این حال، پنیر همچنین یک منبع عالی از پروتئین، کلسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. خوردن پنیر ممکن است به کاهش وزن کمک و از بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری کند. برخی از انواع پنیر نسبت به انواع دیگر سالم‌تر هستند.

سالم‌ترین انواع پنیر عبارتند از: پنیر موزارلا که نوعی پنیر سفید نرم و دارای رطوبت بالاست. منشأ آن ایتالیا است و معمولاً از یا شیر گاو تهیه می‌شود. میزان سدیم و کالری موتزارلا نسبت به سایر پنیرها کمتر است؛ این پنیر حاوی ۸۵ واحد کالری، ۶ گرم پروتئین، ۶ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات، ۱۷۶ ملی گرم سدیم و ۱۴ درصد کلسیم است.

پنیر رگه آبی که این پنیر از شیر گاو، بز یا گوسفند تهیه می‌شود و یکی از انواع مغذی پنیر است؛ پنیر رگه آبی حاوی درصد بالاتری از کلسیم نسبت به انواع دیگر پنیرها بوده و حاوی ۱۰۰ واحد کالری، ۶ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات، ۳۸۰ میلی گرم سدیم و ۳۳ درصد کلسیم است. از آنجایی که پنیر رگه آبی دارای کلسیم زیاد به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان است، افزودن آن به رژیم غذایی شما می‌تواند از مشکلات بهداشتی مرتبط با استخوان جلوگیری کند.

پنیر سفید معمولاً از شیر گوسفند یا بز تهیه می‌شود و با توجه به اینکه برای حفظ طراوت و شادابی در آب نمک بسته بندی می‌شود، می‌تواند سدیم زیادی داشته باشد. با این حال، معمولاً از بسیاری از پنیرها کالری کمتری دارد و حاوی ۸۰ واحد کالری، ۶ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات، ۳۷۰ میلی گرم سدیم و ۱۰ درصد کلسیم است.

پنیر دلمه یک پنیر سفید و نرم است که از کشک شیر گاو تهیه می‌شود. گفته می‌شود که منشأ آن ایالات متحده است و در مقایسه با پنیرهای دیگر پروتئین بالاتری دارد و حاوی ۱۲۰ واحد کالری، ۱۲ گرم پروتئین، ۷ گرم چربی، ۳ گرم کربوهیدرات، ۵۰۰ میلی گرم سدیم و ۱۰ درصد کلسیم است. این پنیر سرشار از پروتئین است، اما کالری کمی دارد، به همین دلیل مصرف آن برای کاهش وزن توصیه می‌شود.

ریکوتا یک پنیر ایتالیایی است که از آب باقی مانند از دیگر پنیرهای شیر گاو، بز، گوسفند به دست می‌آید. ریکوتا دارای یک قوام خامه‌ای است و اغلب به عنوان یک نوع سبک‌تر از پنیر دلمه توصیف می‌شود. این پنیر حاوی ۱۸۰ واحد کالری، ۱۲ گرم پروتئین، ۱۲ گرم چربی، ۸ گرم کربوهیدرات، ۳۰۰ میلی گرم سدیم و ۲۰ درصد کلسیم است.

افراد وسواسی میوه «به» مصرف کنند

متخصص طب سنتی ایرانی در خصوص فواید مصرف میوه به، اظهار کرد: میوه به در طب سنتی ایرانی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و تمام قسمت‌های آن ازجمله برگ و دانه سرشار از خواص درمانی است.

الله علی اصل ممقانی، افزود: این میوه پاییزی پوشیده از کرک، بسیار معطر بوده و معمولاً طعمی شیرین، گاهی ترش و گس دارد. به شیرین دارای طبیعت معتدل و تر است که مقوی قلب و مغز خواهد بود در حالی که به ترش با طبیعی سرد و خشک به تقویت معده کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی ایرانی، بیان کرد: مصرف به شیرین برای ایجاد نشاط، رفع وسواس، سر درد و برطرف کردن بوی بد دهان بسیار مفید است. همچنین در افرادی که دارای سینوزیت مزمن و ترشحات پشت حلق هستند مصرف این میوه به صورت دمنوش و یا داخل غذا مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: میوه به دارای مواد معدنی بسیار زیادی از قبیل کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم است. همچنین این میوه پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳ و C است که مصرف آن می‌تواند درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.

علی اصل ممقانی، تاکید کرد: از میوه به برای درمان اسهال، کاهش ورم حاد روده‌ها، قطع خونریزی‌های رحمی و بواسیری، پیشگیری از سقط جنین، استفراغ، تقویت معده و بهبود زخم‌های دهان، لثه، گلو استفاده می‌شود. توصیه می‌شود افرادی که از رفلاکس معده رنج می‌برند بلافاصله پس از غذا به پخته شده استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی ایرانی، ادامه داد: دانه‌های‌به (به‌دانه) برای درمان سرفه، سوزش حلق و رفع التهابات داخلی مخاط‌ها به کار می‌رود. همچنین می‌توان از آن به عنوان نرم کننده طبیعی و حتی درمان سوختگی‌ها، سرمازدگی و ترک پوست بدن نیز استفاده کرد.

علی اصل ممقانی، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مواد معدنی از قبیل تانن و پکتین در برگ به می‌توان از آن برای کاهش فشار خون و تنظیم گردش خون نیز استفاده کرد. همچنین برگ به یک آرام بخش و مسکن طبیعی محسوب می‌شود. توصیه می‌شود از مصرف میوه به به صورت خام خودداری شود، زیرا این میوه دیر هضم است.

ویتامین D مانعی برای تکثیر ویروس‌ها

عضو هیئت علمی و فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص اینکه ویتامین دی می‌تواند تا حد زیادی مانع از تکثیر ویروس‌ها نظیر ویروس کرونا شده و زمینه بهبود سیستم دفاعی فرد را فراهم آورد، اظهار کرد: ویتامین D یک هورمون استروئیدی است که با تأثیر اشعه ماورا بنفش بر روی پوست تولید می‌شود و می‌توان از منابع غذایی بیرونی و مکمل‌های غذایی در دسترس نیازهای خود به این ویتامین را تأمین کرد.

امیررضا افشاری، افزود: کمبود ویتامین دی بر عملکرد ایمنی بدن تأثیرگذار است، زیرا تحریک کننده سیستم ایمنی بوده و موجب افزایش ایمنی با ترشح پپتیدهای ضد ویروس می‌شود که سیستم دفاعی را بهبود می بخشد.

وی با تاکید بر نتایج مطالعات بالینی در این زمینه، تصریح کرد: مقادیر کم ویتامین D سرم با عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی از جمله آنفلوانزا مرتبط است. بررسی‌های اخیر نشان داده کمبود ویتامین D ممکن است عملکرد ایمنی تنفسی را به خطر می‌اندازد خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

افشاری خاطرنشان کرد: افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، هفته‌ای یک عدد قرص ویتامین D پنجاه هزار واحدی تا دو ماه و سپس ماهی یک عدد مصرف کنند. بهبود غلظت ویتامین D در سطح گردش خون امکاناتی را برای کند شدن پیشرفت بیماری یا حتی بهبود بقای بیماران فراهم می‌کند.

عضو هیئت علمی و فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: بهتر است با انجام آزمایش به دستور پزشک از میزان ویتامین D بدن مطلع شوید و در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید تا از ابتلاء به بیماری در امان باشید.

دمنوش‌های مفید برای تقویت ایمنی بدن

در روزهای شیوع همه گیری کرونا برای تقویت ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باید مصرف مایعات بیشتر شود. گیاهانی مانند آویشن، دارچین، سیاهدانه، زردچوبه، مرزنجوش، گل گاوزبان، زعفران، هل، بادرنجبویه، رزماری و بابونه در کنار سبزیجاتی مانند چغندر، کدوحلوایی، کلم قمی، کدوسبز، کرفس، هویج، زردک، نعنا، پونه، نخود سبز و انجیر خیسانده در آب، شیره انگور، برگه زردآلو، آناناس، سیب و آب آن در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و مؤثر هستند.

۱) دمنوش آویشن و شیرین بیان به همراه عناب:

خواص ضد میکروبی ویروسی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان به همراه مواد مغذی است. درمانگر خوبی برای بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا و سل، عفونت‌های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی است این دمنوش از ترکیب یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب و یک قاشق پر از برگ آویشن با ترکیب یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان تهیه می‌شود. گفتنی است عناب در این دمنوش تأمین کننده بسیار خوب ویتامین C است که در افزایش قوای بدنی مفید است و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

۲) دمنوش بابونه:

با مزاج گرم و خشک به شکلی که جوشانده سه گرم از این گیاه به همراه آب جوش سه مرتبه در روز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است توجه به این نکته ضروری است افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند با ممنوعیت مصرف این دمنوش مواجه هستند.

۳) دمنوش نعنا:

با مزاج گرم و خشک به صورت جوشانده یک قاشق مرباخوری از برگ این گیاه در ۵۰ سی سی آب جوش در تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، اما برای افرادی که دارای آسیب‌های کبدی هستند پیشنهاد نمی‌شود.

۴) دمنوش مرزنجوش:

این دمنوش نیز طبعی گرم و خشک دارد یک قاشق چایخوری از برگ این گیاه به همراه ۲۵۰ سی سی آب جوش روزانه یک تا دو فنجان بسیار مناسب است البته این دمنوش نیز به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

۵) دمنوش مریم گلی:

این دمنوش نیز مانند سایر دمنوش‌های معرفی شده طبع گرم و خشک دارد و به صورت یک قاشق چایخوری همراه با آب جوش تهیه می‌شود و افراد می‌توانند تا سه بار در روز آن را مصرف کنند البته این دمنوش نیز به افراد مبتلا به انواع تشنج‌ها توصیه نمی‌شود.

۶) سیاهدانه:

مصرف سیاهدانه با مزاج بسیار گرم و خشک در کنار عسل جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و مؤثر است به شکلی که در گرم مزاجان حداکثر ۱.۵ گرم به شکل خیسانده شده در سرکه و سپس خشک شده آن و در سرد مزاجان اندکی بیشتر از این میزان البته این مورد نیز به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

۷) زوفا:

با طبیعتی گرم و خشک به صورت دم کرده یک قاشق چای خوری به همراه آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه تا سه بار در روز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است مصرف بیش از اندازه این دمنوش مضر کبد است. توجه به این نکته ضروری است که برای مصرف داروهای گیاهی چه برای پیشگیری و چه در مراحل درمان حتماً با پزشک طب سنتی مشورت شود مگر اینکه دسترسی به پزشک مقدور نباشد؛ در این صورت صرفاً برای پیشگیری پس از مطالعه دقیق موارد منع مصرف و عوارض با کمترین مقدار ممکنه از گیاهان دارویی استفاده کنند چراکه هر یک از این گیاهان در موارد مصرف بیش از اندازه عوارضی را به دنبال خواهند داشت.

کد خبر 454635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.