عابدینی: ایران همیشه بر برقراری صلح در قره باغ تاکید کرده است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در سال ۱۹۹۳ چند قطعنامه با محوریت پایان مناقشه قره‌باغ توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد که بر اساس آن چندین شهر اشغالی توسط ارمنستان به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون مناقشه قره‌باغ اظهار کرد: مناقشه قره‌باغ دارای یک ریشه تاریخی در منطقه است. این درگیری‌ها ابتدا در سال ۱۹۹۲ بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد و در این راستا در سال ۱۹۹۳ چهار قطعنامه با محوریت پایان مناقشه قره‌باغ توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد که بر اساس آن، هفت شهر اشغالی توسط ارمنستان به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته پیرامون بحران قره‌باغ، سیاست معینی را اتخاذ کرد و همواره بر برقراری صلح در این منطقه تاکید کرده است و عباس عراقچی، دیپلمات وزارت امور خارجه ایران با هدف ارائه طرح صلح قره‌باغ به چهار کشور ارمنستان، روسیه، ترکیه و آذربایجان سفر کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: در طرح صلح جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است که نیروهای نظامی جمهوری ارمنستان باید از منطقه اشغالی قره‌باغ خارج شوند. به همین دلیل بین الهام علی‌اف و پوتین توافقی شد که طبق آن تمامی نیروهای نظامی باید از منطقه قره‌باغ خارج شده و آتش بس در منطقه برقرار شود. طی هفته آینده نیروهای نظامی ارمنستان باید از شهرهای لاچین و آغدام خارج شوند و تمامی آوارگان قره‌باغ را نیز به این منطقه بازگرداند.

عابدینی تاکید کرد: همچنین در این توافق پیش‌بینی شده است که ارمنستان به منظور عبور شهروندان آذربایجانی از نخجوان به این کشور گذرگاهی ایجاد کند. به نظر می‌رسد ایجاد یک آتش‌بس در مرزهای شمالی ایران بسیار مطلوب باشد؛ زیرا هرگونه درگیری در این منطقه می‌تواند به تهدید منافع ملی ایران تبدیل شود.

کد خبر 454601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.