نگاهی به عملکرد محمود یاوری روی نیمکت تیم ملی

محمود یاوری در سال ۱۳۶۳ هدایت تیم ملی را برای حضور در انتخابی جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور بر عهده می‌‎گیرد که نتایج درخشانی با این تیم بر جا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نکات پررنگ کارنامه حرفه‌ای محمود یاوری، حضورش در قامت سرمربی روی نیمکت تیم ملی فوتبال است. او از سال ۱۳۵۹ به فوتبال ملی رو آورد و کارش را با هدایت دو ساله تیم ملی جوانان شروع کرد. سپس دو سال دیگر را در رده پایه و در تیم امید گذراند و در تابستان ۱۳۶۳ بهروز صحابه، رئیس وقت فدراسیون فوتبال هدایت بزرگسالان را به محمود یاوری سپرد تا تیم ملی را به انتخابی جام ملت‌های ۱۹۸۴ ببرد.

این دومین بار در تاریخ فوتبال ایران بود که تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا در انتخابی این رقابت‌ها شرکت می‌کرد. مسابقات انتخابی جام ملت‌های ۱۹۸۴ به طور متمرکز در جاکارتا اندونزی برگزار می‌شد و ملی‌پوشان با هدایت محمود یاوری اعزام شدند. آن‌ها پیش از اعزام به اندونزی، ابتدا راهی پکن شده تا در ۱۵ تیر ۱۳۶۳ در قالب دیداری دوستانه به مصاف چین بروند که این بازی با پیروزی تک گله حریف شرق آسیایی همراه شد.

یکی از نکات جالب تیمی که یاوری آن را به انتخابی جام ملت‌ها برد، خط زدن ۶ تن از ملی‌پوشان حاضر در دوران جلال چراغ پور بود. آشوری، لرستانی، عباسی، عباد زاده، بقال زاده و حتی سیروس قایقران نفراتی بودند که با تشخیص محمود یاوری به جاکارتا نرفتند.

تیم ملی در دور نخست گروهی این رقابت‌ها با بنگلادش و سوریه هم‌گروه بود که ایران با اقتدار ابتدا بنگلادشی‌ها را با ۵ گل نقره داغ کرد و سوری‌ها را ۳ بر یک مغلوب کرد تا راهی دور بعدی شود. در مرحله بعدی این تورنمنت گروه بندی جدیدی شد و این بار تیم ملی با تیم میزبان، فیلیپین، تایلند و سوریه هم‌گروه بود. ایران ابتدا با پنج گل از سد تایلند گذشت و در ادامه یک بر صفر اندونزی را مغلوب کرد. شاگردان یاوری با ۷ گل فیلیپین را تحقیر کردند و در پایان در ۲۷ مرداد ۱۳۶۳ که آخرین حضور یاوری روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان بود سوریه را یک بر صفر بردند تا جواز حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ سنگاپور را کسب کنند. در پایان این رقابت‌ها ناصر محمدخانی با ۹ گل زده، آقای گل آن بازی‌ها شد.

فیلم پیروزی مقتدرانه تیم ملی تحت هدایت محمود یاوری برابر بنگلادش را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

با پایان مسابقات انتخابی با موفقیت چشمگیر، ملی‌پوشان به تهران بازگشتند اما تغییرات در رأس فدراسیون و جانشینی نصرالله سجادی در پست ریاست فدراسیون باعث شد تا یاوری رفتن را به ماندن ترجیح دهد و از هدایت تیم ملی کناره‌گیری کند و بار دیگر و این بار برای مدتی نزدیک به ده سال سرمربی تیم ملی جوانان شد.

یاوری در طول حضور کوتاه‌ مدتش روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان، نتایج درخشانی از خود بر جا گذاشت و در شش مسابقه رسمی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشت ۶ پیروزی به دست آورد. تیم او در این شش مسابقه ۲۲ گل به ثمر رساند و تنها دو بار گل خورد تا امضایی بر کارنامه موفق محمود یاوری باشد.

کد خبر 454600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.