کاهش ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار پس از انتخابات آمریکا

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: در چند روز گذشته شاهد کاهش بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودروها بودیم اما قیمت‌ها دوباره به روال سابق بازگشته و این رفتار بازار هیجانی است.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رابطه مستقیم قیمت خودرو با نرخ ارز، اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت ارز پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، انتظار کاهش قیمت خودرو نیز وجود داشت.

قیمت پراید ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است

وی افزود: جو کنونی بازار روانی است. تا دو روز گذشته قیمت‌ها کاهش قابل توجهی داشته، به طوری که پراید حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر شد و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا در این دو روز کاهش بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: اما از روز گذشته سایت‌ها و برخی نمایشگاه‌های خودرو تهران دوباره قیمت‌ها را به پیش از انتخابات تغییر داده‌اند. کاهش قیمت فقط دو سه روز اتفاق افتاد و از روز گذشته دوباره قیمت‌های قبلی بازگشته است.

کاهش ۹۰ درصدی معاملات خودرو در یک ماه اخیر

قندی تاکید کرد: وضعیت بازار فقط تحت تأثیر جو روانی ناشی از انتخابات آمریکاست. از ۱۵ روز پیش تا کنون معاملات خودرو در سطح استان اصفهان ۹۰ درصد کاهش یافته و برخی نمایشگاه داران از ۲۰ روز تا یک ماه است که هیچ قراردادی تنظیم نکرده‌اند و رکود بازار خودرو کاملاً مشهود است.

وی اضافه کرد: اگر قیمت دلار در حدود ۲۴ هزار تومان تثبیت شود، کاهش نرخ آن بر بازار خودرو نیز مؤثر خواهد بود اما اگر دوباره شاهد جهش قیمت ارز باشیم، قیمت خودرو مجدداً افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: پیش از انتخابات آمریکا، برخی انتظارات این بود که با انتخاب دوباره ترامپ نرخ دلار نیز در کانال ۳۰ هزار تومان خواهد ماند اما با توجه به اینکه اکنون نتیجه انتخابات آمریکا به نفع دموکرات‌ها تغییر یافته است قیمت دلار در بازار ایران کاهش یافت. همه این اتفاقات مربوط به جو روانی ایجاد شده است.

قندی گفت: اتفاق جدیدی برای بازار خودرو نیفتاده است؛ خودرویی به بازار تزریق نشده است که بتوان گفت کاهش قیمت ناشی از عرضه خودرو است. افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار ایران به نسبت صحبت‌های برخی مسئولان اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که برخی مصرف کنندگان با توجه به نیاز به نقدینگی، مجبور به کاهش قیمت خودرو خود شدند، برخی دیگر از دارندگان خودرو که پیش از این خودروها را خریده و دپو کرده‌اند، هنوز فروشنده نشده‌اند.

واردات خودرو هیچ تأثیری بر بازار خودرو ایران نخواهد داشت

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در پاسخ به این سوال که واردات خودرو چه تأثیری در بهبود وضعیت بازار ایران خواهد داشت، گفت: از عمر دولت فعلی کمتر از چند ماه مانده است در حالی که واردات خودرو زمان‌بر است بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت تا یکسال آینده هیچ خودرویی وارد نخواهد شد. خودروهای خارجی نیز عملاً با توجه به نرخ ارز، قیمت گذاری می‌شود بنابراین واردات خودرو تأثیری در بازار خودرو ایران نخواهد داشت.

قندی همچنین درباره مصوبات ستاد تنظیم بازار برای بازار خودرو افزود: اکنون با مصوبه دولت مبنی بر اجازه افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز به صورت سه ماهه به منظور نزدیک شدن به نرخ حاشیه بازار، نتایج خوبی خواهد داشت و دست دلالان خودرو که سرمایه‌های سرگردان را به بازار خودرو وارد کرده‌اند کوتاه می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چه قیمت شرکت‌های تولید کننده به قیمت بازار نزدیک شود، قیمت خودرو علاوه بر کاهش متناسب سازی نیز خواهد شد و قیمت مصرف کننده واقعی خواهد شد.

ثبت نام خودرو، بدون هدف، تأثیری در بازار خودرو نخواهد داشت

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در پاسخ به این سوال که طرح‌های فروش فوری کارخانجات خودروسازی، چه تأثیری بر بازار خواهد داشت، گفت: ظرفیت تحویل خودروها و تعداد افراد ثبت نام کرده نشان می‌دهد هر فرد ثبت نام کننده از شانس کمی برای برنده شدن در قرعه کشی برخوردار است.

قندی افزود: ثبت نام بدون هدف تأثیری در بازار نخواهد داشت، تولید سه هزار خودرو برای یک روز کشور نیز کفایت نمی‌کند. این کار در بازار جنگ روانی ایجاد کرده است. با طرح‌های ثبت نام فقط سوبسید قابل توجهی در اختیار برخی مشتریان قرار می‌گیرد که قطعاً مصرف کننده نیستند و قصد فروش خودروهای ثبت نامی را به قیمت بالاتر در بازار آزاد دارند.

وی تاکید کرد: اگر قیمت بازار و کارخانه متناسب شود ثبت نام‌های اینچنینی معنای خود را از دست می‌دهد و هر زمان که خریدار اراده کند و سرمایه لازم داشته باشد، می‌تواند با اختلاف کمی از سطح بازار از کارخانه خودرو خرید کند؛ تا زمانی که فاصله قیمت کارخانه و بازار وجود داشته باشد رانت خواری‌های بازار خودرو تعطیل نخواهد شد.

کد خبر 454561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    شما با خودم سازان ساخت وپاخت کردی چقدر گرون کنند هرماه بیست میلیون
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    5 0
    چه فایده وقتی دوباره برگشته؟